Hosting w pozycjonowaniu (SEO)

Dlaczego warto poświęcić więcej uwagi na wybór hostingu?

Hosting strony www jest kluczowym aspektem biznesowym. Dostępność witryny oraz jej funkcjonalność to główne czynniki, nad którymi się skupiamy, ale warto zwrócić również uwagę na to jak hosting strony wpływa na pozycjonowanie stron internetowych oraz na odbiór naszej witryny w oczach użytkownika — potencjalnego klienta.

Hosting strony co to jest?

Hosting inaczej serwer dla strony internetowej to miejsce, gdzie uruchamiana jest określona witryna www. Hosting ma zadanie udostępniać witrynę w Internecie w sposób ciągły, aby jej dostępność była nieograniczona dla klientów ze względu na godzinę czy dzień tygodnia.

Hosting strony podobnie jak samochody, komputery czy buty powinien być dobrany do potrzeb i wymagań niezbędnych do prowadzenia działalności w internecie. Najpowszechniej występujące hostingi to:

  • Hosting współdzielony — najpopularniejsza usługa charakteryzująca się niską ceną za rok, na jednej maszynie (serwerze) istnieje nawet kilkadziesiąt kont hostingowych
  • Serwer VPS (Virtual Private Server) - współdzielenie serwera dedykowanego między kilku użytkowników. VPS to duża wydajność oraz pełne zarządzanie parametrami maszyny
  • Serwer dedykowany — najmocniejsza wersja hostingu, do dyspozycji otrzymujemy pełna moc obliczeniową serwera, którą również możemy dowolnie konfigurować
  • Hosting w chmurze - hosting łączący wszystkie zalety serwerów www. Niezawodność, szybkość, dostępność z różnych miejsc świata.

Oferta pozycjonowania lokalnego

Hosting strony a pozycje w wyszukiwarce Google

Google w swoich newsach często wraca do tematu szybkości witryn internetowych. Temat ten powraca w raportach i newsach już od 2010 roku. Wraz z rozwojem technologii mobilnych wartość szybkości ładowania strony była postrzegana jako coraz ważniejsza w pozycjonowaniu stron www, a wprowadzenie Core Web Vitals w maju 2020 roku potwierdziło te doniesienia.

Core Web Vitals to dane na temat witryny, które są ważne dla użytkownika witryny internetowej. Najważniejsze trzy czynniki odnoszą się bezpośrednio do szybkości strony, a więc samego hostingu witryny oraz jej optymalizacji pod kątem SEO.

  • LCP (Largest Contentful Paint) - szybkość ładowania, a konkretnie czas do wyrenderowania pierwszego zwykle głównego widoku witryny,
  • FID (First Input Delay) - czas, po którym można korzystać z witryny np. klikać w menu, przewijać itd.
  • VSI (Visual Stability Index) - stabilność wizualną określającą jak bardzo witryna się rozpada podczas wczytywania. Efekt ten widać np. podczas doczytywania grafik, które rozpychają treść lub przesuwają elementy od siebie.

Dlaczego Google analizuje czynniki Core Web Vitals

Google od początku stawia sobie za cel wygodę użytkownika. Ten cel gigant z Mountain View stara się, osiągnąć układając listy wyszukiwań tak, aby czołowe miejsca były zajmowane przez witryny z treścią, która najlepiej odpowiada użytkownikom.

Google zaczyna analizować strony internetowe tak, jak ludzie korzystający z wyszukiwarki. Zwraca uwagę na błędy, funkcjonalność i dostępność witryn. Dzięki statystykom Google Analytics takim jak tagi zdarzeń i konwersji, algorytmy wyszukiwarek otrzymują dane na zachowania odwiedzający na stronach internetowych. Takie statystyki pozwalają uczyć się algorytmom wykrywać intencje użytkowników i promować strony gdzie użytkownicy znajdują rozwiązania na swoje zagadnienia.

PageSpeed Insights - test szybkości strony

Szybkość strony, statystyki Core Web Vitals a przede wszystkim informacje, jakie poprawki powinniśmy wprowadzić w naszej witrynie znajdziemy uruchamiając test pod adresem https://pagespeed.web.dev/

 

PageSpeed Insights - test szybkości strony

Szybkość strony a pozycja w wyszukiwarce

Eksperci SEO nie zauważyli większej zależności między szybkością witryn a jej pozycją. Często czas poświęcony na osiągnięcie maksymalnych efektów w PageSpeed, mógłby być lepiej wykorzystany w pozycjonowaniu np. na napisanie artykułu blogowego czy nowych oryginalnych treści do produktów.

Pewne jest to, że czynniki wpływające na ranking ciągle się zmieniają. Ich priorytety również, a więc może wkrótce parametry Core Web Vitals będą kluczowe w pozycjonowaniu.

Dlaczego szybkość strony jest ważna?

Szybkość strony internetowej jest kluczowa w podejmowanych przez użytkownika decyzjach. Klient sklepu internetowego od pierwszej sekundy analizuje czy warto zaufać danej witrynie i zrealizować zakupy. Szybkość, stabilność strony buduje w oczach klienta lepszą jakość usług, a w przypadku stron internetowych decydują pojedyncze sekundy.

Współczynnik odrzuceń

Wystarczą 3 sekundy opóźnienia od kliknięcia adres strony internetowej w wyszukiwarce do aktywności strony, aby liczba odrzuceń znacznie wzrosła. Odwiedzający klikną wstecz, przejdą do konkurencji, gdzie szybciej (zaledwie o kilka sekund) dokonają zakupów.

Jeśli proces zakupowy również będzie bardzo wolny, klienci zrezygnują z naszej oferty. Proces dodawania i przeglądania koszyka, wprowadzenia adresu dostawy czy płatności musi przebiegać płynnie a przede wszystkim, każdy krok powinien być prosty.

Jaki hosting strony wybrać?

Szybkość, niezawodność, bezpieczeństwo. Te trzy cechy powinny decydować o wyborze hostingu dla strony internetowej. Jeśli technologia internetowa jest nam obca, warto doradzić się specjalistów. Kupienie serwera dedykowanego dla strony firmowej to wyrzucenie pieniędzy w błoto, podobnie w drugą stronę, małe serwery na strony firmowe nie poradzą sobie z zaawansowanymi sklepami internetowymi.

  1. Szybkość
    • Dyski SSD
    • Przepustowość łącza
    • Usługi dodatkowe jak DNS Anycast, systemy cache
  2. Niezawodność
    • Opinie klientów
    • SLA, czyli gwarancja świadczenia usługi serwerowej
    • Panel konfiguracyjny
  3. Bezpieczeństwo
    • Kopie bezpieczeństwa (im więcej, tym lepiej)
    • Pomoc techniczna 24h
    • Możliwość konfiguracji wersji oprogramowania
Zapraszamy do kontaktu
Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

SEO marketing

Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce