10 wskazówek, jak ułatwić klientowi zakupy online

Jak zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego?

Użytkownik, który przegląda stronę Twojego sklepu internetowego, nie musi zostać od razu Twoim klientem. Podjęcie decyzji o kupnie nie jest tak proste, jakby się mogło wydawać. Sprawdź, co robią użytkownicy w Twoim sklepie pochodzący z kampanii reklamowej, pozycjonowania czy z wejść bezpośrednich.

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch
CEO SEMLife. Search Engine Marketing

Pozycjonowanie to nie wszystko

Co jeśli statystyki sklepu pokazują wysoką skuteczność w pozyskiwaniu ruchu z pozycjonowania strony, social mediów czy wejść bezpośrednich, ale nie przekłada się to na sprzedaż produktów i usług?

Co w sklepie internetowym może obniżać ilość sprzedawanych produktów? Sprawdź jak szybko naprawić ten błąd i zyskać zaufanie użytkowników witryny.

Pierwsza część wpisu na ten temat znajduje się pod tematem Mam wysokie pozycje, ale nie sprzedaję produktów, w tym skupiamy się na tym co może przekonać użytkownika do Twojego sklepu.

1. Zakupy bez rejestracji

Coraz częściej możemy zaobserwować trend, w którym możliwe jest dokonanie zakupu bez konieczności zakładania konta. Zbyt długie formularze rejestracyjne prowadzą w wielu przypadkach do opuszczania strony przez użytkowników. Aby zminimalizować to ryzyko, najlepiej dać możliwość klientom zakupów bez żadnych przymusów, w tym rejestracyjnych.

2. Bezproblemowa nawigacja

Prosta budowa menu z możliwością szybkiego i bezproblemowego przechodzenia pomiędzy stronami i produktami ułatwia nawigacje na stronie. Pamiętaj, że poruszanie się po witrynie musi być dla odbiorców jak najwygodniejsze. Docieranie na poszczególne strony nie może za długo trwać. Świetnie się tu sprawdzą również hiperłącza, również we wpisie blogowym, opisie kategorii lub produktu.

3. Szybka płatność

Oprócz zakupów bez rejestracji warto zadbać o sprawny proces zakupu od dodania produktu do koszyka po moment zakupu. Kilka metod płatności zwiększa szansę na sprzedaż. Właściciele sklepów internetowych powinni wziąć pod uwagę kilka najważniejszych metod:

  • przelew bankowy - kupujący tą metodą może nie tylko dokonać płatność za pomocą bankowości internetowej, ale również na poczcie czy placówce bankowej,
  • PayU, Przelewy24,Tpay - bezpieczne płatności online - systemy działają na podobnych zasadach, kupujący nie musi samodzielnie wypełniać formularza w bankowości internetowej ze względu na to, że są już podane.
  • płatności PayPal - mimo że w Polsce nie jest to zbyt popularna metoda, dość często jest wybierana przez klientów zagranicznych. Działanie e-portfeli jest bardzo proste. Użytkownik doładowuje swoje konto w portalu, używając do tego powiązanej karty płatniczej lub konta bankowego.
  • Blik - to metoda płatności charakterystyczna dla Polski. Stanowi 30% wykonanych transakcji w sieci.
  • Google Pay/Apple Pay - ze względu na to, że coraz więcej osób dokonuje płatność przez smartphona coraz większą popularność zyskują aplikacje jak Google Pay i Apple Pay. Prosty mechanizm działania polega na podpięciu karty płatniczej w do aplikacji, która można następnie płacić w sklepach internetowych jak i placówkach stacjonarnych. W Apple Pay każda transakcja jest potwierdzona odciskiem palca.
  • PayPo - forma płatności odroczonej, w której czas zapłaty za złożone zamówienie wynosi 30 dni. W przypadku braku wpłaty po okresie 30-dniowym płatność zostaje rozłożona na 4 raty.
Przeprowadź darmowy audyt

Audyt pozwoli na skontrolowanie strony pod kątem użyteczności w wyszukiwarce. Znajdziesz błędy, które należy niezwłocznie poprawić, a także podpowiedź co poprawi Twoja pozycję.

4. Brak wyskakujących okienek

Możliwość włączenia reklam na Twojej stronie internetowej może być bardzo kuszącą propozycją. Warto jednak wziąć pod uwagę, że użytkownicy, którzy dotarli na stronę Twojego sklepu to nie po to, by oglądać reklamy a konkretne produkty. Po co ich drażnić wyskakującymi okienkami, które ich tylko rozpraszają.

5. Przypomnienie o pełnym koszyku

Odzyskanie porzuconego koszyka jest nie lada wyzwaniem dla właściciela sklepu. Pomocny może okazać się w tej sytuacji e-mail, przypominający o pełnym koszyku. Warto zaznaczyć, że nawet stały klient może zrezygnować z zakupu w połowie lejka zakupowego z różnych powodów. Dlatego warto wystosować w jego stronę przyjazny i pomocny mail.

6. Szybki czas ładowania strony

Strona twojego sklepu internetowego nie może być wolniejsza od konkurencji. Warto sprawdzić, czy podstrony ładują się szybko, zapewniając solidne usługi na najwyższym poziomie dla Twojego biznesu e-commerce. Dzięki całkowicie darmowemu narzędziu proponowanego przez Google - Google PageSpeed Insights otrzymasz pełen raport na temat jej szybkości, wklejając jedynie adres URL swojej witryny.

Zadbanie o odpowiednią firmę hostingową jest pierwszym krokiem do zapewnienia infrastruktury potrzebnej do prowadzenia sklepu internetowego. Sprawdź co to jest Hosting SEO

7. Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych

Wiele badań wskazuje, że znaczna część Polaków do zakupów online używa smartphona, ale także tableta. Przez fakt, że telefon mamy zawsze pod ręką z roku na rok coraz więcej osób wykorzystuje urządzenia mobilne do robienia zakupów przez internet.

Należy więc zadbać o responsywność strony i dostosowanie wielkości okna przeglądarki. Dzięki temu będzie wyglądać dobrze i czytelnie na małym ekranie smartphona jak i dużym ekranie komputera czy laptopa. Nie można również zapomnieć o grafikach i ikonach, których zbyt duża rozdzielczość może wpłynąć na dłuższy czas ładowania się strony.

Wiemy, jak zoptymalizować Twoj landing page!

8. Darmowa dostawa

Jeżeli to możliwe, warto zaproponować klientom darmową wysyłkę. Powodem dużej liczby nieudanych konwersji jest brak bezpłatnej dostawy na platformach e-commerce. Jeżeli jednak nie jesteś w stanie zapewnić darmowej wysyłki dla wszystkich bez względu na kwotę koszyka, zastanów się nad określeniem konkretnej kwoty, w ramach której klienci otrzymają dostawę na koszt firmy.

9. Obsługa klienta na najwyższym poziomie

Zainstalowanie na stronie chatbotów to świetnie rozwiązanie dla użytkowników, którzy chcą uzyskać natychmiastową pomoc w przypadku problemów z zamówieniem czy trudności technicznych na stronie. Ważną rolę odegra również kontakt telefoniczny i mailowy. Ekspresowa odpowiedź na zapytanie klienta to podstawa zdobycia lojalności klientów.

10. Łatwa polityka zwrotów

Przez fakt, że użytkownicy nie mają możliwości zobaczenia na żywo towaru, dość często chcą się zabezpieczyć, szukając w sklepach internetowych darmowych zwrotów. Zapewnienie bezpłatnego i bezproblemowego zwrotu sprawi, że klienci bez obaw skorzystają z oferty Twojej firmy.

Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Google E-A-T w SEO

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Czynniki wpływające na ocenę jakości witryny