SEO marketing
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Chcesz dowiedzieć się, o czym napisać artykuł? A może zastanawiasz się gdzie wyjechać na wakacje? Bez względu na to, jaka fraza chodzi Ci po głowie — możesz sprawdzić ją w Google Trends — a dowiesz się, czy kolejny tekst o SEO spotka się z zainteresowaniem Internautów, a plaże na Rodos będą w tym roku zatłoczone.
Google Trends to darmowe narzędzie od Google, które udostępnia statystyki związane z częstotliwością wyszukiwania poszczególnych fraz kluczowych.
Google Trends jest użyteczne przede wszystkim dla osób działających w branży marketingu internetowego, ponieważ pozwala na wnikliwe zbadanie sezonowości danej frazy — co jest niezwykle istotne dla: SEOwców, content plannerów, adminów kont w social mediach, copywriterów prowadzących blogi branżowe i osób zajmujących się kampaniami w Google Ads.
Korzystanie z Google Trends zdecydowanie usprawnia proces podejmowania decyzji biznesowych i zwiększa prawdopodobieństwo powodzenia przyszłych działań w sferze pozycjonowania sklepów internetowych.
Gdyby było inaczej, wielu marketingowców po sprawdzeniu „trendów” w Google Trends nie zmieniałaby pierwotnych założeń swoich kampanii reklamowych.
Google Trends, po prostu, pomaga utwierdzić się w przekonaniu, czy temat, który uważamy za popularny, rzeczywiście jest „na czasie”.
Poza tym funkcjonalności Google Trends umożliwiają nam porównanie częstotliwości występowania kilku fraz kluczowych, co w dodatkowy sposób wpływa na dokładność analizy i komfort korzystania z platformy. Co więcej, filtrując wyniki wyszukiwania w Google Trends podobnie, jak w Senuto, możemy zweryfikować, czy popularność danej frazy rosła w ściśle określonym przedziale czasowym, a także, czy była tak samo popularna w każdym regionie Polski lub świata.
Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem nowo powstałej restauracji, która serwuje kuchnię włoską. Chcesz zorganizować kampanię reklamową dla swojego lokalu, ale nie zdecydowałeś jeszcze, jakie potrawy wyróżnić w menu i co najważniejsze, kiedy rozpocząć promocje. I tu z pomocą przychodzi Google Trends…
W Google Trends można sprawdzić, jak popularna jest kuchnia włoska w Polsce i w jakich miesiącach jej dania cieszą się największą populanością. Na wykresie widać, że jest to czas walentynek.
Google Trends to niezastąpione narzędzie w analizie trendów w wyszukiwaniach fraz kluczowych, co przejawia się chociażby w przypadku wspomnianej restauracji włoskiej. Za pomocą platformy można również sprawdzić również popularność poszczególnych potraw tej kuchni.
Porównanie popularności dań kuchni włoskiej dzięki Google Trends. Każde danie na wykresie jest oznaczone określonym kolorem, co ułatwia odczyt danych.
Dodatkowo Google Trends pozwala również na research w obrębie danej frazy — dzięki platformie możemy przekonać się, czy np. pizza, która jest numerem jeden w naszym menu i w wynikach wyszukiwania włoskich potraw w Google, była tak samo popularna w każdym miesiącu w roku i gdzie cieszyła się największym zainteresowaniem.
Popularność dań kuchni włoskiej w szczycie sezonu w czasie ostatnich 12 miesięcy w Polsce
Popularność dań kuchni włoskiej w poszczególnych regionach Polski w czasie ostatnich 12 miesięcy
Wnioski z analizy: Otwierając włoską restaurację najlepiej postawić na promocję pizzy. Chcąc zyskać przewagę nad konkurencją, warto zaplanować też akcję reklamową na czas świąt Bożego Narodzenia w grudniu tego roku i Walentynki w 2023 roku. Wówczas bowiem pada najwięcej zamówień na margheritę, capriciosę, pepperoni i inne rodzaje pizzy, które, jak się okazuje — uwielbiają Polacy!
Tym prostym sposobem Google Trends udzielił nam odpowiedzi na nurtujące nas kwestie i pomógł zaplanować kampanie, która osiągnie oczekiwany rezultat i najprawdopodobniej przyciągnie mnóstwo klientów do naszego lokalu.
Google Trends ma jeszcze jedną ważną cechę. Dzięki niemu możemy sprawdzić wyniki wyszukiwań, które wzbudziły największe zaciekawienie w sieci w skali roku.
Czego szukaliśmy w sieci? Który news był najbardziej intrygujący w ciągu ostatnich 365 dni?
Tego możemy dowiedzieć się, klikając w zakładkę „Rok w wyszukiwarce”. Raport wizualizuje, jakie treści cieszyły się zainteresowaniem w wybranych państwach lub w ujęciu ogólnoświatowym — to my decydujemy, które trendy chcemy przeglądać. Rok w wyszukiwarce kategoryzuje wyniki wyszukiwania ze względu na określoną problematykę, która dzieli się na kilka sekcji:
Na podstawie analizy Google Trends dotyczącej wyszukiwanych haseł w 2021 roku w Polsce największy wzrost popularności zanotowały takie tematy jak: Euro 2020, spis powszechny, portal pacjent gov, Christian Erkisen, film Diuna, serial Squid Game.
Nasi rodacy zastanawiali się także Jak zapisać się na szczepienie, ile kosztuje test na covid, a także kto to talibowie.
Oprócz archiwalnych danych, Google Trends zawiera również zakładkę „zyskujące na popularności”. Jak sama nazwa sugeruje, w zakładce znajduje się zestawienie tylko tych fraz kluczowych, których Internauci poszukują coraz częściej. Zwykle po wybraniu tej opcji naszym oczom ukażą się wyniki wyszukiwania z portali plotkowych, a także inne ważne newsy „z ostatniej chwili”.
Sekcja Google Initiative to ciekawe urozmaicenie skierowane dla osób działających w branży informacyjnej. Korzystając z Google Initiative, wirtualni dziennikarze z całego świata mogą nauczyć się korzystać z narzędzi Google i wziąć udział w 40 lekcjach na temat usług firmy z Mountain View.
Szkolenie składa się z 6 kursów tematycznych podzielonych na takie zagadnienia jak: wizualizacja danych Google, sposoby na ulepszenie pozycji w wynikach wyszukiwania, prawidłowe odczytywanie danych Google, korzystanie z rankingu popularności w Google Search, Google News i w serwisie Youtube. Dodatkowo kurs zawiera również instruktaż z Google Trends na poziomie początkującym i pakiet wiedzy dla zaawansowanych.
Google Trends to niepozorne narzędzie SEO, które pomaga w:
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Jak działa Google i czy wykorzystuje sztuczną inteligencję?
Dlaczego Google zmienia swoje algorytmy?