SEO marketing
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Featured snippet, czyli godny polecenia fragment, zawierający bezpośrednią odpowiedź na zapytanie użytkownika bez konieczności klikania w konkretny link, to tak zwana "pozycja zero" (direct answer). Jedno z największych usprawnień wyszukiwarki Google.
Pozycja zero wyświetla się nad pierwszą stroną w wynikach organicznych i jest kluczowym miejscem dla użytkownika Google - prezentuje użytkownikowi odpowiedzi od razu po wyszukaniu zapytania.
Direct Answer ma zastosowania w zapytaniach z prostymi, jasnymi odpowiedziami. Przykład to wynik rywalizacji sportowych, prognoza pogody czy kursów walut. Odpowiedzi na te pytania pochodzą z danych wykorzystywanych przez Google, jednak w wielu przypadkach nie zostanie umieszczony przy nich link do źródła - a więc strona udzielająca odpowiedzi nie odnotuje wejścia.
Zapewne zgodzicie się z tym, że znacznie atrakcyjniejszym przypadkiem z perspektywy właściciela i użytkownika strony są fragmenty z dłuższą formą odpowiedzi. Wynik wyświetla się na samej górze, tuż nad wynikami organicznymi, zawiera konkretną odpowiedź i co najważniejsze link do danej podstrony.
Jak zostaje wyróżniony dany fragment strony? Automatycznie. Nie można co prawda wykupić (na ten moment) pozycji zero, warto jednak dodać, że optymalizacja strony zwiększa szanse na pojawienie danego fragmentu właśnie w tym miejscu.
Bez wątpienia jest to wynik pozycjonowania strony, bardzo cenny dla każdego biznesu. Aby w wyniku wyszukiwania pojawił się panel pozycji zero (direct answer), należy:
Aby uzyskać pozycję direct answer, warto zwrócić uwagę na zapytania dotyczące poradników i instrukcji, które pojawiają się jako wideo z filmami z YouTube. Nadal nad nią może pojawić się jednak Twoja witryna z odpowiedzią, więc może być to kolejny trop podczas wyszukiwania danych fraz.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania na YouTube, zapraszamy do zapoznania się z naszym wpisem blogowym.
Krótka odpowiedź zero oprócz zalet takich jak uznanie witryny za bardziej wartościową przez Google czy wyeksponowanie linku i tytułu strony, prowadzących na witrynę posiada pewną wadę, o której się głośno nie mówi. Użytkownik po uzyskaniu odpowiedzi 0 może zrezygnować z dalszych poszukiwań i nie przejść na daną witrynę.
Ruch na witrynie zmniejszy się, ponieważ Google zatrzymuje użytkownika na stronie z wynikami. A przecież w pozycjonowaniu nie chodzi tylko o zdobyciu najwyższej pozycji, ale także o to by ta wysoka pozycja przyciągnęła największą liczbę użytkowników.
Bezpłatny wynik wyszukiwania 0 to także ryzyko, że tekst wyświetlony na stronie z wynikami, wprowadzi w błąd użytkownika. Wyrwane z kontekstu odpowiedzi mogą poskutkować negatywnymi odczuciami odbiorcy w stosunki do danej marki.
Niemniej jednak argumentów za jest znacznie więcej. Osiągnięcie pozycji zero sprawi, że:
Tylko od Ciebie zależy czy zdecydujesz się zoptymalizować witrynę tak, by znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Polecane fragmenty to szansa na zauważenie swojej strony.
Jak wygląda pierwsza strona wyszukiwania na urządzeniach mobilnych? Dokładnie tak samo jak to jest w przypadku wszystkich innych urządzeń elektronicznych. Istnieją pewne wyjątki od tej reguły i trudno określić, co dokładnie na nie wpływa. Być może jest to spowodowane różnicami w urządzeniach Android i iOS.
Istnieją płatne narzędzia a pomocą, których można poznać widoczność naszej strony internetowej na pierwszej stronie Google. Należy do nich Senuto i Semstorm. Wystarczy podać adres domeny i poczekać aż wygenerują się wykresy z danymi.
Warto jednak wziąć pod uwagę, że wyświetlane pozycje zero będą przybierać nowe formy i zmieniać się pod kątem reakcji użytkowników. Należy więc śledzić nowe trendy i rozwijać swoją stronę.
Pierwsza pozycja wyników Google wciąż jest punktem docelowym wielu firm i agencji SEO. Jednak nie ma idealnych wytycznych, które pozwoliłyby to osiągnąć. Ze względu na to, że wyszukiwarka samodzielnie dobiera treści, wybór właśnie Twojego contentu oznacza, że strona jest wiarygodna i ma swoją wartość. Wyróżnione fragmenty treści zero to swego rodzaju docenienie przez wyszukiwarkę.
Warto mieć na uwagę, że nawet jeśli Google nie wyróżni Twojej strony, praca nie pójdzie marne. Optymalizacja treści zwiększy ruch w organicznych wynikach, a także polepszy CTR danej strony. Użytkownicy wyszukiwarki Google cenią sobie wyświetlania Direct Answer ze względu na szybki dostęp do informacji, bez potrzeby poszukiwania informacji w innym miejscu.
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Jak działa Google i czy wykorzystuje sztuczną inteligencję?
Dlaczego Google zmienia swoje algorytmy?