Jak pozycjonować strony samodzielnie?

Sprawdź, co musisz zrobić, aby znaleźć się w TOP3

Popularność w sieci zaczyna się wtedy, kiedy nie musisz prosić znajomych o promowanie Twojej strony, bo zaczynają odwiedzać ją Internauci spoza Twojego najbliższego otoczenia. Jeśli Twoja witryna powstała niedawno, pewnie zastanawiasz się, jak pozycjonować stronę internetową. Przestawiamy nasz poradnik pozycjonowania, dzięki któremu Twoja mama, tata i brat nie będą już musieli udostępniać Twoich wpisów.

Jak pozycjonować stronę?

Aby rankować wyżej w Google powinieneś zyskać sympatię nie tylko wśród Użytkowników, ale i robotów indeksujących. W świecie SEO krąży pewna maksyma. Otóż, kiedy działasz na korzyść Google, Google odpłaca Ci się tym samym*. Twierdzi tak, chociażby czołowy SEOwiec Matt Diggity, który w pewnym sensie zainspirował nas do stworzenia tej części w cyklu SEOuczek.

Wracając do widoczności w Google i współpracy z algorytmem - Co oznaczają przywołane słowa w kontekście pozycjonowania nowej strony internetowej?

Mianowicie, powinieneś spełniać wszystkie wymogi wyszukiwarki, a wówczas Google będzie wspierało Twoje działania SEO. Tworząc jakościowy content, pozyskując wartościowe linki, i stroniąc od black hat SEO - możesz być pewien, że niedługo uda Ci się wyprzedzić, chociaż niektórych konkurentów w rankingu.

Nie wiesz, od czego zacząć? Przeczytaj nasz to-do list, a dowiesz się, nie tylko gdzie jest Twoja strona w Google, będziesz też wiedział, jak sprawić, aby wyświetlała się wyżej! 

Wstępna optymalizacja strony pod wyszukiwarkę Google

Zapewne, podobnie jak 835 milionów osób na świecie, posiadasz stronę na Wordpressie. Ten najpopularniejszy i niezawodny CMS wymaga jednak instalacji wtyczek, które pomogą Ci w optymalizacji strony pod wytyczne wyszukiwarek. Istnym numerem jeden wśród darmowych pluginow Wordpressa jest Rank Math. Jeszcze niedawno nieznana wtyczka, aktualnie bije instalacyjne rekordy.

Rank Math stała się alternatywą dla Yoast SEO, która jeszcze niedawno była najczęściej pobieranym pluginem do Wordpressa. Rank Math okazała się jednak znacznie lepsza i to pod wieloma względami - wtyczka jest darmowa, można za jej pomocą optymalizować title i metadescrition, a nawet moduł przekierowań, czy oddzielne sekcje odpowiedzialne za tworzenie sitemapy i pliku robots.txt. W Yoast SEO te opcje również są możliwe, ale… po wykupieniu licencji.

Warto zatrzymać się na moment w tym miejscu, aby omówić, czym jest sitemapa i do czego przydaje się plik robots.txt.

Sitemapa

Sitemapa to innymi słowy mapa witryny, która zawiera pełną listę podstron i informacje o strukturze URL-ów na stronie www. Protokół zapisany jest w pliku XML. Aby sprawdzić, czy posiadasz sitemapę, prawdopodobnie wystarczy wpisać w przeglądarkę adres Twojej strony i dodać /sitemap.xml. Plik Sitemap może mieć również inną ścieżkę, ale ta jest najczęściej stosowana.

Sitemapa

Robots.txt

Oprócz sitemapy należy zadbać także o plik robots.txt, który informuje wyszukiwarke, do których adresów na stronie może mieć dostęp, a które pominąć podczas indeksacji. Stworzenie pliku robots.txt poprowadzi boty tak, aby nie indeksowały podobnych lub nieistotnych podstron na Twojej witrynie. Adres pliku to [adrestwojejdomeny]/robots.txt.

Po dokonaniu wstępnej optymalizacji swojej strony internetowej w Rank Math i uzupełnieniu wszystkich metadanych możesz przejść do rejestracji na Google Search Console.

Instalacja narzędzi SEO od Google

Google Search Console

GSC to darmowe narzędzie, które monitoruje stan Twojej strony, informując Cię o takich aspektach, jak np.:

  • Błędy 404, czyli błędny kod statusu odpowiedzi HTTP, który sygnalizuje, że dana podstrona nie istnieje (mimo, że przeglądarka łączy się z serwerem)
  • Raporty działań manualnych, które Google uznaje za próby manipulacji indeksem wyszukiwania.
  • Raporty dotyczące rezultatów indeksacji. Raporty zwykle występują w formie alertów, jeśli algorytmy napotkały problemy podczas analizy zawartości strony.
  • Informacje o prędkości i jakości strony

GSC jest również niezawodne w sprawdzaniu rankingu w organicznych wynikach wyszukiwania pod słowami kluczowymi, na które pozycjonujesz swoją stronę. Obsługa GSC to absolutne minimum w SEO. Bez umiejętności korzystania z funkcjonalności panelu nie można aspirować do tytułu pozycjonera.

Google Analytics

GSC to nie wszystko. Warto zainstalować także Google Analytics, które pomoże Ci kontrolować ruch na stronie, konwersje oraz wskaźnik ROI (zwrot z inwestycji). Narzędzie działa intuicyjnie, a raporty można eksportować w kilku formatach. Dzięki temu Twoi współpracownicy również mogą mieć wgląd w statystyki i przekonać się, na czym polega pozycjonowanie strony internetowej.

Google Analytics integruje się również z aplikacjami e-commerce i Google Ads, co jest dodatkowym atutem korzystania z programu do analizy statystyk od Google.

GSC i GA to niezbędne narzędzia SEO, które staną się jednymi z najczęściej odwiedzanych przez Ciebie witryn przez kolejne lata praktyki w prowadzeniu kampanii pozycjonowania swojej strony internetowej. To dzięki nim, będziesz mógł notować wzrost swojej pozycji w rankingu i reagować na alerty o ewentualnych spadkach w SERP.

Słowa kluczowe

Nie byłoby SEO, gdyby nie słowa kluczowe. Decydując się na pozycjonowanie strony internetowej w Google, musisz być przygotowany na burze mózgów. Czeka Cię bowiem wybór słów kluczowych, które będą odpowiadały zapytaniom Twoich potencjalnych e-klientów. Frazy kluczowe muszą być adekwatne do rodzaju działalności i sektora gospodarczego, który reprezentujesz. Mogą zawierać też odnośnik do lokalizacji, o ile Twoja strategia marketingowa obejmuje lokalne promowanie swojej firmy. Szukając fraz, nie zdawaj się tylko na własna intuicje. Zamiast tego, skorzystaj ze sprawdzonych narzędzi takich, jak np. Senuto, czy Surfer SEO. Jeśli
Jednak nie chcesz korzystać z abonamentu (który w przypadku Senuto wynosi średnio 200 zł, a Surfera SEO od $49 do nawet $199) wytłumaczymy Ci, jak sprawdzać popularne frazy kluczowe bez dodatkowych kosztów!

Jak skutecznie i bezpłatnie odnaleźć słowa kluczowe związane ze swoją marką?

W tym celu można posłużyć się Answer the public. To strona, która sugeruje, jakie kombinacje pytań powstają w związku z podaną frazą kluczową. Answer the public podpowiada słowa kluczowe, a także inspiruje do tworzenia treści blogowych - dzięki temu narzędziu online, dowiadujemy się, co interesuje Użytkowników i na ile rozwinięta jest ich wiedza o danym zagadnieniu- można to wydedukować po tym, na ile doprecyzowane są ich zapytania.

Wyszukiwarka Google

Kolejnym dobrym sposobem na znalezienie odpowiedniej niszy słów kluczowych jest wyszukiwarka Google, a dokładnie podpowiedzi autouzupełniania. Frazy, jakie wyświetlają się po wpisaniu słowa w pasek wyszukiwań to świetne podpowiedzi dla pozycjonerów. Właśnie takimi słowami posługują się Użytkownicy, którzy szukają informacji w sieci na dany temat.

Podobne tematy i zapytania

Równie pomocna w szukaniu fraz powiązanych z Twoją branża, czy usługami Firmy jest sekcja podobne pytania i powiązane tematy. Przeglądając propozycje od Google, również można dowiedzieć się, jakie wątpliwości, czy przemyślenia towarzyszą Użytkownikom, czytającym o Twojej branży.

Seo Minion

Jeśli nie chcesz przeglądać każdej sekcji pojedynczo, możesz w tym celu użyć SEO Minion - to narzędzie online, które w przeciągu kilku sekund odnajdzie dla Ciebie powiązane pytania związane ze wskazanym tematem. Gotową analizę będziesz mógł pobrać w PDF-ie. Będziesz miał to czarno na białym - tak jak lubisz!

Quora

Innym przydatnym SEO tool-em może okazać się serwis Quora, który swoją formą przypomina forum. Wpisując w wyszukiwarkę np. Nazwę Swojej branży, także można otrzymać interesujące wyniki. Warto sprawdzić w ten sposób, co nurtuje Twoich potencjalnych e-klientów.

Content marketing

Teraz czas na tworzenie treści na stronę internetową. Po researchu, pisanie treści na stronę nie powinno sprawić Ci większych problemów. Najważniejszy (i zarazem najtrudniejszy) jest początek.

Jak zacząć tworzyć content? Najlepiej scharakteryzować osobę czytelnika i przeanalizować jej sytuacje, odpowiadając sobie na pytanie - dlaczego akurat znalazła się na Twojej stronie? Jakich treści szuka i jakie ma potrzeby?

(Więcej na ten temat znajdziesz w naszym kolejnym SEOuczku - zarejestruj się już teraz w naszym newsletterze, a znajdziesz się na liście naszych SEOuczniow, z którymi hojnie dzielimy się wiedzą o samodzielnym pozycjonowaniu!)

To, co napiszesz, ma sprawić, aby spośród miliona innych witryn użytkownik przeczytał właśnie Twoją - szanuj więc jego czas, pisz trafnie i nie odbiegaj od głównego tematu. Pamiętaj! Anegdoty sprawdzają się w towarzystwie - nie w Internecie. Jedno chaotyczne zdanie może sprawić, że Twój potencjalny e-klient opuści witrynę, a Ty, zamiast zwiększyć współczynnik klikalności, zanotujesz wzrost odrzuceń.

Nie wierzysz? Poszukaj więc, jakie artykuły wyświetlają się na TOPie w Google pod tematem, nad którym pracujesz. Przejrzyj treści publikowane przez swoich konkurentów, zanotuj swoje spostrzeżenia i spróbuj napisać podobny, zoptymalizowany pod SEO, tekst, wzbogacając go o kilka istotnych elementów, o których mowa poniżej…

Co sprawi, że Twój tekst będzie lepszy, albo przynajmniej tak dobry, jak content konkurencji?

Użytkownicy i boty uwielbiają artykuły bogate w treści wizualne. Dodaj do swojego tekstu, filmy, czy zdjęcia, lub stwórz infografiki i diagramy związane z motywem przewodnim Twojej wypowiedzi pisemnej. Przed dodaniem zoptymalizuj je pod SEO, konwertujac plik i dodając atrybut ALT - efekt WOW gwarantowany!

  • Linkuj - Link building to podstawa skutecznego pozycjonowania. Budowanie wartościowych linków można osiągnąć przede wszystkim dzięki publikowaniu przemyślanych treści. Pisząc, odnoś się więc do rzetelnych źródeł np. Wikipedii. Możesz też zalinkować do swoich poprzednich artykułów lub ofert, jeśli omawiane w treści wątki tematycznie sobie odpowiadają.
  • Krótkie paragrafy. Wiesz czym jest eye tracking? Jeśli nie - pora przyswoić nowe pojęcie. Eye tracking w marketingu internetowym polega na tym, aby rozmieszczać informacje na stronie tak, aby treści prezentowały się atrakcyjnie pod względem estetycznym. Stąd, wymóg pisania kilku wersowych akapitów dzielonych nagłówkami (max. 3 zdania). Publikując długie teksty, pisane ciągiem - przygotuj się na copywriterska porażkę - takich tekstów nikt nie przeczyta.
  • Zadbaj o właściwą gęstość słów kluczowych, typując frazy, które koniecznie musisz użyć w tekście i nagłówkach. Postaraj się, aby słowa kluczowe znalazły się w pierwszych 100 słowach tekstu oraz tytule - najlepiej w nieodmienionej formie - Roboty i Użytkownicy, z pewnością, to docenią!
    Aby uniknąć kanibalizacji słów kluczowych, stosuj frazy powiązane. Pisząc artykuł o sukienkach, możesz nawiązać np. do trendów w modzie, topowych producentów, a także fasonów sukienek na różne okazje. Nie tylko czytelnicy, ale także Google oczekuje od Ciebie właśnie tak skomponowanego tekstu.

Jeśli nie wiesz, jakich fraz powiązanych powinieneś użyć w tekście, aby ten lepiej rankował w Google- sprawdź propozycje w LSI Keywords Generator. To kolejne przydatne narzędzie SEO online, które warto przypiąć do swojego paska wyszukiwarki.

  • Zoptymalizuj URL - adres URL artykułu, którzy tworzysz powinien być krótki i sugestywny. Tworząc alias, po nazwie domeny, streść temat artykułu, najlepiej w 2-3 słowach - uwzględniając przy tym,oczywiście, frazy kluczowe.

Linkowanie

Pisząc treści na swoją stronę, pewnie zdajesz sobie sprawę, Jaki jest ich cel. Mają uczyć i doradzać Użytkownikom, zgadza się?

