Błąd 404 Nie znaleziono

Najpowszechniejszy błąd stron internetowych. Jak reagować na 404?

Jak poprawić błąd 404? Co zrobić, aby nie stracić klientów? Dlaczego błąd 404 pojawia się na naszych stronach? Problem tego błędu jest powszechnie znany, a my podpowiemy jak wykorzystać go w pozycjonowaniu czy sprzedaży.

Co to jest błąd 404?

Błąd 404 Nie znaleziono strony, jest najpowszechniejszy na stronach internetowych, które są często aktualizowane. Wyświetla się jako prosta podstrona naszej witryny internetowej. Informując użytkownika, że nie znaleziono danej podstrony.

Zaniedbania na stronie internetowej mogą prowadzić do straty klienta, a najczęściej do wyjścia użytkownika i przejścia do stron konkurencji.

Bezpieczeństwo

Zadbamy o bezpieczeństwo Twojej strony

Optymalizacja

Usuniemy zbędny kod i przyśpieszymy stronę

Użyteczność

Zadbamy o wygodę użytkowników

Kiedy pojawia się Error 404?

Error 404 pojawia się w przeglądarce wtedy, gdy użytkownik chce uruchomić podstronę, która nie istnieje. Czy to coś niespotykanego? No właśnie do takiego zdarzenia może dojść bardzo często. Rozważmy kilka przypadków:

  • Zmiana systemu CMS. Wraz z rozwojem sklepu czy strony internetowej decydujemy się zmienić system CMS, który generuje nowe adresy do podstron np. stara wersja: domena.pl/kontakt a nowa wersja to domena.pl/kontakt.html.
  • Wyłączenie podstrony. Brak dostępności produktu, zmiana oferty firmy zmusza do wyłączenia danej podstrony.
  • Edycja nazwy kategorii lub produktu. Aktualizacja produktów np. nowa wersja wymusza wprowadzenie nowej nazwy, a przeważnie od niej zależy alias produktu w linku.
  • Literówki w przekazaniu linku. Chyba najczęściej spotykana sytuacja. Kiedy jeden użytkownik naszej strony przekazuje link znajomym poprzez skopiowanie linku, czy napisanie adresu znajomemu ręcznie.
  • Błędne linki w treści. Przypadek znany copywriterom, gdy pisząc treści na potrzeby strony internetowej

Jak naprawić błędy 404?

Lista błędów 404 naszej strony

Naprawa błędów 404 jest dość prosta. Przede wszystkim musimy zbudować listę takich podstron. Do tego celu możemy wykorzystać Google Search Console, gdzie znajdziemy informacje na temat stanu naszej witryny. Klikając w błędy 404, możemy eksportować je do pliku XLS.

Przekierowanie błędnych adresów

Następny krok to stworzenie przekierowania dla każdego z błędnych adresów na adresy poprawne najlepiej odpowiadające niedostępnym podstronom. Czyli jeśli strona z błędem 404 dotyczy czerwonej sukienki, to powinniśmy przekierować ją na inną czerwoną sukienkę lub jak najbardziej podobny produkt.

Naprawa błędów 404 poprzez przekierowanie na główną stronę sklepu nie jest najlepszym rozwiązaniem. Ponieważ użytkownicy witryny nie znajdą na stronie home tego co znaleźliby na wygasłej podstronie.

Więcej o przekierowaniach przeczytasz w artykule Przekierowania w SEO 301, 302

Pozycjonowanie lokalne

404 a pozycjonowanie strony

Pozycjonowanie strony opiera się na dopracowaniu strony internetowej klienta tak, aby spełniała oczekiwania potencjalnych klientów. SEO obejmuje zarówno optymalizację treści jak również poprawę kodu witryny.

Techniczne SEO to również optymalizacja błędów strony. Błędy widoczne w walidatorach HTML są najbardziej oczywiste do poprawy, natomiast błędy serwerowe widać dopiero po zalogowaniu do GSC lub też po odczycie logów domeny.

Błędy 404 dają jasny sygnał dla wyszukiwarki, że dana podstrona nie istnieje. Konsekwencją takiego błędu jest wyindeksowanie danej podstrony, a co za tym idzie stracenie pozycji.

Błąd 404 a niestandardowa strona

Nieszablonowa strona 404 Nie Znaleziono, to indywidualnie zaprojektowana podstrona, która reaguje na to skąd przychodzi użytkownik i czego szuka.

Gdy musimy zaprezentować podstronę 404 użytkownikowi, zadbajmy o to, aby:

  • Klient miał możliwość dostępu do wyszukiwarki naszych treści.
  • Zaprezentować alternatywne produkty, zaraz pod komunikatem o błędzie.
  • Poinformować użytkownika mailowo, gdy dana podstrona znów będzie aktywna.

Starajmy się unikać szablonowych kodów błędu. Wszyscy użytkownicy znają już podstrony serwerowe z napisem 404 i to jest sygnał, aby klikać wstecz. Jeśli przedstawimy coś w sposób unikalny, humorystyczny a przede wszystkim funkcjonalny pozyskamy klienta!

Korzystamy z narzędzi:
  • Ahrefs
  • Scream Frog
  • Semrush
  • Senuto
  • Surfer SEO
  • Shoper
  • Prestashop

Zapraszamy do kontaktu

Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Czym jest lejek sprzedażowy?

Dlaczego warto analizować lejek sprzedażowy?

Analiza konkurencji pozycjonowanie

Dlaczego powinniśmy zacząć od analizowania działań konkurencji?

Pozycjonowanie vs Google ADS

Co okaże się korzystniejsze dla Twojego sklepu internetowego? Porównujemy!

SEMLife. Agencja SEM i SEO Kielce

Zadbaj o wizerunek w sieci

Wyszukiwarki internetowe to bardzo skuteczne narzędzia pozyskiwania klientów!