SEO marketing
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
„Ach, Ci klienci! Tylko wchodzą, pokręcą się i wychodzą! Nikt nic nie kupuje!" - żalił się kiedyś pewien właściciel sklepu internetowego, który poprosił nas o optymalizacje swojego sklepu internetowego. Jego słowa utknęły nam w pamięci… i stały się inspiracją do stworzenia tego artykułu.
Tuż po rozmowie, postanowiliśmy sprawdzić, jak zachowują się internauci, którzy odwiedzają stronę naszego znajomego. Na pierwszy rzut oka jego sklep prezentował się całkiem nieźle…
Z tego artykułu dowiesz się:
Mapa kliknięć pozwala na śledzenie aktywności użytkowników na stronie internetowej. Dzięki niej można się przekonać, w jaki sposób internauta korzysta z danej witryny - czy i jeśli tak, to, jak szuka konkretnych informacji i czy potrafi w szybki sposób je znaleźć.
Bazując na analizie, łatwiej wprowadzać poprawki w strukturze menu, czy rozmieszczeniu poszczególnych treści na stronie. Mapa kliknięć wprost sugeruje, które elementy wymagają zmiany, bo mogą wydawać się nieczytelne dla użytkownika, który po raz pierwszy korzysta ze strony.
Audyt pozwoli na skontrolowanie strony pod kątem użyteczności w wyszukiwarce. Znajdziesz błędy, które należy niezwłocznie poprawić, a także podpowiedź co poprawi Twoja pozycję.
Wspomniane błędy bywają często trudne do wychwycenia i to nawet dla doświadczonych programistów. Zdarza się, że na mniejszych ekranach w telefonach komórkowych np. nie da się poprawnie wczytać menu, lub przycisk z CTA zamiast po tekście, samoistnie przesuwa się na dół strony, co psuje koncepcję i ogólny efekt wizualny.
W przypadku strony naszego znajomego właśnie tak było - zawinił button z „Wyślij", który pierwotnie wyświetlał się obok formularza, ale po wypełnieniu pola tekstowego, ginął w treści i był trudny do zlokalizowania. To jednak nie koniec błędów. Mapa kliknięć wykazała ich znacznie więcej. I tak narzekanie na wysoki współczynnik odrzuceń szybko się wyjaśniło.
Clickmap to narzędzie, które oddziałuje nie tylko na SEO. Korzystnie wpływa również na UX, zapewniając użytkownikom komfort korzystania ze witryny. W rezultacie mapy kliknięć mają zastosowanie nie tylko w branży e-commerce, ale też w przypadku innych, „niesprzedażowych" stron. Przeglądając nagrania zachowań użytkowników na stronie internetowej doskonale widać, to, czego nie zauważają Internauci.
Za małe ikony Social Media, za duży nagłówek, który zamiast w poziomie w wersji mobilnej wyświetla się w pionie (zajmując przy tym cały ekran) takie i inne mankamenty to tylko niektóre z nieprawidłowości, jakie można wychwycić w toku analizy zachowania użytkowników.
Wystarczy, że spojrzysz na swoją stronę oczami swojego Klienta, a dowiesz się, dlaczego nie sprzedaje, a wskaźnik odrzuceń rośnie.
Mapy kliknięć można wygenerować zarówno na platformie Hotjar, jak i korzystając z narzędzia Microsoft Clarity.
Ze względu na sposób prezentacji treści, mapy pochodzące z Hotjar, nazywa się także mapami cieplnymi. Heatmapy wskazują, co najbardziej przyciąga uwagę odbiorców, a które elementy strony zupełnie ignorują.
Dzięki temu można dokładnie zweryfikować ruch kursora, uwzględniając ilość kliknięć myszy, a także pola przewijania strony.
Nagrania z odwiedzin użytkowników na Twojej stronie stworzone przez Hotjar i Microsoft Clarity pokazują również liczbę odwiedzających, wspomniany współczynnik odrzuceń, kliknięć, a także sume konwersji.
W niektórych aspektach analizy Hotjar ukazuje dane w szerszym kontekście niż Microsoft Clarity i być może dlatego wiedzie prym wśród narzędzi do analizowania interakcji użytkowników ze stronami internetowymi. Z Hotjar korzysta przecież blisko 350 000 firm na całym świecie! Platforma nie tylko wychwytuje błędy, ale również wskazuje, czy warto wprowadzić zmiany w strukturze witryny. Co więcej, jest przejrzysta i łatwo dostosować ją do potrzeb swojej firmy. W przeciwieństwie do Microsoft Clarity Hotjar świetnie radzi sobie także ze sklepami internetowymi, które składają się z dziesiątek podstron i setek produktów.
MS Clarity to natomiast dobre narzędzie dla mniejszych biznesów. Ogromnym plusem MS Clarity jest prosty interfejs, a także możliwość korzystania z programu za darmo.
Mając do dyspozycji MS Clarity i Hotjar, warto korzystać z obu narzędzi i od czasu do czasu uruchamiać je, po to, by sprawdzić zachowania użytkowników na swojej stronie internetowej. Nie poleca się jednak włączenie ich na stałe, ponieważ spowalniają działanie strony, a to mogłoby niekorzystnie wpłynąć na SEO.
Oprócz znajdywania miejsc, w których użytkownik gubi się na stronie, clickmap i heatmap mogą okazać się przydatne również podczas projektowania stron, a także ich przebudowywania. Dzięki Hotjar i MS Clarify można sprawdzić, jaki layout strony okaże się najlepszy i gdzie umieścić CTA. Narzędzia mogą uratować nas również przed niepotrzebnym wprowadzaniem poprawek, które w praktyce mogą nie spełniać swojej funkcji.
O tym, że warto generować mapę kliknięć, nie trzeba nikogo przekonywać. Testowanie własnej strony internetowej pod względem poprawności wyświetlania w wersji desktopowej i mobilnej to podstawa - zarówno dla jej właściciela, pozycjonera, czy programisty. W tym przypadku- ciekawość jest pozytywną cechą, bo wiedzie do lepszej konwersji i wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania!
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Jak działa Google i czy wykorzystuje sztuczną inteligencję?
Dlaczego Google zmienia swoje algorytmy?