Wartość informacyjna Twoich artykułów to jedno, ale prócz walorów edukacyjnych artykuły powinny spełniać także inne, bardziej wyspecjalizowane zadania.

W tekstach SEO drzemie spory potencjał. Możesz go wykorzystać dzięki umiejętnemu linkowaniu.

(Psst - gdy to zrozumiesz osiągniesz wyższy „level” w SEO)

Link building to jeden z kluczowych czynników rankujących w Google. Zgodnie ze statystykami, strony znajdujące się na TOPie Google to te, które mają nie tylko dobry copywriting, ale także najlepiej rozwiniętą sieć linków. Warto więc zastanowić się, jak pozyskać wartościowe linki przychodzące?

Jednym ze sprawdzonych sposobów jest np. guest posting. Gościnne postowanie polega na pisaniu treści na stronach, które cieszą się renomą i są popularne w wyszukiwarce. Celem umieszczania swoich wpisów na wartościowych, z punktu widzenia Google, stronach jest pozyskanie linku. Zwykle takie hiperłącze widnieje przy nazwisku autora tekstu.

Kolejną równie dobrą technika zdobywania linków jest umieszczanie linku do Twojej strony na innej stronie. Jest to możliwe np. w sytuacjach, w których poruszana w artykule problematyka w pewien sposób nawiązuje do zakresu Twojej działalności. Linki można też pozyskać, jeśli np. na Twojej stronie można znaleźć więcej informacji na omawiany temat.

Hipotetycznie - na stronie „z autorytetem” jakiś czas temu pojawił się artykuł o marketingu internetowym. Na Twojej witrynie natomiast, jest mnóstwo aktualnych informacji o tym zagadnieniu. Aby uzyskać link, możesz powołać się na sieć kontaktów, zdobyć e-mail do administratorów strony i zaproponować im aktualizację tekstu, co wpłynie na jego lepszą poczytność artykułu. Wszystko to, oczywiście, w zamian za dodanie hiperłącza, do Twojej strony.

I w ten sprytny i szybki sposób można wywindować swoją stronę w Google, bez większych umiejętności pozycjonerskich.

Techniczne SEO

Dobrze zoptymalizowana strona internetowa, z odpowiednimi tekstami SEO i wartościowymi linkami to jeszcze nie sukces. To dopiero zwiastun sukcesu w Google. Jeśli chcesz konkurować z najlepszymi, potrzebujesz czegoś więcej. A mianowicie - szybszej strony.

Tu zasada jest prosta - im szybsza strona, tym lepiej.  Gdy ikona symbolizująca ładującą się stronę wyświetla się podczas korzystania z serwisu, (poirytowani) Użytkownicy po prostu ją opuszczają. Jeśli tracisz zainteresowanie właśnie w ten sposób, nadszedł odpowiedni moment, by to zmienić.

Twoja strona nie powinna ładować się dłużej niż 3 sekundy. Ile brakuje Ci do perfekcji? Prędkość witryny sprawdzisz na Google PageSpeed Insights lub Pingdom Website Speed Test.

Jeśli Twoja strona ładuje się ponad limit, powinieneś:

  • skonwertować grafiki na stronie, odpowiednio je kadrując i zmniejszając ich rozmiar,
  • zadbać o lepszy hosting,
  • skorzystać z usług dostawców CDN, czyli content delivery network (np. Cloudflare)

Aby utrzymać swoją pozycję w Google, należy także stale aktualizować swoją stronę. Brak update’u może spowodować nagły spadek witryny nawet o kilkanaście pozycji w dół. To nie będzie miękkie lądowanie.

Warto więc na bieżąco sprawdzać zawartość swojej strony internetowej i usuwać z niej treści, które nie są interesujące z punktu widzenia przeglądarki.

Na ich miejsce należy regularnie dodawać nowe wpisy, lub dokonywać recyklingu aktualnych treści. Recyklingu treści nie można mylić z duplikatem! Zgodnie z zasadą 3R, czyli reduce, reuse, recycle, artykuły, które są poprawne merytorycznie, ale mają niski CTR należy edytować - zmieniając ich tytuł i metadane. Często zdarza się bowiem, że to brak fraz kluczowych w opisie jest winien niskiemu współczynnikowi kliknięć i niewielkiemu zainteresowaniu czytelników.

Czasami nawet drobne działania SEO w tym zakresie pomogą Ci utrzymać pozycję w rankingu.

Jeśli natomiast chcesz wznieść się wyżej w Google - sprawdzaj nasze aktualizacje! Nauczymy Cię, jak samodzielnie pozycjonować swoją stronę internetową i korzystać ze statystyk.

Zapisz się do naszego newslettera, a niebawem otrzymasz od nas kolejny pakiet wiedzy! 

Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

SEO marketing

Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce