SEO marketing
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Nie będzie zaskoczeniem stwierdzenie, że większość użytkowników internetu wyszukując konkretnych informacji, ogranicza się do pierwszej strony Google.
Tylko niewielki procent decyduje się odwiedzić drugą stronę, nie wspominając już o kolejnych. Witryny, które znajdują się poza TOP10 z perspektywy użytkownika w gruncie rzeczy nie istnieją. Nie bez przyczyny tak ogromną rolę odgrywa pozycjonowanie i płatne reklamy pozwalające wzmocnić widoczność Twojej strony w sieci.
SERP (z ang. Search Engine Results Page) to najprościej mówiąc, wynik wyszukiwania pojawiający się po wpisaniu w wyszukiwarce konkretnego zapytania.
Każda strona pokazywana w wyszukiwarce zawiera elementy: tytuł, adres, link, krótki opis — to właśnie o te elementy dbamy najbardziej, pozycjonując strony internetowe. Tytuł i opis strony internetowej pozwalają pozyskać kliknięcia z wyszukiwarki a jeśli jako Agencja SEO zrobimy to lepiej niż konkurencja, podniesiemy CTR strony!
W tym artykule skupimy się na elementach dodatkowych, jakie prezentuje Google użytkownikom. W wielu przypadkach wynik SERP jest rozszerzony o takie elementy jak:
SERP oprócz wyników organicznych składa się także z płatnych wyników Google Ads. Jest to najpopularniejsze rozszerzenie wyszukiwarki. Boxy reklamowe są oznaczone napisem “Reklamy” przy adresie strony. W SERP-ie reklamy wyświetlane są w formie litego tekstu (dla przykładu otoczyliśmy pole niebieską ramką), ale także kampanii produktowej (otoczyliśmy czerwoną ramką).
Czym jest pozycja zero w wynikach wyszukiwania? Tak nazywamy odpowiedź na nasze zapytanie w Google, które wyszukiwarka wyświetla na górze wyników w formie rozbudowanego elementu, nierzadko z listą rozwijaną czy grafiką. Prezentowana odpowiedź jest oparta na najtrafniejszym wyniku z prezentowanych stron.
Prawdopodobnie nie bez znaczenia jest to, jak wybrane strony odbierają użytkownicy i czy znajdują tam odpowiedz. Google ewoluuje w swoim dążeniu do dostarczenia najlepszej odpowiedzi na każde zapytanie. I właśnie dlatego kolejna istotna koncepcja w SEO - intencja użytkownika - jest tak kluczowa dla wyszukiwań bez klikania.
Graf wiedzy to specjalny blok, który dostarcza pomocnych informacji na temat przedmiotu zapytania. Na tę cechę SERP-ów trudno jest wpłynąć.
Najczęściej Google pobiera dane z Wikipedii i innych autorytatywnych źródeł, dołączając do nich dodatkowe informacje, które mogą być przydatne dla użytkownika.
Przykładowo, jeśli wyszukujemy "Władysław II Jagiełło", otrzymujemy nie tylko informacje na temat króla polski, ale także na temat podobnych wyszukiwań.
Mapy pojawiają się w odpowiedzi na zapytania lokalne, dotyczące lokalizacji danej firmy czy usługi.
Przykładem są zapytania “Myjnia samochodowa Kielce” lub po prostu “Myjnia samochodowa”. Frazy nie posiadają dokładnego adresu, ale wyszukiwarka pokaże najbardziej dopasowane wyniki z naszej okolicy. Wyszukiwanie przyjmuje postać mapki i zawiera zazwyczaj trzy optymalne lokalizacje.
Do wyników zerowych można zaliczyć również pogodę. Pozwala na sprawdzenie pogody w dowolnym miejscu na Ziemi bez klikania w wyszukiwane strony. