SEO marketing
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Patrzenie na animacje ładowania strony jest prawie tak samo frustrujące, co stanie w kolejce w sklepie. W tym drugim przypadku jednak czekanie jest uzasadnione - chcemy przecież zapłacić za to, co wrzuciliśmy do koszyka. Jeśli jednak niczego jeszcze nie kupiliśmy - cofamy się do wyników wyszukiwania i wybieramy inny sklep. Jeśli buyer journey Twoich e-klientów kończy się na stronie konkurencji - to znak, że Twoja strona internetowa działa za wolno.
W tym artykule dowiesz się:
Czy wiesz, że istnieje ponad 200 czynników rankingowych, które Google bierze pod uwagę, oceniając stronę pod kątem użyteczności dla Internauty?
W pierwszej dziesiątce najważniejszych z nich znajduję się:
Ostatni z wymienionych czynników zyskał na ważności dokładnie w 2010 roku, kiedy to Google ogłosiło, że tzw. page speed wpływa na pozycje w SERP. Co więcej, ponad dziesięć lat po tym obwieszczeniu, wartość szybkości strony www dla SEO wcale nie straciła na znaczeniu. Wręcz przeciwnie, w maju 2021 roku prędkość strony internetowej oficjlanie stała się częścią Core Web Vitals.
Core Web Vitals to wskaźniki, które wpływają na użyteczność serwisów www (zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej).
Core Web Vitals odpowiadają przede wszystkim za responsywność (FID), stabilność wizualną (CLS) i szybkość działania stron (LCP).
Zgodnie z wyznacznikiem LCP (Large Contentful Paint) oznaczającym wydajność ładowania strony zalecany czas jej wczytywania powinien wynosić max. 2,5 sekundy w wersji desktopowej i max. 2 sekundy w wersji mobilnej. W praktyce oznacza to, że największy element witryny - grafika, video, czy tekst ma mniej niż 2,5 sekundy na to, by poprawnie się załadować.
Szybkość strony internetowej ma kluczowe znaczenie przede wszystkim dla branży e-commerce. Jeśli sklep internetowy ładuje się dłużej niż 3 sekundy - traci Klientów. To fakt, a najlepiej potwierdzają to badania przeprowadzone w tym roku przez agencje Portent, która analizując konwersje 20 sklepów internetowych B2B oraz B2C, zauważyła, że im krócej wynosił czas ładowania strony - tym wyższa była konwersja.
Strony, które ładują się 1 sekundę osiągają 40% konwersje. Natomiast, e-sklepy z 2-sekundowym czasem ładowania notują 34% konwersje. Z każdą sekundą konwersja spada średnio o 5%, co zmniejsza szansę e-sklepu na generowanie większych zysków ze sprzedaży.
Czas ładowania strony jest relatywny. Ma na nią wpływ zarówno wspomniana wydajność strony internetowej, jak również wydajność serwera oraz typ połączenia i dostawca usług internetowych. Nie mniej liczy się także pakiet internetowy, moc urządzenia, a nawet rodzaj przeglądarki i ilość aplikacji, jakie są uruchomione w tle, gdy strona jest przeglądana przez Użytkownika.
Mnogość różnych możliwości sprawia, że szybkie strony mogą ładować się znacznie wolniej niż w rzeczywistości. Aby dowiedzieć się, ile wynosi realny czas ładowania strony www, warto więc skorzystać z darmowych narzędzi takich, jak np. GTMetrix, czy Google Speed Insights.
Wskazówka: Korzystając z Google Speed Insights, należy jednak pamiętać, że czas ładowania strony internetowej to nie wartość liczbowa, a odcinek czasu. Właśnie na tym aspekcie należy się skupić. Ogólny wynik to wyłącznie średnia - sprawdzając czas ładowania swojej strony, skupmy się przede wszystkim na wskaźnikach liczbowych w sekundach.
Po dokonaniu analizy prędkości strony internetowej przy użyciu Google Speed Insights lub GT Metrix zapewne zaczniesz zastanawiać się, dlaczego Twoja strona internetowa działa tak wolno…
Jeśli Twój wynik w Google Speed Insights znajduje się w przedziale Average lub Poor, oznacza to, że powinieneś przyspieszyć swoją stronę internetową. W przeciwnym razie aż połowa Użytkowników nie będzie zainteresowana Twoją ofertą. Skąd to wiemy? Jak potwierdzają statystyki - jeden na dwóch Internautów oczekuje, że strona internetowa, którą otwiera, będzie ładowała się szybko.
