8 najczęściej popełnianych błędów w SEO

Dlaczego moje pozycjonowanie nie działa?

Pozycjonowanie stron i sklepów to złożony proces, który poprawnie prowadzony jest skuteczny. Podczas pozycjonowania witryn najczęściej spotykamy się z witrynami, które są obarczone poniższymi błędami.

Sprawdź, czy na Twojej stronie znajdują się błędy i skorzystaj z naszego darmowego audytu SEO.

Pozycjonowanie strony z metatag robots=noindex

Znacznik robots na stronie internetowej informuje roboty wyszukiwarek czy powinny dodać daną podstronę do indeksu. Jeśli na naszej stronie widnieje tag w postaci:

 <meta name="robots" content="noindex, nofollow" />

zabraniamy robotom analizowania danej podstrony. Taki błąd zdarza się przeważnie na nowych witrynach, gdzie wersje testowe są blokowane przez webdeveloperów, którzy chronią w ten sposób witrynę przed niepowołanym ruchem. Rozwiązanie problemu to użycie tagu w postaci:

 <meta name="robots" content="index, follow" />

Warto jednak wyłączyć z indeksowania podstrony, które są zbędne w indeksie np. regulaminy, koszyk użytkownika, podstrony logowania i rejestracji.

Błędnie skonfigurowany plik robots.txt

Chociaż to prosty plik tekstowy, jest niesamowicie ważny podczas indeksowania treści. Podobnie jak znacznik meta="robots" jest w stanie zablokować robotom indeksującym dostęp do pozycjonowanej strony internetowej.

User-agent: *
Disallow: /


Powyższy kod wstawiony w plik robots.txt nakaże robotom indeksującym zaniechanie indeksowania wszystkich podstron witryny. Plik robots.txt zwykle jest edytowalny ręcznie i często potrzebny jest dostęp do konta ftp, aby móc go zmienić.

Jeśli chcesz sprawdzić jak wygląda Twój plik robots.txt wpisz w oknie przeglądarki adres Twojej domeny wraz z nazwą tego pliku np. https://semlife.pl/robots.txt

Dobrą praktyką jest również podanie ścieżki do pliku sitemap.xml wskazującego jakie podstrony występują w witrynie.

95% użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki Google

Dane StatCounter.com z początku 2021 roku

Brak przekierowań w domenie

Przekierowania pozwalają przedstawić wyszukiwarce najbardziej trafny adres naszego serwisu. Dla Google i innych wyszukiwarek semlife.pl i www.semlife.pl to dwie różne strony. Dlatego, aby uniknąć problemów z tym związanych, konieczne jest ustawienie przekierowań najlepiej w htaccess, aby nasz portal był widoczny tylko pod jednym adresem.

Wiecej o przekierowaniach pisaliśmy tutaj:

Pozycjonowanie strony z niewłaściwymi title i description

Każda podstrona sklepu internetowego i zwykłej strony www powinna być opisana indywidualnie znacznikami title i description. Bardzo często zdarza się, że nasza witryna jest widoczna w wyszukiwarce tylko z jednym opisem np. nazwą firmy.

Google na szczęście wprowadził rozwiązanie na ten błąd i często wyszukiwarka sama decyduje o tym, jaki tytuł ma dana podstrona. Jednak nie zawsze okazuje się, że algorytm wybierze najbardziej trafny tekst, dlatego zadbajmy o to sami.

Warto zaznaczyć, że tylko title strony to czynnik rankingowy w pozycjonowaniu stron. Meta description pełni rolę opisową dla danej podstrony, niemniej jednak jest ważny pod kątem CTR w wyszukiwarce.

84 %
Skuteczność
TOP 1-3
93%
Skuteczność
TOP 4-10
98 %
Przedłużanych
umów

Duplikaty treści wewnętrzne i zewnętrzne

Często nowe sklepy internetowe są nastawione na dużą ilość produktów. Takie rozwiązanie jest bardzo często automatyzowane poprzez import produktów z hurtowni, a to niesie za sobą ryzyko duplikatów treści.

Google docenia teksty oryginalne, pisane tylko pod potrzeby jednej strony internetowej. Kopiując treści z innej witryny, możemy być nawet wykluczeni z indeksu wyszukiwarki, ponieważ nie wnosimy nic nowego dla użytkowników. Skupmy się na produktach, na których zależy nam najbardziej i opiszmy je indywidualnie.

Pozostałe wyłączmy z indeksu, aż do czasu opisania ich wszystkich.

Jeśli nawet Google zindeksuje treści, które są duplikatami, pozycjonowanie strony ich będzie bardzo trudne. Niezwykle często w rankingu są witryny, które opublikowały (pozwoliły zindeksować) dany tekst dużo wcześniej niż my.

Przesilenie słów kluczowych

Opisując dziesiątki produktów, zaczynamy skupiać się bardziej na potrzebach wyszukiwarki, a nie użytkownika. Tworzymy treść, którą ciężko się czyta poprzez przesilenie słów kluczowych w treści. Powtarzanie fraz, pod jakimi chcemy się pozycjonować, może przynieść karę za spamowanie, a nasze teksty wcale nie będą widnieć tak wysoko, jakbyśmy chcieli.

Zła architektura strony

Jeśli nie zaplanujemy strony internetowej dla użytkownika szybko, klienci będą opuszczać naszą witrynę ze względu na trudności w poruszaniu się po niej. Dobrze dobrane kategorie, w odpowiedniej hierarchii to podstawa.

Kategorie stwórzmy w taki sposób, aby dało się je pozycjonować pod różne frazy kluczowe. Im bardziej są szczegółowe, tym lepiej. Nie będzie przesadą jeśli stworzymy podstrony powiązane z frazami kluczowymi długiego ogona np. telefony komórkowe do XX zł.

Brak wersji mobilnej

Największy błąd, jaki możemy w tej chwili mieć na własnej stronie internetowej. Brak wersji RWD - mobilnej dla naszej strony to blisko 100% odrzuceń. Błędy w wersji mobilnej takie jak np. niedostosowanie wyszukiwarki czy filtrów na stronie internetowej pod telefony to również niedopuszczalny problem.

Nikt nie będzie męczył się z przewijaniem, powiększaniem witryny, aby móc poprawnie przeczytać tekst czy wyszukać produkt.

Brak statystyki witryny

Jeśli zaczynamy budować e-commerce, od pierwszego dnia powinniśmy gromadzić statystyki witryny. Statystyki to podstawa prowadzenia e-commerce, tylko tak sprawdzimy jak, co i kiedy się sprzedaje. Google Analytics to również baza wiedzy o naszych klientach np. przedział wiekowy, czy liczba nowych a powracających użytkowników.

 

Zapraszamy do kontaktu
Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

SEO marketing

Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce