Dyrektywa Omnibus

Wiadomości z ostatniej chwili, które musisz znać

Już niebawem, bo jesienią 2022 roku właściciele sklepów internetowych będą musieli dostosować się do diametralnych zmian w e-handlu. Jeszcze w tym roku wejdzie w życie, uchwalona pod koniec listopada 2019 roku, dyrektywa Omnibus, która nakłada na przedsiębiorców m.in. obowiązek o informowaniu o promocjach cenowych.

Dyrektywa Omnibus w Polsce

Polska, jako jeden z nielicznych krajów UE nie wprowadził jeszcze dyrektywy Omnibus, która została zaimplementowana już w 20 państwach Europy. Jak się jednak okazuje, projekt ustawy o zmianach praw konsumenta jest już w Sejmie, gdzie czeka na oficjalnie zatwierdzenie.

Właściciele sklepów internetowych powinni wykorzystać ten moment, aby zaznajomić się z założeniami dyrektywy Ominibus i wprowadzić ewentualne poprawki w strategii swojego e-biznesu. Będzie to konieczne, aby przetrwać na rynku i utrzymać dobrą reputację w sieci.

Obowiązek udostępniania historii ceny

Na wieść o rychłych zmianach w prawie konsumentów, wielu analityków i znawców branży zaczęło się zastanawiać, czy zeszłoroczny Black Week nie był ostatnim w historii „tygodniem wyprzedaży”. Dyrektywa Omnibus bowiem, uniemożliwia manipulowanie cenami produktów. Odkąd dodano do dyrektywy 98/6/WE nowy art. 6a o obowiązku przejrzystości cen w przypadku obniżek i promocji, właściciele sklepów stacjonarnych i wirtualnych nie będą mogli wprowadzać bonifikat bez podania wcześniejszej ceny, która była stosowana przez sklep w okresie 30 dni przed zastosowaniem upustu.

Dyrektywa Omnibus ukróci więc nadużycia przy rabatowaniu i sprawi, że polscy konsumenci będą mogli podejmować słuszne i uzasadnione decyzje zakupowe — nie, jak dotychczas — padać ofiarą nieuczciwych praktyk sprzedażowych.

Obowiązek informowania o indywidualnym dostosowaniu ceny

Powszechność dyrektywy Omnibus narzuca wszystkim przedsiębiorcom także nowe obowiązki informacyjne. Kiedy dyrektywa Omnibus zostanie zaakceptowana, właściciele sklepów stacjonarnych, sklepów internetowych oraz firm prowadzących telesprzedaż, będą zobowiązani do powiadamiania potencjalnych klientów o dostosowaniu ceny danego towaru, bądź usługi do różnych grup klientów.

Jako że personalizacja ceny jest zautomatyzowana, konsumenci powinni wiedzieć, że ich zachowanie jest profilowane przez algorytm. Nie wszystkie sklepy w Polsce stosują ten system, jednak te które, funkcjonują w ten zindywidualizowany sposób, będą musiały pozwolić się „zdemaskować”.

Obowiązek zachowania RODO

Dyrektywa Omnibus kładzie akcent także na usługi i towary cyfrowe. Zgodnie z ustawą, przedsiębiorcy muszą stosować RODO i powiadamiać konsumentów o introperacyjności oferowanych sprzętów. Wobec tego, sklepy nie będą mogły wykorzystywać danych osobowych konsumentów i przekazywać ich wszelkim podmiotom świadczącym m.in. usługi telekomunikacyjne.

Obowiązek dokonania zwrotu w trakcie gwarancji

Co więcej, dyrektywa Omnibus pozwala także na całkowity zwrot kosztów towaru dla konsumenta, który po zgłoszeniu wady zakupionego produktu (w trakcie dwuletniego okresu gwarancyjnego), nie doczekał się jego naprawy.

Oprócz 2-letniej gwarancji konsumenci będą dysponowali również rocznym okresem ochronnym, na mocy którego przedsiębiorcy muszą zaakceptować reklamację klienta, jeśli istnieją ku temu odpowiednie przesłanki.

Obowiązek utrzymywania stałego kontaktu z Klientem

Kolejnym postulatem wynikającym z dyrektywy Omnibus jest udostępnianie pełnych danych kontaktowych firmy, ze szczególnym uwzględnieniem numeru telefonu i adresu e-mail, tak, aby każdy konsument mógł bez problemu porozumieć się ze sklepem i nabyć informacje dotyczące realizacji swojego zamówienia, zmiany statusu transakcji, czy kwestii wysyłki.

Obowiązek weryfikacji opinii

Dyrektywa Omnibus zabrania też publikowania nieprawdziwych rekomendacji. Zarządzenie ma związek z wynikami ankiety z 2020 roku, która przeprowadzona przez PBS na zlecenie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazała, że aż 93% Polaków dokonujących zakupów w sieci kieruje się opiniami o produkcie udostępnionymi w Internecie, zaś 86% badanych Internautów sprawdza również komentarze o sprzedawcy.

Stosownie do tego rozporządzenia, przedsiębiorcy będą musieli wykazać, że komentujący Klienci rzeczywiście kupili dany produkt i mają realne podstawy, aby publikować informacje na jego temat.

Dyrektywa Omnibus jest więc kresem dla zlecania lub samodzielnego zamieszczania fałszywych opinii, a przedsiębiorcy, którzy zbagatelizują ustawę i nadal będą próbowali manipulować ocenami Internautów, czekają poważne kary w wysokości nawet 40 tysięcy złotych.

Dyrektywa Omnibus — Nowy Ład dla Konsumentów

Ostateczna forma regulacji dyrektywy Omnibus nie jest jeszcze znana, niemniej jednak szkic zmian, jakie niebawem zostaną zaimplementowane w polskim handlu, narzuca przedsiębiorcom wprowadzenie procedur, które mogą okazać się kluczowe, gdy nastanie ,,Nowy Ład dla Konsumentów”.

  • Jak dostosować swoje usługi do regulacji Dyrektywy Omnibus?
  • Jak zapewnić pełną transparentność w zawieraniu umów z klientami?
  • I wreszcie — jak stać się częścią nowego środowiska e-commerce, które będzie funkcjonowało na wyższym, europejskim standardzie?

To typowe wątpliwości, jakie dręczą sklepy i e-sklepy, które próbują zaadaptować się do nadchodzącej rewolucji wywołanej przez dyrektywę Omnibus. W przeddzień zmian warto skorzystać z profesjonalnej pomocy programistycznej, po to, by uniknąć problemów przystosowawczych i już teraz zaktualizować swój sklep internetowy, aby był przygotowany na nowe regulacje prawne.

Dokonamy audytu SEO i sprawdzimy, czy Twój e-sklep działa adekwatnie do wymogów Dyrektywy Omnibus.

Zajmujemy się również sklepami internetowymi na platformach WooCommerce, PrestaShop, Shoper i Sky-Shop.

Pomożemy Ci też wprowadzić modyfikacje, które sprawią, że Twój e-sklep stanie się przykładem bezpiecznego środowiska dla e-handlu zgodnym z założeniami dyrektywy Omnibus.

Oferta pozycjonowania lokalnego

Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

SEO marketing

Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce

Zapraszamy do kontaktu