Czynniki, które spowalniają stronę internetową to:
1. Skompresuj obrazy
Istnieje wiele sposobów, dzięki którym można przyspieszyć swoją stronę internetową. Często problem z wolną stroną rozwiązuje kompresja obrazów i zmniejszenie rozmiarów zdjęć do zalecanych 1024 KB (suma wszystkich grafik na stronie), a także zmiana formatu obrazów na .jpg lub png.
2. Zadbaj o czysty kod
Czasami jednak to nie wystarcza, ponieważ błędy w kodzie, czy przekierowania nie pozwalają stronie załadować się w mniej niż 2,5 sekundy. Wówczas roboty indeksujące Google potrzebują więcej czasu na sprawdzenie kodu źródłowego, który przez wspomniane nieprawidłowości znacznie się wydłuża.
3. Przechowuj pliki na komputerze
Podobnie jest z pamięcią podręczną przeglądarki. Przechowywanie plików (takich jak np. logo, czy zdjęcia produktów) na komputerze sprzyja szybszemu ładowaniu strony.
4. Korzystaj z najbliższej serwerowni
Istotny jest też dobry wybór serwera. Hosting powinien znajdować się niedaleko miejsca, w którym działa nasz e-sklep. Mniejsza odległość fizyczna skraca czas przesyłania danych, co ma bezpośredni wpływ na prędkość otwierania strony.
5. Sprawdź ofertę CDN
Podobne efekty przynosi korzystanie z CDN, czyli content delivery network. Sieć dostarczania treści, bo tak brzmi polskie rozwinięcie skrótu CDN, odpowiada za przechowywanie np. fotografii produktowych w sposób rozproszony. Dzięki temu docierają one w rekordowym czasie w każde miejsce świata- zarówno dla mieszkańców Chin, Ameryki, czy Wysp na Oceanie Spokojnym.
6. Usuń zbędne przekierowania
Za dobrą praktykę, która sprzyja szybszemu ładowaniu strony, uważa się także usuwanie przekierowań. Dzięki temu, serwer nie jest przeciążony, a strona działa bez zarzutu. Robot nie potrzebuje zbyt wiele czasu na jej wczytanie.
7. Pomiń 6 powyższych punktów i skontaktuj się z SEMLife.
Nie wiesz, jak samodzielnie przyspieszyć swoją stronę? Nie martw się- od tego masz SEMLife. Pomożemy Ci zoptymalizować Twoja witrynę tak, by ładowała się w mniej niż 2,5 sekundy.
Mamy w tym doświadczenie! ( i tu screen z Page Speed Insights o SEMLife. - mamy 75 score, z First Contentful Paint w 0,4s, więc można się pochwalić ;-) )
To, że Google traktuje szybkość strony internetowej za czynnik rankingowy, nie pozostawia żadnych złudzeń. Gigant z Mountain View wyświetla Użytkownikom setki tysięcy stron w przeciągu zaledwie kilku milisekund. Nie dziwi więc fakt, że tego samego wymaga od właścicieli witryn, które umieszcza na górze listy wyszukiwań.
Prędkość witryny jest istotna przede wszystkim dla Internautów, a oni niemal jednogłośnie stwierdzają, że od czasu oczekiwania na otwarcie strony zależy to, czy skorzystają z oferty e-sklepy, czy też ją odrzucą. Zgodnie z ankietą Unbounce, prawie 70% konsumentów potwierdza, że szybkość ładowania strony wpływa na ich chęć zakupu.
To sprawia, że z wolną stroną internetową nie tylko pozycjonowanie, ale nawet kampanie PPC nie przyniosą oczekiwanych skutków… i to bez względu na to, jak okazyjna będzie nasza oferta. W sieci, po prostu, nikt nie ma czasu na cierpliwość, dlatego szybkość strony internetowej ma kluczowe znaczenie dla e-commerce.
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Jak działa Google i czy wykorzystuje sztuczną inteligencję?
Dlaczego Google zmienia swoje algorytmy?