Linki zewnętrzne / przychodzące

Co jest najważniejsze w pozycjonowaniu stron internetowych?

Zastanawiasz się jak to możliwe, że inni są pozycjonowani wyżej niż Ty w Google? Dlaczego algorytm wyszukiwarki zdecydował, że Twoja konkurencja jest w TOP3 i sprzedaje produkty, a Twoja strona nie jest widoczna nawet w TOP10? Przeczytaj o linkowaniu, najważniejszym czynniku rankingowym w pozycjonowaniu stron internetowych.

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch
CEO SEMLife. Search Engine Marketing

Linki nie działają jeśli nie masz treści

Zacznijmy od najważniejszego czynnika, czyli treści witryny. Jeśli pozycjonujesz stronę ubogą w treść, niewyczerpującą tematu, nie masz co liczyć na rywalizację o trudne frazy kluczowe.

Strona przed przystąpieniem do linkowania musi być idealna. Bogata w wartościowe i przydatne treści, szybka w działaniu, intuicyjna i bezpieczna. Wtedy dopiero można zacząć proces zdobywania linków i pełnego pozycjonowania strony internetowej.

Przeprowadź darmowy audyt

Audyt pozwoli na skontrolowanie strony pod kątem użyteczności w wyszukiwarce. Znajdziesz błędy, które należy niezwłocznie poprawić, a także podpowiedź co poprawi Twoja pozycję.

Dlaczego linki zewnętrzne pozycjonują strony?

Linki, łącza, backlinki są jak drogowskazy, które kierują użytkownika strony w konkretne miejsce innej witryny. Wartościowe linki to te, które:

  • wskazują na treści uzupełniające czytany temat,
  • potwierdzające wiarygodność informacji,
  • promujące artykuły z podobnej dziedziny.

Dlaczego tak jest? Jako użytkownik nie chcesz kliknąć linku z artykułu o pozycjonowaniu i trafić do opisu opon letnich aut osobowych. Chcesz potwierdzenia informacji, lub jesteś zaciekawiony rozwinięciem tematu np. o pozycjonowaniu sklepów internetowych.

Linkowanie jednej strony do drugiej to swoisty głos w wyborach na najlepszą stronę z danej tematyki. Wynikami wyborów są rankingi w wyszukiwarce pod wybranymi słowami kluczowymi.

Dlaczego linki przychodzące to najważniejszy czynnik rankingowy?

Odpowiedź jest bardzo prosta, dlatego, że linki najciężej pozyskać.

Artykuł na własnej stronie internetowej możesz napisać w kilka chwil, zdobycie linku przychodzącego jest bardziej skomplikowane. Można kupić artykuł sponsorowany lub budować własne miejsca na linki.

Pierwsza opcja jest szybsza, ale kosztowna, jeśli chodzi o możliwość zdobywania trudnych fraz. Druga opcja jest czasochłonna, ale gwarantuje stabilne pozycje na długi czas.

Czy każdy link przychodzący daje pozytywny efekt?

Link podnoszący pozycję Twojej witryny w Google pod konkretnymi frazami, musi spełniać odpowiednie kryteria, które nie są proste do zrealizowania. Po pierwsze i najważniejsze, link przychodzący musi być naturalny i przydatny użytkownikom.

Wartościowy link pochodzi:

  • z domeny, która ma wartościową historię,
  • z domeny cieszącej się autorytetem w danej tematyce,
  • z artykułu o spójnej tematyce z linkowaną stroną,
  • z niską ilością linków wychodzących do ilości podstron,
  • przede wszystkim z artykułu zindeksowanego przez Google.

Szczegółów technicznych jest znacznie więcej, liczą się adresy IP serwera, miejsce rejestracji domeny, właściciel, optymalizacja portalu linkującego itd.

84 %
Skuteczność
TOP 1-3
93%
Skuteczność
TOP 4-10
98 %
Przedłużanych
umów

Dlaczego pozycjonowanie opiera się na linkach?

Linkowanie to proces, który ciężko zrealizować szybko, tak aby był skuteczny w pozycjonowaniu. Nie wystarczy zdobywać wpisów w katalogach czy kupować linków skupiając się na ilości. Trzeba pozyskiwać linki z wiarygodnych źródeł, które nie są tanie, a przy tym nie przybywa ich w lawinowym tempie.

Dzisiaj portale internetowe stają się jak nieruchomości, w które warto zainwestować. Duże witryny stale rosną i powoli stają się nie do dogonienia w wyszukiwarkach, natomiast małe nierentowne portal muszą znikać z rynku.

Pozyskanie jednego linku z lokalnego portalu branżowego może stać się czynnikiem pozycjonującym nas do TOP3. Siła takiego linku może być równa kilkudziesięciu innym wpisom, pochodzącym z innych źródeł.

Jakie są rodzaje linków przychodzących?

