SEO marketing
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w wyszukiwarce, Google wyświetla mu wyniki, które najlepiej pasują do podanej frazy. W przypadku skutecznie pozycjonowanej strony, w odpowiedzi na dane hasło pojawi się jedna konkretna podstrona, której zawartość jest zgodna z zapytaniem. Ale może zdarzyć się też tak, że Google pokaże użytkownikowi kilka, a nawet kilkanaście adresów URL jednej domeny w odpowiedzi na wpisaną frazę. Mówimy wówczas o kanibalizacji słów kluczowych. Na czym polega to zjawisko, dlaczego niekoniecznie jest dobre i jak sobie z nim radzić?
Kanibalizacja słów kluczowych to błąd w optymalizacji witryny internetowej. Polega on na tym, że co najmniej dwie podstrony wyświetlają się w Google'u na tę samą frazę kluczową. W rezultacie roboty indeksujące nie wiedzą, która z nich jest ważniejsza. Zakładki powiązane jednakowym słowem kluczowym odbierają sobie nawzajem moc. Mówiąc kolokwialnie, zaczynają się "pożerać" (stąd specyficzna nazwa tego zjawiska). Dlaczego tak się dzieje?
Gdzie tkwi źródło szkodliwej "rywalizacji" między podstronami? Oto najczęstsze przyczyny kanibalizacji słów kluczowych.
Wymienione wyżej błędy nie pozostają bez wpływu na pozycję Twojej witryny. Kanibalizacja słów kluczowych osłabia widoczność strony, a co za tym idzie - zmniejsza ilość wejść. Ponadto warto pamiętać, że wysoka pozycja w Google'u to rezultat długotrwałych działań SEO, który niestety łatwo zaprzepaścić z powodu nieprawidłowości w optymalizacji. Co zatem zrobić, by wyeliminować zjawisko kanibalizacji i odzyskać dobre efekty pozycjonowania?
Na początek warto sprawdzić, czy problem rzeczywiście Cię dotyczy. Dzięki temu będziesz mógł szybko wdrożyć odpowiednią strategię zaradczą.
Z pomocą przychodzą narzędzia SEO, takie jak Google Search Console czy Senuto. Dzięki nim sprawdzisz, na jaką frazę wyświetlają się treści publikowane na Twojej stronie. Ponadto możesz przeanalizować wykres widoczności, generowany przez Senuto dla danej domeny. Widoczne "skoki" na owym wykresie mogą świadczyć o tym, że Google "waha się" między różnymi zakładkami, które wydają się pasować do tego samego słowa kluczowego.
Masz problem z kanibalizacją fraz na stronie? Nie wiesz jak to sprawdzić?
Jeśli masz już pewność, że podstrony w Twojej witrynie "kradną" sobie wzajemnie moc, możesz skorzystać z następujących rozwiązań.
Dzięki szybkiemu wykryciu i usunięciu kanibalizacji słów kluczowych statystyka strony wróci do normy, a Ty będziesz znów cieszył się dużym zainteresowaniem użytkowników i Google'a.
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Jak działa Google i czy wykorzystuje sztuczną inteligencję?
Dlaczego Google zmienia swoje algorytmy?