Jak aktualizować treści na stronie internetowej?

Recykling treści - jak zwiększyć potencjał artykułów

Jak skutecznie aktualizować treści już zamieszczone na stronie internetowej? Po co robić aktualizacje? Jak sprawdzić, które artykuły są najczęściej wyszukiwane, klikane? To wszystko w kilku słowach poniżej

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch
CEO SEMLife. Search Engine Marketing

Co się liczy w pozycjonowaniu?

Wartościowy content jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych decydujących o pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google. Rozwijanie witryny o nowe treści jest niepodważalnie istotne, jednak nie można zapomnieć o aktualizacji zamieszczonych już wcześniej artykułów, opisów produktów, kategorii, cen czy poradników.

Nie trzeba robić nowego wpisu przy każdej najmniejszej zmianie, np wyjście nowego modelu, większa moc produktu itd. Aktualizacja starego contentu nie tylko zajmie nam mniej czasu, ale też przykujemy uwagę wcześniej czytających nasz wpis. Artykuł musi wyczerpać dany temat, zaspokajając potrzebę zdobycia wiedzy użytkowników.

Pozycjonuj przez wartościowy content!

Ten artykuł powstał z myślą o wszystkich, którzy chcieliby tworzyć na swojej stronie lub sklepie internetowym wartościowy content. Mamy nadzieję, że aktualizacja treści po tej lekturze stanie się o wiele prostsza, a zarazem przyjemniejsza.

Dowiesz się m.in.:

  • Jak wybrać podstrony, na których będziemy uaktualniać content;
  • Jak wykorzystać Google Search Console do zredagowania treści na wybrane frazy kluczowe;
  • W jaki sposób aktualizować treści;
  • Jak uatrakcyjnić wpis na stronie;

Jakie treści aktualizować?

Chcąc przeanalizować, które z treści powinny zostać zaktualizowane, powinniśmy wziąć pod uwagę:

  1. Podstrony, które wykazują dużą ilość wyświetleń w skali miesiąca, ale mają niskie pozycje (w przedziale 11-30). Dzięki aktualizacji tekstów będziemy mieć dużą szansę na pojawienie się w TOP10, a tym samym większą ilość kliknięć.
  2. Podstrony, które mają niską ilość wyszukiwań. Dodając do treści nowe frazy kluczowe, zwiększymy widoczność podstrony.
  3. Czy najtrafniejsze frazy kluczowe wyświetlają się pod dedykowanymi podstronami. Rozwijając treści, nie możemy doprowadzić do rywalizacji różnych podstron o te same frazy kluczowe, czyli do tzw. kanibalizacji.

Bardzo istotna okaże się także informacja, które z podstron wyświetlają się w wyszukiwarce na najważniejsze dla nas frazy kluczowe i na jakiej pozycji obecnie się znajdują. To właśnie nimi powinniśmy zająć się w pierwszej kolejności.

Niezwykle przydatnym narzędziem, dzięki któremu przeanalizujemy powyższe statystyki, jest Google Search Console (pod warunkiem, że GSC jest podpięte do naszej strony - szczegółowy poradnik, jak to zrobić, znajduje się pod podanym linkiem).

Aktualizacja treści przy pomocy Google Search Console

Podążając za powyższymi wskazówkami, przedstawiamy praktyczne zastosowanie GSC dla jak najefektywniejszej optymalizacji treści, dzięki której poprawimy widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google.

1. Podstrony o dużej ilości wyświetleń z frazami kluczowymi o pozycjach <10

W pierwszej kolejności otwieramy zakładkę z narzędziem GSC i wybieramy z listy po lewej stronie witrynę, nad którą zamierzamy pracować. Następnie przechodzimy do zakładki “Skuteczność” i sortujemy frazy kluczowe wg ilości wyświetleń (od najwyższej do najniższej).

Aktualizacja treści przy pomocy Google Search Console

Jak widać na zdjęciu, mamy nad czym pracować. Skupmy się na początku na tych frazach, które możemy najszybciej wprowadzić do TOP10. Wybierzemy więc te z przedziału 11-30 średniej pozycji.

Klikamy w wybraną frazę kluczową, a następnie w zakładkę “Strony” znajdującą się powyżej. Uzyskamy listę (lub jeden) URLi, czyli podstron, które wyświetlają się pod daną frazą w SERP (wynikach wyszukiwania).

Aktualizacja treści przy pomocy Google Search Console2

Dzięki uzyskanym informacjom wiemy, na której podstronie znajdują się treści, które powinniśmy zaktualizować. Jeżeli mamy wybór, zdecydujemy się na tę, która jest najtrafniejsza dla danej frazy i wykazuje największą ilość wyświetleń.

2. Podstrony, które mają niską ilość wyszukiwań

GSC pokazuje nam statystyki naszej witryny. Jeżeli branżowe frazy kluczowe mają niską ilość wyszukiwań, nie oznacza to, że nie są trafne dla naszej strony, tylko to, że musimy nad nimi popracować (np. poprzez aktualizację treści).

Wszystkie działania wykonujemy tak samo jak w powyższym punkcie, z tą różnicą, że sortujemy frazy wg ilości wyświetleń od najniższej wartości.


Zatrzymajmy się na frazach, których wyświetlenia są stosunkowo niskie, ale można je poprawić dzięki uzyskaniu lepszych pozycji.

