Kanibalizacja słów kluczowych

Co to oznacza w SEO i jak sobie z nią radzić?

Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w wyszukiwarce, Google wyświetla mu wyniki, które najlepiej pasują do podanej frazy. W przypadku skutecznie pozycjonowanej strony, w odpowiedzi na dane hasło pojawi się jedna konkretna podstrona, której zawartość jest zgodna z zapytaniem. Ale może zdarzyć się też tak, że Google pokaże użytkownikowi kilka, a nawet kilkanaście adresów URL jednej domeny w odpowiedzi na wpisaną frazę. Mówimy wówczas o kanibalizacji słów kluczowych. Na czym polega to zjawisko, dlaczego niekoniecznie jest dobre i jak sobie z nim radzić?

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych to błąd w optymalizacji witryny internetowej. Polega on na tym, że co najmniej dwie podstrony wyświetlają się w Google'u na tę samą frazę kluczową. W rezultacie roboty indeksujące nie wiedzą, która z nich jest ważniejsza. Zakładki powiązane jednakowym słowem kluczowym odbierają sobie nawzajem moc. Mówiąc kolokwialnie, zaczynają się "pożerać" (stąd specyficzna nazwa tego zjawiska). Dlaczego tak się dzieje?

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Skąd bierze się kanibalizacja?

Gdzie tkwi źródło szkodliwej "rywalizacji" między podstronami? Oto najczęstsze przyczyny kanibalizacji słów kluczowych.

  • Brak konsekwencji w przydzielaniu fraz kluczowych do poszczególnych zakładek - zanim pozycjonowanie sklepu lub strony ruszy pełną parą, należy opracować listę słów kluczowych, na które będą optymalizowane treści na danej podstronie. Jeśli na tym etapie pojawi się chaos, okaże się, że jedna fraza kluczowa "obsługuje" np. aż 5 różnych adresów URL.
  • Błędy w planowaniu contentu - zbliżone tematycznie kategorie czy podobne do siebie artykuły blogowe sprzyjają kanibalizacji fraz. Aby tego uniknąć, warto poświęcić czas na skrupulatne rozplanowanie tematów i wątków na stronie. Zadaniem tym może zająć się copywriter, który we współpracy ze specjalistą SEO zadba o prawidłowy dobór fraz kluczowych oraz ich racjonalne rozmieszczenie.
  • Nieprawidłowe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne - jeśli w odnośnikach stosujemy cały czas ten sam anchor text, zaburzamy hierarchię adresów URL. Algorytm wyszukiwarki nie dostaje jasnego sygnału, które kategorie są kluczowe, a które poboczne.
Dlaczego trzeba walczyć z kanibalizacją?

Dlaczego trzeba walczyć z kanibalizacją?

Wymienione wyżej błędy nie pozostają bez wpływu na pozycję Twojej witryny. Kanibalizacja słów kluczowych osłabia widoczność strony, a co za tym idzie - zmniejsza ilość wejść. Ponadto warto pamiętać, że wysoka pozycja w Google'u to rezultat długotrwałych działań SEO, który niestety łatwo zaprzepaścić z powodu nieprawidłowości w optymalizacji. Co zatem zrobić, by wyeliminować zjawisko kanibalizacji i odzyskać dobre efekty pozycjonowania?

Kanibalizacja słów kluczowych - jak sobie poradzić?

Na początek warto sprawdzić, czy problem rzeczywiście Cię dotyczy. Dzięki temu będziesz mógł szybko wdrożyć odpowiednią strategię zaradczą.

Jak sprawdzić, czy doszło do kanibalizacji słów kluczowych?

Z pomocą przychodzą narzędzia SEO, takie jak Google Search Console czy Senuto. Dzięki nim sprawdzisz, na jaką frazę wyświetlają się treści publikowane na Twojej stronie. Ponadto możesz przeanalizować wykres widoczności, generowany przez Senuto dla danej domeny. Widoczne "skoki" na owym wykresie mogą świadczyć o tym, że Google "waha się" między różnymi zakładkami, które wydają się pasować do tego samego słowa kluczowego.

Masz problem z kanibalizacją fraz na stronie? Nie wiesz jak to sprawdzić?

Jak usunąć kanibalizację?

Jeśli masz już pewność, że podstrony w Twojej witrynie "kradną" sobie wzajemnie moc, możesz skorzystać z następujących rozwiązań.

  • Przeanalizuj treści, które powielają jednakową frazę, a następnie przeredaguj je z użyciem innych słów kluczowych. Weź pod uwagę zarówno tekst główny, jak i nagłówki H1, H2, H3 itd.
  • Jeśli dwa teksty dotyczą tego samego zagadnienia, spróbuj podzielić ten temat na kilka wątków, np. na 4. Przykładowo dwa pierwsze mogą być bardziej ogólne, a dwa kolejne - skupiać się na szczegółach. W ten sposób rozłożysz treść na dwa artykuły, zawierające zróżnicowane frazy kluczowe.
  • Zoptymalizuj anchory - podobnie jak w przypadku powtarzających się fraz, zdecyduj, który anchor text ma prowadzić do zakładki A, który do zakładki B itd.
  • Jeśli kilka zakładek pełni identyczną funkcję na Twojej witrynie, użyj przekierowania 301, które wskaże Google'owi najważniejszą podstronę. Z pozostałych adresów URL skopiuj treści, którymi uzupełnisz główną zakładkę. Pamiętaj jednak, by nie powielać tych samych wątków.
  • Możesz również zablokować indeksowanie podstron, które odpowiadają za kanibalizację słów kluczowych. Wcześniej jednak upewnij się, że te zakładki mają rzeczywiście niewielką wartość. Dzięki temu ich pozbycie się z wyników wyszukiwania nie osłabi Twojej strony.
  • Zastosuj tag kanoniczny. Za jego pomocą wskażesz wyszukiwarce adresy, które powinna zindeksować.

Dzięki szybkiemu wykryciu i usunięciu kanibalizacji słów kluczowych statystyka strony wróci do normy, a Ty będziesz znów cieszył się dużym zainteresowaniem użytkowników i Google'a.

 

Zapraszamy do kontaktu
Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

SEO marketing

Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce