Artykuł sponsorowany

Wszystko, co musisz wiedzieć jak napisać artykuł sponsorowany.

„Musisz to mieć!”, „Kup naszą pralkę!”, „Skorzystaj z naszej niewiarygodnej oferty!”. Pewnie nieraz spotkałeś się z podobnymi wyrażeniami. Wszystkie mają wspólny mianownik: nachalną reklamę, atakująca odbiorcę ze wszystkich stron.

Jej przeciwieństwem jest reklama subtelna, w której na pierwszy plan wysuwa się ciekawa, przydatna dla czytelnika treść. Mowa o artykułach sponsorowanych. Jak napisać tego typu treść i dlaczego warto w nią zainwestować?

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch
CEO SEMLife. Search Engine Marketing
Chcesz poznać ofertę?

Zapraszamy do kontaktu, doradzimy jaki wariant jest najlepszy

Artykuł sponsorowany - czym jest?

Artykuł sponsorowany to płatny tekst, który promuje daną firmę, produkt lub usługę. Ukazuje się on na stronach zewnętrznych, niepowiązanych ze zleceniodawcą artykułu. Mogą to być ogólnopolskie portale informacyjne lub serwisy poświęcone konkretnej branży.

Choć artykuły sponsorowane są formą reklamy, to jednak pierwsze skrzypce gra w nich wartość merytoryczna, nie zaś produkt czy usługa. Inaczej mówiąc, tekst ten ma przede wszystkim omówić zagadnienie interesujące odbiorcę, dostarczyć mu informacji, wskazówek pomocnych w rozwiązaniu jakiegoś problemu.

Wzmianki o ofercie firmy pojawiają się niejako przy okazji, wynikają w sposób naturalny z kontekstu całej wypowiedzi. Dlaczego? Nienachalna reklama ma dać odbiorcy wybór - chodzi o to, by czytelnik sam zainteresował się produktem/usługą, zachęcony atrakcyjną treścią.

Co istotne, artykuł sponsorowany pomaga w pozycjonowaniu strony. Zawiera bowiem frazy kluczowe oraz linki, które przekierowują czytelnika na stronę zleceniodawcy tekstu, np. sklepu internetowego.

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?

Jak wspomnieliśmy, artykuły sponsorowane ukazują się na stronach zewnętrznych. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie może być to dowolne medium. Wybór miejsca publikacji należy gruntownie przemyśleć. Podpowiadamy, jak wybrać portal dla płatnych tekstów:

  • Zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć za pomocą artykułu. Sprawdź, czy i jak często Twoja grupa docelowa korzysta z danego portalu.
  • Wybierz stronę znaną, którą odwiedza dużo użytkowników. Upewnij się, że jest ona widoczna w wyszukiwarce Google. Publikacja artykułu na stronie, której nikt nie znajdzie, mija się z celem.
  • Zwróć uwagę na tematykę portalu. Zlecony artykuł powinien do niej pasować, dzięki czemu zwiększysz szansę na dotarcie do potencjalnych odbiorców.
  • Zweryfikuj również jakość treści publikowanych na rozpatrywanym przez Ciebie serwisie. Renoma danej strony przełoży się na pozytywny wizerunek Twojej firmy.
95% użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki Google

Dane StatCounter.com z początku 2021 roku

Jak napisać skuteczny artykuł sponsorowany - praktyczne wskazówki

Stworzenie jakościowej treści, która łączy wartość merytoryczną z dyskretną promocją, nie jest prostym zadaniem. Dlatego przygotowaliśmy kilka rad, dzięki którym dowiesz się, jak napisać artykuł sponsorowany krok po kroku.

Po pierwsze: przygotuj się

Odbiorca, cel, temat - to fundamenty, od których powinieneś zacząć budowanie artykułu sponsorowanego. Przygotuj następujące informacje.

  1. Dla kogo piszę?
    Twoi odbiorcy to specjaliści w danej branży czy laicy? Dlaczego odpowiedź na to pytanie jest taka ważna? Bo zarówno treść, jak i język artykułu sponsorowanego trzeba dopasować do stanu wiedzy czytelnika. Naszpikowanie tekstu skomplikowaną terminologią nie zda egzaminu w przypadku grupy docelowej, która po raz pierwszy styka się z tematem.

