Google PageSpeed Insights

Usprawnij swoją pracę z PageSpeed Insights!

Jak myślisz, co jest ważniejsze — szybkość strony, czy jej wygląd? Jeśli wybrałeś pierwszy wariant — gratulujemy właściwej odpowiedzi! Wydajność strony ma trzykrotnie większe znaczenie dla e-klientów niż grafiki, interfejs i architektura treści.

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch
CEO SEMLife. Search Engine Marketing

Szybkość strony internetowej ma znaczenie

Jedna z prawd marketingu internetowego głosi, że wydajna strona to dochodowa strona. Trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem. Zgodnie ze statystykami, strony, które ładują się więcej niż 4 sekundy, tracą 25% klientów. Co więcej, przynajmniej 1-sekundowe opóźnienie zmniejsza ogólną satysfakcję klienta o 16%. Co te wyniki oznaczają to dla branży e-commerce? To proste. Każdy sklep internetowy, który chce zarabiać — musi działać szybko i sprawnie!

95% użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki Google

Dane StatCounter.com z początku 2021 roku

Czym jest page speed?

Nie ulega wątpliwości, że page speed, czyli całkowita szybkość ładowania strony to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google. Im szybciej ładuje się strona, tym mniejszy współczynnik odrzuceń — i sprawdza się to niemal w każdym przypadku!

Przykład? Po tym, gdy Ali Express usprawniło pracę swojej strony o 36% i zanotowało 10,5% więcej zamówień i 27% wzrost konwersji w grupie nowych konsumentów.

Czym jest page speed?

Jak mierzyć szybkość strony?

Jednym z narzędzi, które każdy SEOwiec ma zawsze pod ręką jest Page Speed Insights. Platforma określa szybkość dostępu do strony i służy do jej optymalizacji.

Aby rozpocząć test, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę PageSpeed Insights adres URL i kliknąć przycisk ,,Analizuj".

Po chwili naszym oczom ukaże się raport, który w 100-punktowej skali wskaże bilans, składający się z takich wskaźników, jak:

  • FCP - First Contentful Paint - określa po jakim czasie użytkownik zauważa pierwszy element witryny.
  • FID - First Input Delay - bada czas, jaki upływa od np. kliknięcia przycisku przez odwiedzającego aż do uzyskania interakcji ze strony witryny.
  • LCP - Largest Contentful Paint - mierzy, w którym momencie najbardziej gabarytowy fragment treści witryny się załaduje.
  • CLS - Cumulative Layout Shift - wskazuje moment, w którym układy na stronie staną się w pełni dostępne.

Uwaga: Jeśli strona, którą audytujesz posiada wersję mobilną, po przełączeniu zakładek (pod paskiem wyszukiwania) można zweryfikować jej działanie także na ekranach smartfonów. 

Jak interpretować bilans Page Speed Insights?

Według kalkulatora Page Speed Insights wyniki można podzielić na 3 grupy:

  • od 0 do 49 punktów — strony, które osiągnęły taki wynik, powinny niezwłocznie poprawić swoje notowania, sięgając po rady z działu ,,Możliwości i ,,Diagnostyka”.  
  • od 50 do 89 punktów — sugeruje ocenę dopuszczalną i wskazuje elementy warte poprawy,
  • od 90 do 100 punktów — osiągnięcie wyniku w tym przedziale jest oznaką właściwego czasu ładowania strony. 
Jak interpretować bilans Page Speed Insights?
Chcesz poznać ofertę?

Zapraszamy do kontaktu, doradzimy jaki wariant jest najlepszy

Co spowalnia stronę? 

Szybkość ładowania strony zależy nie tylko od jej zawartości, ale także od samego projektu. 
Elementy, które spowalniają działanie strony to:

  • grafiki 
    Zbyt duża rozdzielczość zdjęć, a także ich niewłaściwe formaty, mogą zdecydowanie wpłynąć na page speed. Ze względu na szybsze ładowanie strony zaleca się, aby udostępniać skompresowane zdjęcia w nowoczesnych formatach JPEG 2000, JPEG XR i WebP. 
  • duża ilość skryptów 
    Minifikacja CSS i JavaScript, a także usunięcie zbędnego kodu przyspieszy stronę — warto więc ograniczyć nieużywany JavaScript i opóźnić ładowanie skryptów do czasu, kiedy będzie to wymagane, dzięki temu zmniejszy się ilość danych przesyłanych w sieci. 
  • błędy w kodzie
    Im więcej błędów w kodzie, tym strona trudniej się ona przetwarza. Opóźnienie ładowania kodu CSS, lub HTML, który nie jest używany w części strony widocznej na ekranie, zredukuje ilość danych i przyspieszy stronę. 
  • brak asynchronicznego ładowania 
    Ładowanie asynchroniczne pozwala na korzystanie ze strony, bez czekania na to aż każdy jej element załaduje się do końca. Takie rozwiązanie usprawnia przeglądanie zawartości witryny i sprzyja UX. 
  • ładowanie czcionek internetowych 
    Aby tekst był widoczny dla Użytkownika podczas ładowania czcionek internetowych, warto użyć funkcji CSS ,,font-display”. 

PageSpeed a pozycjonowanie

Szybkość ładowania strony — z pozoru — może zdawać się niezbyt istotna dla pozycjonowania. Wyniki bilansu w PageSpeed Insights pokazują jednak, że czynnik ma ogromny wpływ nie tylko na komfort korzystania ze strony www, ale również na jej optymalizację. 

To fakt. Google zwraca uwagę na prędkość strony przy klasyfikowaniu wyników wyszukiwania. Wobec tego, na wysokie pozycje w SERP mogą liczyć tylko te witryny, które są użyteczne dla Odbiorców. 

Ile powinna ładować się strona?

Na koniec warto rozstrzygnąć najważniejszą kwestię, a zatem — jaki jest docelowy czas ładowania strony internetowej? 

Okazuje się, że tylko strony, których czas ładowania wynosi od 1 do maksymalnie 3 sekund, zostaną uznane za jakościowo dobre — zarówno przez przeglądarkę, jak i użytkowników. 

Internauci są niecierpliwi i nie potrafią zbyt długo oczekiwać na załadowanie swojego ulubionego serwisu informacyjnego, czy sklepu internetowego… Witryny, które każą na siebie czekać, wiele tracą — ryzyko opuszczenia takiej strony przez Użytkownika wzrasta aż o 32%!

Twoja strona działa za wolno? Skontaktuj się z SEMLife — zminimalizujemy współczynnik odrzuceń na Twojej stronie przynajmniej o połowę!

 

Najważniejszym elementem poprawiającym szybkość strony internetowej jest hosting. To właśnie dzięki niemu strona może zyskać na szybkości i stabliności.

Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Google E-A-T w SEO

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Czynniki wpływające na ocenę jakości witryny