Linkowanie wewnętrzne

Czym są linki wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne polega na wprowadzaniu linków w treści artykułu do innych podstron w obrębie tej samej domeny. Główną zaletą takiego linkowania jest poprawne i szybkie kierowanie użytkownika do najważniejszych treści witryny.

Linkowanie wewnętrzne jest wartościowe zarówno dla użytkownika jak i wyszukiwarek internetowych. Dlaczego?

Korzyści dla użytkownika strony

Linkowanie wewnętrzne ma za zadanie ułatwić użytkownikowi poruszanie się po stronie internetowej. Omówmy przykład podstrony sklepu internetowego sprzedającego opony. Artykuł przedstawia informacje o firmie Pirelli, najważniejszych datach dla koncernu, podział na sezony oraz topowe modele ogumienia. Artykuł jest napisany tak, aby przekonać klienta do kupna opon Pirelli.

 

Korzyści dla użytkownika strony

Skierowanie użytkownika na podstrony konwersji

Użytkownik jest zdecydowany do kupienia opony. Aby to zrobić bez dostępnego linkowania wewnętrznego, użytkownik wykorzysta wyszukiwarkę produktów na stronie. Musi wybrać markę Pirelli oraz sezon na jaki opona jest przeznaczona. Dalej przejść do podstrony konkretnej opony i dokonać zakupu. To kilka kroków, które można uprościć do jednego.

Link wewnętrzny z artykułu o producencie Pirelli skieruje użytkownika bezpośrednio do opony danego producenta, a tam z kolei będzie mógł on zrealizować zamówienie. Droga do zakupu jest krótsza i bardziej intuicyjna. Link wewnętrzny jest całkowicie uzasadniony i korzystny dla podniesienia jakości artykułu. Poniżej przedstawimy, jak to wygląda z perspektywy robotów indeksujących.

Agencja pozycjonowania stron

My lubimy robić SEO!

Korzyści dla robotów indeksujących

Zrozumienie procesu indeksowania witryny i przydzielanie pozycji w rankingu jest skomplikowane. Dobrze rozłożona architektura strony internetowej (podział na kategorie i podkategorie) pomaga zarówno w intuicyjnym poruszaniu się po witrynie przez użytkownika, jak i roboty wyszukiwarek internetowych.

Hierarchia wskazuje najważniejsze podstrony na szczycie każdego podziału. W przypadku sklepu internetowego najważniejsze są produkty. Nie sposób dodać ich wszystkich do górnego menu, ponieważ takich pozycji byłoby zdecydowanie za dużo. Kategorie grupują produkty, a najbardziej atrakcyjne z nich linkujemy wewnętrznie, aby podnieść ich znaczenie w rankingu fraz wyszukiwarek.

Roboty korzystają z linkowania wewnętrznego tak samo jak ludzie przeglądający artykuł. Dlatego ważne jest, aby linki były aktualne i trafne. Chaotyczne linkowanie może doprowadzić do tego, że robot wyszukiwarki „zgubi” się lub nie trafi na podstrony dla nas istotne. A to może determinować problemy z indeksowaniem znaczących podstron.

Strony niskiego poziomu

Strony niskiego poziomu

Dobrze zaplanowane linkowanie pomoże szybko zindeksować nowe treści. Wyróżni podstrony, na których wyjątkowo nam zależy, a na ten moment są w dolnych partiach hierarchii witryny. Przyjmuje się, że użytkownik powinien trafić w miejsce docelowe w 3 kliknięcia.

Dla prostej strony mamy podział strona główna / kategoria / podkategoria / produkt - przepływ użytkownika ze strony głównej aż do produktu może być trudny. Wystarczy, że osoba zainteresowana pomyli kategorię w sklepie lub trafi na produkt, który nie spełni oczekiwań - w efekcie może się to skończyć straconym zamówieniem.

Jeśli pozyskamy użytkownika z wyszukiwarki, na konkretną podstronę warto się pokierować go linkami tak, aby trafił bezpośrednio na podstrony transakcyjne i dokonał zakupu.

Prawidłowe linkowanie wewnętrzne - porady

Liczba linków wewnętrznych

  • Utrzymujmy liczbę linków na poziomie, który dla czytelnika okaże się przyjazny. Za duża ilość może okazać się zbyt nachalna i irytująca podczas czytania artykułu.
  • Nie wymuszamy linków na siłę, raczej budujemy treść tak, aby link wewnętrzny okazał się wartościowy dla odbiorcy artykułu.

Linki nieaktualne

Linki, które wygasły powinny być usuwane. Odsyłanie użytkowników na podstrony z błędem 404 (brak strony) obniża wartość artykułu. W takim przypadku powinniśmy zadbać o przekierowania 301 (na inną podstronę) tak, aby nie stracić użytkownika witryny.

Linkowanie nietematyczne

Jeśli jakaś witryna jest wielotematyczna, unikajmy linkowania pomiędzy podstronami niepowiązanymi ze sobą. Link z podstrony opon na podstronę o meblach nie jest trafnym hasłem dla wyszukiwarki, a tym bardziej dla użytkownika witryny.

Zapraszamy do kontaktu

Pozycjonowanie lokalne

SEMLife. Agencja SEM i SEO Kielce

Zadbaj o wizerunek w sieci

Wyszukiwarki internetowe to bardzo skuteczne narzędzia pozyskiwania klientów!