    Ponadto określenie grupy docelowej pomoże Ci skupić się na potrzebach użytkowników, a nie na zachwalaniu swojego asortymentu czy doświadczenia.
  2. Po co piszę?
    Ustal cel zleconego artykułu. Chcesz zwiększyć sprzedaż? Zależy Ci na zdobyciu nowych klientów? A może prowadzisz lokalny biznes, ale zamierzasz wejść na rynek ogólnokrajowy. Skonkretyzowany cel pomoże Ci dobrać temat i formę artykułu.
  3. O czym piszę?
    Sztuką jest dobrać taki temat, który zainteresuje grupę docelową, a zarazem delikatnie nakieruje potencjalnych klientów na produkt, usługę czy markę. Jak znaleźć temat na artykuł sponsorowany?

    Wykorzystaj frazę kluczową - sprawdź statystyki wyszukiwań, a także powiązane z frazą pytania, jakie wpisują internauci w wyszukiwarkę. Możesz w tym celu posłużyć się takimi narzędziami, jak AnswerThePublic, Senuto czy Google Keyword Planner.

Kiedy ustalisz już, co chcesz przekazać odbiorcom, przeprowadź szczegółowy research. Zbierając materiały do artykułu, selekcjonuj informacje - wybieraj tylko te, które rzeczywiście przydadzą się czytelnikom w kontekście ich pytań czy problemów. Korzystaj tylko z wiarygodnych źródeł, a w razie potrzeby skonsultuj się z ekspertem w danej dziedzinie. Dzięki temu w artykule zbudujesz wizerunek osoby kompetentnej, której warto zaufać.

Po drugie: Zaplanuj

Specjaliści webwiritngu są zgodni: internauci nie czytają, tylko skanują. Dlatego trzeba tak zaplanować treść artykułu, by był on przejrzysty dla odbiorcy.

Stosuj zatem nagłówki, dziel tekst na akapity, wyróżniaj najważniejsze informacje. Dzięki temu czytelnik szybko zorientuje się w treści i znajdzie to, czego poszukuje.

Dobry artykuł sponsorowany składa się z:

  • tytułu,
  • leadu,
  • wstępu,
  • rozwinięcia,
  • zakończenia,
  • stopki.

Wszystkie powyższe sekcje powinny tworzyć logiczny układ. Pamiętaj o zasadzie odwróconej piramidy — najważniejsze informacje umieść na początku, czyli w leadzie oraz na początku wstępu, czyli właściwego wprowadzenia do tematu. Z kolei rozwinięcie to najwłaściwsze miejsce na link do Twojej witryny.

Najlepiej jeśli zostanie ukryty pod frazą kluczową, która będzie naturalnie wpleciona w tekst.

Po trzecie: zredaguj

Trzymaj się tematu. Skup się na konkretach - nie przechwalaj się, ale pokaż, jak twój produkt czy usługa wpłynie na życie odbiorcy, co mu da, jak pomoże mu rozwiązać problem. Odwołuj się do statystyk i własnych badań. Unikaj przysłowiowego lania wody, a także sformułowań, które same w sobie nic nie znaczą, np. najwyższa jakość, świetny, wyjątkowy, wspaniały itd.

Staraj się zachowywać bezstronność. Oprócz usług Twojej firmy wspomnij o innych podmiotach wykonujących podobne usługi. Stosuj też formę bezosobową w zwrotach do odbiorcy. Bezpośredniość w stosunku do czytelnika zarezerwuj dla tekstów publikowanych na Twojej stronie, np. na blogu.

Po czwarte: sprawdź i skoryguj

Sprawdź tekst pod kątem błędów merytorycznych, stylistycznych czy logicznych. Wyeliminuj dłużyzny na rzecz krótkich zdań, a stronę bierną - na rzecz czynnych czasowników. Przeczytaj tekst na głos - dzięki temu szybciej wychwycisz zgrzyty językowe, skróty myślowe czy mankamenty brzmieniowe.

Dlaczego warto inwestować w artykuły sponsorowane?

Poznaj najważniejsze zalety artykułów sponsorowanych. Tego typu treści pomogą Ci:

  • przyciągnąć nowych klientów,
  • zwiększyć konwersję dzięki stosowaniu języka korzyści,
  • nawiązać pozytywną relację z klientem dzięki subtelnej reklamie,
  • zbudować pozycję eksperta,
  • stać się rozpoznawalnym
  • skutecznie pozycjonować Twoją stronę dzięki linkom i frazom kluczowym.
Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Przechwytywanie domen

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Jak kupować domeny z historią i wykorzystać je do promocji?

Remarketing

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Jak wykorzystać remarketing w sprzedaży?

Domena internetowa

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Jakiej nazwy nie wybierać? Przeczytaj, a zarejestrujesz niepowtarzalną domenę!

Zapraszamy do kontaktu