Google E-A-T w SEO

Czynniki wpływające na ocenę jakości witryny

Stosując się do zaleceń EAT strona internetowa, może zyskać lepszy ranking w organicznych wynikach wyszukiwania.

Brzmi całkiem nieźle, prawda? Dlaczego więc słynny system jest strapieniem podczas pozycjonowania stron, skoro zawiera wytyczne, którymi należy się kierować podczas optymalizacji strony i tworzenia wysokiej jakości treści?

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch
CEO SEMLife. Search Engine Marketing

Google E-A-T - ocena jakości witryny

Proces nazywany EAT nie ma możliwości sprawdzenia wszystkich stron znajdujących się w internecie. Wybiera więc serwisy, które wywierają  wpływ na życie społeczeństwa (tematyka finansowa, porad prawnych, zdrowia, pracy), a co najważniejsze są często odwiedzane przez użytkowników.

Co kryje się pod skrótem EAT w Google?

Skrót EAT odnosi się do trzech słów:

  • Expertise,
  • Authoritativeness,
  • Trustworthiness.

Parametry stały się niezwykle popularne w momencie wdrożenia algorytmu Medic Update w 2018 roku, który wstrząsnął światem digitalowym.

Odświeżone wytyczne dla stron mają bezpośredni wpływ na treści stron rankujących w wyszukiwarce. Wdrażając je, mamy ogromną szansę, na stworzenie wysokiej jakości treści, które będą widoczne i cenione dla użytkowników, co przełoży się na wysoką pozycję. 

1. Expertise (Ekspertyza) 

Analiza eksperckości dotyczy poziomu treści na stronie internetowej. Parametr ocenia wiedzę i doświadczenie osoby odpowiadającej za stworzony content. Im większe kompetencje ma copywriter, tym wyższy jest wskaźnik Expertise. Nie będzie więc zaskoczeniem, że artykuł na temat chorób serca powinien pisać lekarz kardiolog, a nie początkujący copywriter.

W przypadku mniej formalnych tematów wyszukiwarka może iść na ustępstwa, traktując witrynę nieco łagodniej. Przykładem są fora internetowe, w których ludzie wymieniają się doświadczeniami.

2. Authoritativeness (Autorytet)

Parametr odnosi się do autora treści i tego skąd czerpie swoją wiedzę. Bycie autorytetem to przede wszystkim kwestia reputacji, którą można pozyskać dzięki przychylnym opiniom i recenzjom.

3. Trustworthiness (Wiarygodność)

Wiarygodność to bezpieczeństwo, zaufanie, transparentność działań firmy. Potwierdzeniem wiarygodności witryny są odnośniki, czyli zewnętrzne źródła. Bezpieczeństwo to m.in. posiadanie certyfikatu SSL, który zapewnia użytkownikowi, że transmisja danych, która odbywa się na stronie, jest bezpieczna i sprawdzona.

Transparentność działań firmy to linki z zaufanych źródeł, przedstawianie się imieniem i nazwiskiem, udzielanie się zarówno na własnej jak i obcych stronach. Nie zapominajmy o regulaminach czy działach typu pomoc.

Chcesz poznać ofertę?

Zapraszamy do kontaktu, doradzimy jaki wariant jest najlepszy

Stosowanie EAT

Jak wygląda EAT w pozycjonowaniu stron (SEO)? To przede wszystkim przedstawienie internautom rzetelnych informacji potwierdzonych przez ekspertów.

Taki content powinien być reprezentowany na stronach nazywanymi YMYL — Your Money or Your Life, czyli witrynach, które wywierają wpływ na użytkowników, a zwłaszcza na podejmowane decyzje dotyczące zdrowia czy pracy. Wdrożenie EAT powinno nastąpić po uprzednim audycie strony i zdefiniowaniu celów witryny. Algorytmy wyszukiwarki Google śledzą strony czy odpowiednio realizuje założone cele. 

EAT sprawdzi się między innymi na:

  • portalach informacyjnych
  • stronach rządowych
  • sklepach internetowych
  • strony z poradami prawnymi

Znaczenie EAT dla SEO

Google rozumie, że użytkownik może podjąć decyzję zmieniającą życie na podstawie tego, co przeczyta w Internecie. Dlatego złe źródło informacji w wynikach wyszukiwania Google może mieć realne konsekwencje.

Jeśli Twoje strony lub treści należą do którejkolwiek z tych kategorii YMYL, musisz postępować ostrożnie. Wyraźnie zaznacz, że ich autorem są osoby o odpowiedniej pozycji. Im większa jest zdolność do przestrzegania i stosowania standardów EAT w odniesieniu do treści, tym większa jest szansa na organiczną widoczność w wyszukiwarkach i sukces w rankingu.

Czy EAT wystarczy?

Pozycję strony internetowej oprócz parametrów EAT można wspomóc czynnikami, do których należą:

  • Informacje o autorach - zakładka o firmie, o nas i autorach artykułów, wzmacniająca wizerunek na zewnątrz
  • Prowadzenie bloga - systematyczne wprowadzanie aktualnych informacji, sprawdzanie aktywności linków, kreuje wizerunek działającego przedsiębiorstwa, czy firmy.
  • Informacje o kontakcie - możliwość skontaktowania się z właścicielami za pomocą telefonu czy mail potwierdzi wiarygodność witryny.
Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Facebook a pozycjonowanie (SEO)

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Załóż konto na Facebooku, Instagramie, YouTube, czy LinkedIn i ciesz się wzrostem ruchu na stronie