SEO marketing
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
„Musisz to mieć!”, „Kup naszą pralkę!”, „Skorzystaj z naszej niewiarygodnej oferty!”. Pewnie nieraz spotkałeś się z podobnymi wyrażeniami. Wszystkie mają wspólny mianownik: nachalną reklamę, atakująca odbiorcę ze wszystkich stron.
Jej przeciwieństwem jest reklama subtelna, w której na pierwszy plan wysuwa się ciekawa, przydatna dla czytelnika treść. Mowa o artykułach sponsorowanych. Jak napisać tego typu treść i dlaczego warto w nią zainwestować?
Artykuł sponsorowany to płatny tekst, który promuje daną firmę, produkt lub usługę. Ukazuje się on na stronach zewnętrznych, niepowiązanych ze zleceniodawcą artykułu. Mogą to być ogólnopolskie portale informacyjne lub serwisy poświęcone konkretnej branży.
Choć artykuły sponsorowane są formą reklamy, to jednak pierwsze skrzypce gra w nich wartość merytoryczna, nie zaś produkt czy usługa. Inaczej mówiąc, tekst ten ma przede wszystkim omówić zagadnienie interesujące odbiorcę, dostarczyć mu informacji, wskazówek pomocnych w rozwiązaniu jakiegoś problemu.
Wzmianki o ofercie firmy pojawiają się niejako przy okazji, wynikają w sposób naturalny z kontekstu całej wypowiedzi. Dlaczego? Nienachalna reklama ma dać odbiorcy wybór - chodzi o to, by czytelnik sam zainteresował się produktem/usługą, zachęcony atrakcyjną treścią.
Co istotne, artykuł sponsorowany pomaga w pozycjonowaniu strony. Zawiera bowiem frazy kluczowe oraz linki, które przekierowują czytelnika na stronę zleceniodawcy tekstu, np. sklepu internetowego.
Jak wspomnieliśmy, artykuły sponsorowane ukazują się na stronach zewnętrznych. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie może być to dowolne medium. Wybór miejsca publikacji należy gruntownie przemyśleć. Podpowiadamy, jak wybrać portal dla płatnych tekstów:
Dane StatCounter.com z początku 2021 roku
Stworzenie jakościowej treści, która łączy wartość merytoryczną z dyskretną promocją, nie jest prostym zadaniem. Dlatego przygotowaliśmy kilka rad, dzięki którym dowiesz się, jak napisać artykuł sponsorowany krok po kroku.
Odbiorca, cel, temat - to fundamenty, od których powinieneś zacząć budowanie artykułu sponsorowanego. Przygotuj następujące informacje.
Kiedy ustalisz już, co chcesz przekazać odbiorcom, przeprowadź szczegółowy research. Zbierając materiały do artykułu, selekcjonuj informacje - wybieraj tylko te, które rzeczywiście przydadzą się czytelnikom w kontekście ich pytań czy problemów. Korzystaj tylko z wiarygodnych źródeł, a w razie potrzeby skonsultuj się z ekspertem w danej dziedzinie. Dzięki temu w artykule zbudujesz wizerunek osoby kompetentnej, której warto zaufać.
Specjaliści webwiritngu są zgodni: internauci nie czytają, tylko skanują. Dlatego trzeba tak zaplanować treść artykułu, by był on przejrzysty dla odbiorcy.
Stosuj zatem nagłówki, dziel tekst na akapity, wyróżniaj najważniejsze informacje. Dzięki temu czytelnik szybko zorientuje się w treści i znajdzie to, czego poszukuje.
Dobry artykuł sponsorowany składa się z:
Wszystkie powyższe sekcje powinny tworzyć logiczny układ. Pamiętaj o zasadzie odwróconej piramidy — najważniejsze informacje umieść na początku, czyli w leadzie oraz na początku wstępu, czyli właściwego wprowadzenia do tematu. Z kolei rozwinięcie to najwłaściwsze miejsce na link do Twojej witryny.
Najlepiej jeśli zostanie ukryty pod frazą kluczową, która będzie naturalnie wpleciona w tekst.
Trzymaj się tematu. Skup się na konkretach - nie przechwalaj się, ale pokaż, jak twój produkt czy usługa wpłynie na życie odbiorcy, co mu da, jak pomoże mu rozwiązać problem. Odwołuj się do statystyk i własnych badań. Unikaj przysłowiowego lania wody, a także sformułowań, które same w sobie nic nie znaczą, np. najwyższa jakość, świetny, wyjątkowy, wspaniały itd.
Staraj się zachowywać bezstronność. Oprócz usług Twojej firmy wspomnij o innych podmiotach wykonujących podobne usługi. Stosuj też formę bezosobową w zwrotach do odbiorcy. Bezpośredniość w stosunku do czytelnika zarezerwuj dla tekstów publikowanych na Twojej stronie, np. na blogu.
Sprawdź tekst pod kątem błędów merytorycznych, stylistycznych czy logicznych. Wyeliminuj dłużyzny na rzecz krótkich zdań, a stronę bierną - na rzecz czynnych czasowników. Przeczytaj tekst na głos - dzięki temu szybciej wychwycisz zgrzyty językowe, skróty myślowe czy mankamenty brzmieniowe.
Poznaj najważniejsze zalety artykułów sponsorowanych. Tego typu treści pomogą Ci:
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Jak działa Google i czy wykorzystuje sztuczną inteligencję?
Dlaczego Google zmienia swoje algorytmy?