Jak znaleźć grupę docelową?

Budowanie strategii marki bez zdefiniowania grupy docelowej mija się z celem.

Trafne określenie i analiza targetu pozwoli na przygotowanie skutecznej komunikacji, zbieżnej z potrzebami i zainteresowaniami jak największej liczby odbiorców. Warto pamiętać, że marketing jest skuteczny tylko wtedy, kiedy kierujesz reklamy do osób zainteresowanych twoimi usługami.

Docelowy odbiorca usług

Bez względu na rodzaj i wielkość biznesu, docelowymi odbiorcami Twoich usług nie są wszyscy użytkownicy internetu. Agencje marketingowe dążą do minimalizacji kosztów reklamy, przy jednoczesnym zwiększeniu konwersji (zakupu produktu, zapisania się na listę newsletterową, wypełnienie formularza kontaktowego).

Aktualni i przyszli klienci mają wiele wspólnych cech, wytypowanie najtrafniejszego odbiorcy oznacza większą skuteczność. Więcej na ich temat dowiesz się w dalszej części artykułu.

Sprawdź, co pomoże Twojej stronie w Google!

Jak określić grupę docelową?

W pierwszej kolejności należy stworzyć i przeanalizować profil przyszłego klienta. Decydować o tym będą poniższe kryteria:

  1. Kryteria demograficzne;
  2. Kryteria geograficzne;
  3. Kryteria psychograficzne;
  4. Kryteria behawioralne;
Jak określić grupę docelową?

Kryteria demograficzne

Określenie profilu demograficznego klienta ma na celu zdobycie poniższych danych jak: wiek, płeć, dochód, wykształcenie, zawód, wyznanie, narodowość, stan cywilny. To stosunkowo łatwe do określenia i ważne z punktu widzenia dopasowania oferty.

Te w pełni mierzalne wartości pomogą sprawdzić, czy więcej klientów firmy stanowią kobiety, czy mężczyźni, ale również możliwość wyjścia ze swoją ofertą poza granicę kraju.

Kryteria geograficzne

Kryteria geograficzne

To równie ważne kryterium zwłaszcza w przypadku pozycjonowania lokalnego. Warto mieć na uwadze, że w zależności od kraju czy nawet regionu klienci, mogą mieć różne gusta, do których absolutnie trzeba się dopasować. Położenie geograficzne grupy docelowej zostanie określone na podstawie podanych danych takich jak: kraj, region, miasto, wieś, wielkość miasta.

Takie dane mają ogromny wpływ przede wszystkim podczas dokonywania zakupów osobiście oraz przewidywanego czasu dostawy.

Kryteria psychograficzne

Opisują członków grupy docelowej, między innymi ich skłonności do robienia zakupów. Wskaźniki brane pod uwagę to: styl życia, najważniejsze cechy osobowościowe, wyznawane wartości, hobby, gotowość do podejmowania ryzyka. Wartości, które najciężej wyczytać z tabeli statystyk sklepu, ale do osiągnięcia dzięki zapoznaniu się z ofertą firmy.

Kryteria behawioralne

Informują o tym jak dana grupa docelowa reaguje i odbiera skierowany do niej przekaz. Jest to pewnego rodzaju miernik badający zachowanie przyszłego nabywcy do wymierzonej w niego kampanii marketingowej czy produktów firmy.

Do kryteriów między innymi należą: stopień lojalność wobec firmy, stosunek, postawa, jaką odbiorca zajmuje wobec niej/wobec produktu, intensywność użytkowania produktu, atrakcyjność cech produktów lub marki.

Kryteria behawioralne

Oferta pozycjonowania lokalnego

Analiza grupy docelowej

Wyłonienie grupy potencjalnych klientów na podstawie powyższych kryteriów wiąże się z zastosowaniem odpowiednich narzędzi, ułatwiających i przyspieszających ten proces.

Google Analytics

Google Analytics

To darmowe narzędzia Google’a zostało stworzone w celu monitorowania i weryfikowania ruchu na stronach internetowych. Dzięki niemu sprawdzisz:

  • informacje skąd pochodzi ruch na Twojej stronie;
  • ilość odwiedzających użytkowników w określonym czasie;
  • kim są odwiedzający Twoją stronę — wiek, płeć, lokalizacja;
  • jakie treści przeglądali na stronie;
  • ile czas spędzili na stronie;
  • jak trafili na Twoją stronę;

Facebook Audience Insights

Coraz większa popularność portali społecznościowych sprawiła, że posiadania firmowego konta na Facebooku stało się wręcz obowiązkowe. Dlatego powstał program, który pozwala przeanalizować osoby odwiedzające Twój profil — sprawdzenie ich danych i reakcje na publikowane treści.

Dzięki niemu szybko uzyskasz profil odwiedzających Twoją stronę internetową poprzez znajomość:

  • lokalizacji;
  • języka, jakim się posługują;
  • miejsca pracy, branży;
  • strony, jakie polubili, odwiedzają;

Grupa docelowa — najczęściej popełniane błędy

Dokładnie określenie grupy docelowej zajmuje sporo czasu. Podczas tworzenia portretu idealnego klienta, można popełnić kilka błędów, które negatywnie wpłyną na działania marketingowe:

Stworzenie zbyt dużej grupy odbiorców.

Na początku lepiej skupić się na mniejszym rynku — nawet lokalnym, aby później ewentualnie wyjść ze swoją ekspansją na sferę globalną. Duża grupa odbiorców może generować duże przychody, ale również duże koszty inwestycyjne. W skrócie: lepiej skierować ofertę do 10 potencjalnych, niż 100 niepewnych klientów.

Źle dobrany język komunikacji.

Należy wziąć pod uwagę, że inaczej porozumiewają się nastolatkowie a inaczej seniorzy. Jedną grupę przekonuje coś, co do drugiej kompletnie nie przemawia. Wybierając język bliski Twoim odbiorcom, budujesz nić porozumienia pomiędzy klientami a swoją ofertą.

 

Skuteczne wyodrębnienie grupy docelowej

pozwoli jeszcze bardziej wyróżnić Twoją markę na rynku.

Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

SEO marketing

Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce