Pozycjonowanie YouTube — Warto?

Wiesz, że Youtube to według statstyk druga wyszukiwarka w Polsce?

Prowadzisz swój kanał na Youtube, ale masz problem z zaistnieniem w sieci? Chcesz dowiedzieć się jak pozycjonować filmy na Youtube? Podpowiadamy! Wystarczy kilka prostych kroków, by filmy na kanale zaczęły generować wzrost sprzedaży usług i towarów.

Nawet najbardziej jakościowe wideo bez odpowiedniej optymalizacji technicznej nie przyniesie zamierzonego efektu

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch
CEO SEMLife. Search Engine Marketing

Dlaczego pozycjonować się w Youtube?

Youtube jest jednym z największych i najbardziej popularnych portali w dzisiejszych czasach. W Polsce przegrywa z Facebookiem pod kątem liczby wejść, ale wygrywa pod względem czasu spędzonego na jednej sesji.

Ilość zgromadzonych zasobów i ogromna popularność serwisu nie pozwala na ignorowanie możliwości promowania firmy za jej pośrednictwem.

YouTube to druga największa wyszukiwarka w internecie.

Pomimo że co minutę, publikowanych jest 500 godzin filmów dziennie to niemal 90% z nich, nie przekracza 1 tysiąca polubień. Tak więc użytkownik musi się naprawdę postarać, aby wypozycjonować film na dobre miejsce w rankingach wyszukiwania i zostać zauważonym.

Jak pozycjonować film na YouTube?

Jak pozycjonować film na YouTube?

W pozycjonowaniu filmów pomocne mogą się okazać znane działania SEO (Search Engine Optimization), czyli zoptymalizowanie contentu pod wyniki wyszukiwarki. Nie tylko treści, ale również innych elementów wpływających na algorytm rankingu YT.

Również na YouTube możemy podjąć kroki, dzięki, którym zwiększymy zasięg publikowanych materiałów, a co za tym idzie — większej ilości wyświetleń.

Wyniki badań Ahrefs są jasne. Podstawowe działania z zakresu optymalizacji wystarczą, by zasięg filmu zwiększył się nawet o 30%. Kilkanaście minut poświęconych na optymalizację filmów pozwolą zwiększyć widoczność w wyszukiwarce Youtube. To wszystko wydaje się proste, problem pojawia się wtedy, kiedy mamy to zrobić.

W dzisiejszym artykule SEMlife podpowiada — co zrobić, aby nasz film był dobrze widoczny na YouTube.

Optymalizacja techniczna filmów na YT

  1. Miniatura zdjęcia - to kluczowy element każdego filmu. Jej celem jest przyciągnięcie uwagi użytkownika. Dobrze przygotowana grafika, a nawet reklama ma złapać uwagę i zachęcić do kliknięcia. W wielu przypadkach użytkownicy najpierw czytają opis na miniaturze, a następnie klikają tytuł.
  2. Tytuł - jeżeli miniatura przekona do siebie użytkownika, kolejnym krokiem będzie kliknięcie tytułu. Ważne jest, by był interesujący i zawierał słowa kluczowe.
  3. Opis filmu - na dzień dzisiejszy to 5 tysięcy znaków. Warto mieć na uwadzę, że użytkownik widzi jedynie trzy pierwsze linijki (ok. 450 znaków). Początek opisu musi więc zawierać zwroty Call to action, a także frazy kluczowe — potrzebne w pozycjonowaniu. Jeżeli w opisie umieściliście link, warto zakomunikować to użytkownikowi w filmie, że po rozwinięciu opisu czeka na niego link do drugiej części filmu. Upierdliwe Call to action na końcu materiału - „zasubskrybuj mój kanał, daj łapkę w górę” - przynosi efekty.
  4. Dźwięk - może zadecydować o sukcesie lub porażce danego materiału szczególnie w obszarze B2B lub podcastach. Gorsze tło użytkownik jest w stanie znieść jednak słabej jakości dźwięku — niestety nie.
  5. Budowanie autorytetu — kluczową walutą na YouTubie jest Watch time, czyli łączny czas oglądania Twoich materiałów przez odbiorców. Każda platforma walczy o użytkownika, aby spędzał na niej jak najwięcej czasu z prostej przyczyny. Im więcej czasu spędza, tym więcej reklam można mu wyświetlić, a platforma zarabia. Premiowani są Ci twórcy, u których ludzie spędzają na ich kanałach dużo czasu. Dla portalu bardzo ważną rolę odgrywają dłuższe sesje, w których użytkowników po obejrzeniu jednego filmiku klika w kolejny i następny. Umieszczanie linku naszego filmu na innych kanałach społecznościowych nie jest aż tak wartościowe jak przedłużenie sesji za pomocą ekranów końcowych i kart kontekstowych, w których również użyjemy Call to action. Tak jak w przypadku “rozwiń opis” przedłuż sesje za pomocą prostych zwrotów - “klikni tutaj, aby zobaczyć materiał o…”
  6. Tagi to wysłanie sygnału platformie YouTube, do jakiego segmentu i komu powinien się wyświetlić. To właśnie tagi decydują o tym, jakie filmy znajdą się na bocznej liście sugerowanej przez platformę z podobnymi materiałami. Nie można jednak przesadzić z ich ilością ze względu na to, że najczęściej jest uznawana za spam. Nie polecamy dodawać zbyt szerokich haseł.
    Przykład: Jeżeli na filmie pokazujemy jak upiec sernik na zimno zamiast hashtagu #sernik czy #przepis warto dodać #szybkieciaasto

Facebook vs YouTube — Gdzie publikować filmy?

Twórcy, którzy chcą zarabiać na publikowanych treściach w formie filmików, powinni wybrać YouTube. System, jaki istnienie na platformie dzieli się dochodami z użytkownikami w proporcji 55% do 45%. Platforma jest miejscem, która daje duże możliwości zjednywania sobie fanów pomimo dość dużej konkurencji. Na Facebooku natomiast świetnie się sprawdzą krótsze filmiki z dynamicznym przekazem.

Aby biznes prawidłowo funkcjonował, najlepszym rozwiązaniem okaże się posiadania konta marki na oby dwóch platformach.

Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Dyrektywa Omnibus

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Wiadomości z ostatniej chwili, które musisz znać

Zapraszamy do kontaktu