Naturalny profil linków zwanych również backlinkami jest niezwykle ważny. Linki, które linkują do pozycjonowanej strony, powinny wykorzystywać wszystkie wartości atrybutów rel:

  • wykorzystuj linki nofollow - pomimo, że atrybut ten zabrania robotom podążania tym linkiem, wiemy już, że i tak Google z nich korzysta.
  • wykorzystuj linki z grafik, w znaczniku img podaj atrybut alt z frazą pozycjonowaną
  • publikuj artykuły z linkami typu sponsored
  • dodawaj komentarze, które tagują linki atrybutem UGC - oznaczają one treść dodana przez użytkownika witryny - nie administratora.

Chociaż pierwsze wytyczne odnośnie nowych atrybutów linków pojawiły się już w 2019 to, Google jedynie zasugerowało możliwość ich wykorzystywania. Nie ma też wymogu aktualizacji starych linków, co w większości przypadków byłoby oczywiście niemożliwe.

Różnica między linkami wewnętrznymi a zewnętrznymi?

Linki zewnętrze pochodzą spoza naszego adresu. Takie linki mają największe znaczenie i wartość w pozycjonowaniu stron internetowych.

Linki wewnętrzne to linki, które są w obrębie jednej domeny. Takie linkowanie ma zaangażować czytelnika i kierować go do kolejnych treści witryny, a także pomóc robotom Google w wartościowaniu podstron wewnątrz naszego portalu. Więcej o linkowaniu wewnętrznym opisujemy w artykule: Linkowanie wewnętrzne

Linki tekstowe a linki graficzne

Różnorodność to podstawa w dobrej kampanii link buildingowej. Google stale zmienia swoje algorytmy i jeśli nie chcemy zminimalizować wahania pozycji podczas aktualizacji wyszukiwarki, powinniśmy tworzyć szeroki profil linków.

Nie skupiajmy się tylko na pozyskiwaniu linków z anchorem frazy kluczowej i to jeszcze w wersji nieodmienianej. Prowadźmy kampanię tak, aby pojawiały się w niej linki z nazwą firmy, lokalizacji i oczywiście nazwą usług lub produktów.

Świetną metodą będzie dywersyfikacja linków prowadzących z grafik do naszej witryny. Odpowiednie dodanie grafiki z atrybutem alt, a linku z atrybutem title będzie pozytywnie odczytane przez roboty indeksujące treści.

Linki tekstowe a linki graficzne

Co z linkami ze stopki lub sidebar?

Linki nie mają takiej samej wartości. Przede wszystkim całe domeny mogą różnić się swoją mocą w linkowaniu. Niewiele osób bierze pod uwagę, że również konkretne podstrony jednej witryny mogą różnić się wartością w oczach wyszukiwarki.

Podstrony, które są częściej linkowane z zewnątrz i wewnątrz portalu przekazują największą moc do witryny pozycjonowanej.

A co z pozycją linku? To również jest czynnik rankingowy.

Architektura witryny również informuje roboty o tym, który fragment strony zawiera treść, co jest menu a co stopką witryny. Linki ze stopki nie mają znaczenia opartego o treść danej podstrony, bo przecież ona się zmienia, podobnie z belek bocznych. Link ze stopki jest też jako jeden z ostatnich w kodzie witryny, wiec można powiedzieć, że dla użytkownika jest mało znaczący.

Jednak domena sama w sobie ma autorytet w danym temacie, a przepływ robotów przez link umieszczony na każdej podstronie będzie dużo większy niż z pojedynczego artykułu.

 

Co z linkami ze stopki lub sidebar?

Linkowanie rotacyjne

Unikaj linków rotacyjnych! To linki, które przez wyszukiwarkę są brane jako najbardziej podejrzane. Google nie lubi gdy po każdym odświeżeniu zmienia się treść strony, ponieważ nie da się jej zindeksować i ustalić jej wartości.

Linki rotacyjne pojawiają się i znikają, przez co wartość płynące z takiego linku nie jest stała. Dodatkowo takie systemy mogą sprawić, że duża ilość linków zniknie w krótkim czasie, co również może oznaczać nagły spadek pozycji.

Skąd pozyskiwać wartościowe linki zewnętrzne?

Zaplecza

Wartościowe linki są trudne do znalezienia. Nie stawiaj na ilość, tylko jakość linków. Warto zacząć budować własne zaplecza, gdzie możemy sami uzupełniać treść i linkować do swoich witryn. Jednak takie rozwiązanie sprawia, że pozycjonujemy więcej stron niż tylko witrynę firmową, a to przy pracy samodzielnej jest ciężkie do zrealizowania.

Artykuły sponsorowane

Dużą wartość linków można uzyskać, kupując artykuły sponsorowane w różnych portalach. Cena takiego wpisu zaczyna się nawet od 100zł a bardzo często taki wpis jest opublikowany dożywotnio. Popularnym serwisem sprzedającym wpisy sponsorowane jest LinkHouse

Linki z forów internetowych i social mediów

Postaw również na naturalny profli linków. Pisząc treści na swoją stronę internetową, stawiaj na jakość. Tłumacz pojęcia z branż, pokazuj case study, opisuj problemy, z jakimi się mierzysz, a użytkownicy sami będą polecać Cię na forach internetowych, komentarzach itd.

 

Zapraszamy do kontaktu