Aktualizacja treści przy pomocy Google Search Console2

Trzecia fraza z grafiki będzie odpowiednia - “osrodek odwykowy”. Możemy pobić ilość wyświetleń poprzez uzyskanie lepszej pozycji. Optymalizacja treści powinna przynieść pożądane rezultaty.

Klikamy w tę frazę i uzyskujemy listę URLi.

Aktualizacja treści przy pomocy Google Search Console2

Tutaj mamy bardzo ciekawy przykład. Najtrafniejszą podstroną nie będzie strona home, pomimo że ma większą ilość wyświetleń, tylko druga, która jest dedykowana dla tej frazy. Najwyraźniej podstrona ta wymaga optymalizacji pod kątem tej frazy, czyli ingerencji w treść.

Ważne: Rozpoczynając pozycjonowanie strony internetowej, wszystkie frazy kluczowe istotne dla naszej branży warto pogrupować i przydzielić do konkretnych podstron: poszczególnych części oferty, produktów, kategorii czy wpisów blogowych. Dzięki temu unikniemy kanibalizacji, a także będziemy wiedzieć, które podstrony i pod którymi frazami powinny pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Aktualizacja treści przy pomocy Google Search Console2

3. Czy najtrafniejsze frazy kluczowe wyświetlają się pod dedykowanymi podstronami

Może zdarzyć się tak, że w GSC po kliknięciu we frazę kluczową, wyświetlą się nietrafione, nieodpowiednie dla hasła podstrony. Warto w takiej sytuacji stworzyć dedykowaną, która będzie trafna pod daną frazę, np. wpis blogowy czy nowy opis produktu.

Jak zdobyć statystyki do tworzenia contentu?

Każdy nowy wpis na stronie internetowej powinien być spójny z daną branżą i nieść wartość dla użytkowników. W zależności od celu, dla którego chcemy stworzyć content, możemy skorzystać z różnych sposobów i narzędzi.

Jednym z nich jest Senuto, platforma umożliwiająca m.in. wyszukiwanie trafnych słów kluczowych wraz z ich odmianami. Np. tworząc opis produktu, możemy sprawdzić, w jakiej formie tekstowej jest on najczęściej wyszukiwany i jakie pytania w odniesieniu do tego produktu zadają użytkownicy. Na tej podstawie możemy stworzyć ciekawy tekst, który nie tylko odpowie na poszukiwane zagadnienia, ale będzie też wyświetlał się wysoko w wynikach SERP pod różnymi frazami.

Jeżeli chcemy uzyskać statystyki na temat trendów w jakimś temacie, warto stworzyć “wstępny” content i umieścić go w witrynie. Dzięki temu po jakimś czasie GSC przedstawi nam ciekawe dane, na podstawie których (wg powyższej instrukcji) zaktualizujemy treść i wniesiemy ją na wyżyny wyników wyszukiwania.

Pomocne okażą się także strony konkurencji, które wyświetlają się w TOP10 wyników wyszukiwania. Możemy na nich podejrzeć, jakie tematy i frazy kluczowe zostały poruszone w treści.

Ważne! Nie można kopiować treści z innych stron. Nie tylko z szacunku do autora tekstu. Google bardzo nisko ocenią domenę, na której znajdują się duplikaty.

Jak aktualizować treści?

Zdobyliśmy wiedzę o tym, jak wytypować podstrony, które warto zoptymalizować pod kątem treści. Teraz powinniśmy zastanowić się, jak to zrobić.

Posłużymy się przykładem podstrony, na której oferujemy usługi pozycjonowania w Katowicach. Chcemy, aby wyświetlała się jak najwyższej w wynikach wyszukiwania Google pod zapytaniami:

Pozycjonowanie Katowice, Pozycjonowanie stron Katowice, SEO Katowice, agencja SEO Katowice

Title i meta description

Frazy, na których najbardziej nam zależy, powinny znajdować się w tytule strony i opisie meta description.

Nagłówki

Umieszczamy frazy kluczowe w nagłówkach. Najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie najważniejszej frazy w nagłówku pierwszym (H1) w nieodmienionej formie: Pozycjonowanie Katowice. Kolejne nagłówki (H2, H3) powinny być dobrane w taki sposób, aby poprzedzały treść, którą reprezentują (mogą mieć odmienione formy). Np. H2 - Pozycjonowanie stron Katowice, kolejny H2, agencja SEO Katowice. H3: Jak pozycjonować strony w Katowicach?

Treść

Wytypowane frazy bezwzględnie muszą znajdować się w treści. Najlepiej, jeżeli wyglądają naturalnie, a ich ilość nie przytłacza treści. Tekst podzielony na akapity jest przyjemny dla oka i warto w każdym z nich przemycić którąś frazę.

Ważne: Treść powinna być nastawiona przede wszystkim na odbiorcę, a nie roboty indeksujące. Tzn., że powinna być wartościowa dla użytkowników pod kątem merytorycznym, ale także przyjemną lekturą.

Zdjęcia

Co mają wspólnego ze sobą zdjęcia i treść? Otóż w grafikach możemy przemycić frazy kluczowe poprzez nazwy zdjęć oraz alty i title. Tekst naniesiony na zdjęcie również jest uznawany przez Google.

Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Przechwytywanie domen

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Jak kupować domeny z historią i wykorzystać je do promocji?

Remarketing

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Jak wykorzystać remarketing w sprzedaży?

Domena internetowa

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Jakiej nazwy nie wybierać? Przeczytaj, a zarejestrujesz niepowtarzalną domenę!