Indeksowanie stron i Crawl Budget

Dlaczego Crawl Budget liczy się w pozycjonowaniu?

Podstawą tego zagadnienia jest zrozumienie, w jaki sposób Google zdobywa informacje na temat stron. Jakie warunki musi spełniać indeksowana strona, aby zaistniała w rankingu. Pozycjonowanie stron polega na podniesieniu pozycji w rankingu, ale zanim witryna się tam w ogóle znajdzie musi spełniać kilka warunków. Te najbardziej podstawowe omówimy właśnie w tym artykule.

Co to jest indeksowanie podstrony?

Indeksowanie adresu URL konkretnej witryny to nic innego jak pobranie jej treści i przeanalizowanie przez cały system Google, aby mogła być wyświetlana w rankingu.

Indeksowaniem witryny, czyli pobieraniem jej treści zajmują się roboty wyszukiwarek, które poruszają się po stronie za pomocą linków (podobnie jak ludzie).

Problemy z indeksowaniem strony

Jeśli dodajesz treści na swojej stronie, ale one nie trafiają do wyszukiwarki, musisz poznać przyczynę. Bez tego Twoja praca jest bezwartościowa.

  1. Nieprawidłowe linkowanie - jeśli do jakiejś podstrony prowadzi mało linków, a architektura witryny jest złożona, może wystąpić problem z indeksowaniem treści np. produkt występujący na 10 stronie paginacji w sklepie.
  2. Wykluczenie podstrony z indeksu przez znacznik robots lub linki noindex, nofollow, te atrybuty są niezwykle pomocne w kierowaniu ruchem robotów, ponieważ pomagają pomijać strony nieistotne z punktu widzenia wyszukiwarki np. koszyk, regulamin, panel logowania.
  3. Szybkość działania strony, wolna strona opóźnia poruszanie się robotów więc te, pobierają dane rzadziej.
  4. Słabej jakości treści - spam, duplikaty, krótkie teksty, jeśli Twoja witryna cechuje się taką zawartością, roboty Google nie będą do niej wracać.
Przeprowadź darmowy audyt

Audyt pozwoli na skontrolowanie strony pod kątem użyteczności w wyszukiwarce. Znajdziesz błędy, które należy niezwłocznie poprawić, a także podpowiedź co poprawi Twoja pozycję.

Pojęcie Crawl Budget

Crawl Budget oznacza liczbę adresów, jaki Googlebot (robot wyszukiwarki) przeznaczy na indeksowanie treści na stronie internetowej. Jest to wartość powiązana z 2 czynnikami:

  1. Szybkość indeksowania (Crawl Rate Limit)
    • Aktualny stan zindeksowania — jesli witryna jest szybka, częstotliwość przetwarzania jej przez roboty również rośnie.
    • Limit indeksowania z Google Search Console.
  2. Zapotrzebowanie na indeksowanie (Crawl Demand)
    • Popularnością witryny — często odwiedzane, popularne wśród użytkowników strony są priorytetowo indeksowane.
    • Aktualizacje — Google dba o to, aby nowe, często wyszukiwane treści były indeksowane i aktualne rankingach.

Crawl Budget a pozycjonowanie

Crawl Budget nie wpływa bezpośrednio na pozycje Twoje witryny w wyszukiwarce. Niezindeksowane podstrony natomiast nie mogą przyciągnąć ruchu organicznego, ponieważ Google nie wie o ich istnieniu.

Powinniśmy zadbać o to, aby Googlebot mógł szybko i sprawnie odnaleźć treści nowe oraz zaktualizowane. Dzięki prawidłowemu przepływowi robotów przez naszą witrynę wartościowe, nowe treści zostaną szybko wprowadzone do wyszukiwarki i przyciągną użytkowników.

 

Optymalizacja Crawl Budget

Jak wpłynąć na roboty Google, aby przyśpieszyć indeksowanie nowych treści? To dość pracochłonne zajęcie, ale możliwe do wykonania.

  1. Trzeba zadbać o szybkość i bezawaryjność naszej witryny. Dzięki temu Google znacznie częściej będzie odwiedzać nasze strony.
  2. Prawidłowe linkowanie wewnętrzne, które poprowadzi roboty we właściwe miejsca.
  3. Poprane blokowanie stron zbędnych w indeksie Google tj. koszyk zakupów, rejestracje czy regulaminy stron.
  4. Prawidłowa treść, brak spamu i duplikatów. Filtry wyszukiwarek oznaczone linkami kanonicznymi.

Źródło:

https://developers.google.com/

Zapraszamy do kontaktu
Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

SEO marketing

Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce