Pozycja zero (direct answer)

Sprawdź, co to jest pozycja zero w wynikach wyszukiwania Google

Featured snippet, czyli godny polecenia fragment, zawierający bezpośrednią odpowiedź na zapytanie użytkownika bez konieczności klikania w konkretny link, to tak zwana "pozycja zero" (direct answer). Jedno z największych usprawnień wyszukiwarki Google.

Pozycja zero wyświetla się nad pierwszą stroną w wynikach organicznych i jest kluczowym miejscem dla użytkownika Google - prezentuje użytkownikowi odpowiedzi od razu po wyszukaniu zapytania.

Pozycja zero w Google

Direct Answer ma zastosowania w zapytaniach z prostymi, jasnymi odpowiedziami. Przykład to wynik rywalizacji sportowych, prognoza pogody czy kursów walut. Odpowiedzi na te pytania pochodzą z danych wykorzystywanych przez Google, jednak w wielu przypadkach nie zostanie umieszczony przy nich link do źródła - a więc strona udzielająca odpowiedzi nie odnotuje wejścia.

Wyróżnione fragmenty z odpowiedzią

Zapewne zgodzicie się z tym, że znacznie atrakcyjniejszym przypadkiem z perspektywy właściciela i użytkownika strony są fragmenty z dłuższą formą odpowiedzi. Wynik wyświetla się na samej górze, tuż nad wynikami organicznymi, zawiera konkretną odpowiedź i co najważniejsze link do danej podstrony.

Wyróżnione fragmenty z odpowiedzią

Jak zostaje wyróżniony dany fragment strony? Automatycznie. Nie można co prawda wykupić (na ten moment) pozycji zero, warto jednak dodać, że optymalizacja strony zwiększa szanse na pojawienie danego fragmentu właśnie w tym miejscu.

Pozycje Direct answer — jak osiągnąć pozycję zero?

Bez wątpienia jest to wynik pozycjonowania strony, bardzo cenny dla każdego biznesu. Aby w wyniku wyszukiwania pojawił się panel pozycji zero (direct answer), należy:

  • Zoptymalizować treść zgodnie z zasadami SEO, tak by jednocześnie były wartościowe dla użytkowników i wyszukiwarki Google. Ważne jest rozbudowanie publikacji, zaktualizowanie treści, a także dokładniejsze wyjaśnienie tematu. Słowa kluczowe powinny się pojawić w opisach meta, nagłówkach, adresie URL, pogrubieniach czy atrybutach alt dla zdjęć i obrazków.
  • Zastosowanie odpowiedzi na pytania. Warto jednak wziąć pod uwagę, że odpowiedź powinna być naturalna i konkretna. Odpowiedni nagłówek z zapytaniem powinien zawierać odpowiedź w formie akapitu, tabeli czy listwy wypunktowanej.
  • Wybrać frazy, które chętnie wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę Google. Najczęściej, są to hasła w formie zapytania. Warto sprawdzić przykłady takich tematów na przykład w programie Senuto.

Aby uzyskać pozycję direct answer, warto zwrócić uwagę na zapytania dotyczące poradników i instrukcji, które pojawiają się jako wideo z filmami z YouTube. Nadal nad nią może pojawić się jednak Twoja witryna z odpowiedzią, więc może być to kolejny trop podczas wyszukiwania danych fraz.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania na YouTube, zapraszamy do zapoznania się z naszym wpisem blogowym.

Aby uzyskać pozycję direct answer

Wady Direct Answer

Krótka odpowiedź zero oprócz zalet takich jak uznanie witryny za bardziej wartościową przez Google czy wyeksponowanie linku i tytułu strony, prowadzących na witrynę posiada pewną wadę, o której się głośno nie mówi. Użytkownik po uzyskaniu odpowiedzi 0 może zrezygnować z dalszych poszukiwań i nie przejść na daną witrynę.

Ruch na witrynie zmniejszy się, ponieważ Google zatrzymuje użytkownika na stronie z wynikami. A przecież w pozycjonowaniu nie chodzi tylko o zdobyciu najwyższej pozycji, ale także o to by ta wysoka pozycja przyciągnęła największą liczbę użytkowników.

Bezpłatny wynik wyszukiwania 0 to także ryzyko, że tekst wyświetlony na stronie z wynikami, wprowadzi w błąd użytkownika. Wyrwane z kontekstu odpowiedzi mogą poskutkować negatywnymi odczuciami odbiorcy w stosunki do danej marki.

 

Zalety Direct Answers

Niemniej jednak argumentów za jest znacznie więcej. Osiągnięcie pozycji zero sprawi, że:

  • błyskawicznie dostarczysz użytkownikowi informacji, jakich szuka,
  • strona będzie się znajdować na samym szczycie zapytań wyszukiwarki Google,
  • wykreujesz wizerunek eksperta i zwiększysz wiarygodność w oczach odbiorców,
  • zaciekawisz odbiorcę odpowiedzią i tym samym zwiększysz ruch na stronie,
  • przykujesz uwagę internautów

Tylko od Ciebie zależy czy zdecydujesz się zoptymalizować witrynę tak, by znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Polecane fragmenty to szansa na zauważenie swojej strony.

Odpowiedzi bezpośrednie a urządzenia mobilne

Jak wygląda pierwsza strona wyszukiwania na urządzeniach mobilnych? Dokładnie tak samo jak to jest w przypadku wszystkich innych urządzeń elektronicznych. Istnieją pewne wyjątki od tej reguły i trudno określić, co dokładnie na nie wpływa. Być może jest to spowodowane różnicami w urządzeniach Android i iOS.

Odpowiedzi bezpośrednie a urządzenia mobilne

Jak sprawdzić, czy widniejemy w Direct Answer?

Istnieją płatne narzędzia a pomocą, których można poznać widoczność naszej strony internetowej na pierwszej stronie Google. Należy do nich Senuto i Semstorm. Wystarczy podać adres domeny i poczekać aż wygenerują się wykresy z danymi.

Warto jednak wziąć pod uwagę, że wyświetlane pozycje zero będą przybierać nowe formy i zmieniać się pod kątem reakcji użytkowników. Należy więc śledzić nowe trendy i rozwijać swoją stronę.

Podsumowanie: pozycja zero w Google

Pierwsza pozycja wyników Google wciąż jest punktem docelowym wielu firm i agencji SEO. Jednak nie ma idealnych wytycznych, które pozwoliłyby to osiągnąć. Ze względu na to, że wyszukiwarka samodzielnie dobiera treści, wybór właśnie Twojego contentu oznacza, że strona jest wiarygodna i ma swoją wartość. Wyróżnione fragmenty treści zero to swego rodzaju docenienie przez wyszukiwarkę.

Warto mieć na uwagę, że nawet jeśli Google nie wyróżni Twojej strony, praca nie pójdzie marne. Optymalizacja treści zwiększy ruch w organicznych wynikach, a także polepszy CTR danej strony. Użytkownicy wyszukiwarki Google cenią sobie wyświetlania Direct Answer ze względu na szybki dostęp do informacji, bez potrzeby poszukiwania informacji w innym miejscu.

Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Pozycjonowanie Bing

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

W Bing surfuje 11 bilionów użytkowników miesięcznie.