Google Tag Manager

Narzędzie od Google, czym jest i jak działa?

Jak sprawdzić, co robi użytkownik na Twojej stronie? Pomoże Ci Google Tag Manager. Poznaj jego działanie.

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch
CEO SEMLife. Search Engine Marketing

Jak monitorować witrynę - statystyki SEO i SEM?

Pozycjonowanie i optymalizacja stron www to złożone procesy, które wymagają przemyślanych działań. Czy da się stworzyć efektywną strategię SEO bez wiedzy o użytkownikach, ich potrzebach i zachowaniach? Oczywiście, że nie. Na szczęście Google dostarczył potężne wsparcie dla marketingu internetowego. Mowa o Google Tag Manager. Co to za narzędzie, jak działa i dlaczego warto z niego korzystać? Sprawdź!

Google Tag Manager - co to?

Google Tag Manager (GTM) to bezpłatne narzędzie, które umożliwia instalację tagów śledzących na stronie internetowej. Tagi te zbierają informacje o zachowaniach użytkowników, którzy odwiedzają witrynę. Menedżer tagów Google pozwala dokładnie prześledzić działania potencjalnych klientów. Przykładowo wychwyci on, czy internauci czytają artykuły blogowe, klikają w buttony CTA (słownik pojęć SEO) lub w linki, które kierują ich do zakładki produktowej.

Tym samym Google Tag Manager odpowie na bardzo istotne pytanie - zarówno z punktu widzenia pozycjonera, jak i właściciela strony: Czy pojawiły się efekty pozycjonowania? Czy struktura witryny, zamieszczone treści i linkowanie spełniają swoją rolę czy też należy wprowadzić modyfikacje?

Chcesz poznać ofertę?

Zapraszamy do kontaktu, doradzimy jaki wariant jest najlepszy

Jakimi tagami śledzącymi zarządza GTM?

Za pośrednictwem Google Tag Manager można dodać do strony takie kody śledzące, jak m.in.:

  • Google Analytics
  • Facebook Pixel
  • Floodlight
  • Google Ads.

Menedżer tagów Google ułatwia aktualizowanie, modyfikowanie, a także wyłączanie poszczególnych skryptów, które odpowiadają za zbieranie informacji.

Co istotne, GTM gromadzi wszystkie tagi w jednym miejscu, a ponadto pozwala zaimplementować je automatycznie bez konieczności ingerowania w kod źródłowy strony. Ta funkcjonalność sprawia, że z obsługą narzędzia Google Tag Manager poradzi sobie osoba bez doświadczenia programistycznego.

Jak działa Google Tag Manager?

Google Tag Manager składa się z kilku części. Poniżej wyjaśniamy ich funkcje.

  • Tag - wycinek kodu mający na celu zbieranie statystyk związanych z konwersją, ruchem na stronie czy pobieraniem materiałów przez użytkowników.
  • Reguła - element decydujący o tym, w którym momencie dany tag ma się uruchomić, a w którym ma zostać wyłączony.
  • Zmienna - część GTM stosowana w tagach i regułach. Przechowuje wartości dynamiczne związane z danym zdarzeniem na stronie, np. identyfikator produktu, wartość zamówienia. Określa też filtry odpowiadające za aktywowanie reguły.
  • Kontener - zbiór wszystkich skryptów oraz związanych z nimi reguł i zmiennych, które przypisano do witryny.

Dzięki powyższym narzędziom Google Tag Manager możesz zdecydować, które zdarzenia chcesz śledzić na swojej stronie, a także w jakich sytuacjach zamierzasz zbierać dane za pomocą tagów. GTM umożliwia również ustawienie tagu tylko na wybranych podstronach lub na wszystkich zakładkach witryny.

Google Tag Manager - dlaczego warto z niego korzystać?

Szybki dostęp do statystyk strony to tylko jedna z wielu korzyści wynikająca z wykorzystania Google Tag Manager. Wordpress i inne systemy do zarządzania treścią stają się dzięki niemu bardziej funkcjonalne. Można powiedzieć, że GTM udziela praktycznych i konkretnych wskazówek dotyczących takich kwestii, jak chociażby dobór fraz kluczowych czy poprawne rozmieszczenie przycisków Call To Action.

Przede wszystkim zaś Google Tag Manager zwalnia z konieczności ręcznego umieszczania skryptów w kodzie strony. To zaś pozwala zaoszczędzić czas i uniknąć błędów w trakcie przeklejania tagów.

Co jeszcze daje Menedżer tagów Google?

Nasza agencja SEO regularnie korzysta z Google Tag Manager. Dzięki niemu dowiadujemy się, która strategia związana z pozycjonowaniem Twojej witryny przynosi pożądane skutki, a która kompletnie nie zdaje egzaminu. Oto zalety GTM, których efektem jest wysoka pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

  • Skrócony czas ładowania strony - ręcznie dodawane skrypty mogą znacząco obciążyć witrynę, a co za tym idzie, spowolnić jej działanie. A wolno ładująca się strona to większe ryzyko, że użytkownik zrezygnuje z wizyty. Google Tag Manager rozwiązuje ten problem poprzez automatyzację dodawania tagów.
  • Szybka aktywacja i dezaktywacja skryptów - nieużywane kody śledzące można czasowo wyłączyć, a w razie potrzeby uruchomić z powrotem za pomocą kilku kliknięć.
  • Porządek w tagach - dzięki GTM mamy natychmiastowy wgląd w lokalizację poszczególnych kodów, a także możliwość ich sprawnego modyfikowania.
  • Uniezależnienie od programistów - kontakt ze specjalistami IT z prośbą o zmiany w kodzie źródłowym nierzadko wydłuża całą procedurę. Tymczasem Google Tag Manager zapewnia nam samodzielność i sprawne działanie dla Ciebie.
  • Możliwość testowania rozwiązań przed ich wdrożeniem - menedżer tagów sprawia, że nie musimy posługiwać się czasochłonną metodą prób i błędów. GTM ma wbudowany tryb podglądu, w którym możemy sprawdzić, czy wszystkie kody działają poprawnie. To daje nam pewność, że wprowadzone zmiany rzeczywiście przyniosą skutek, a nie szkodę.
  • Łatwa instalacja kontenerów na różnych stronach - ta funkcjonalność pozwala za jednym zamachem przenieść skonfigurowane kontenery z jednej witryny na drugą.

Aby pozycjonowanie stron było skuteczne, należy działać na podstawie statystyk, a nie „w ciemno”. Google Tag Manager rzuca światło na zachowania użytkowników, co pozwala nam dostosować Twoją stronę do ich potrzeb, a w konsekwencji zwiększyć szansę na konwersję i płynące z niej zyski.

Zapraszamy do kontaktu
Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Google E-A-T w SEO

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Czynniki wpływające na ocenę jakości witryny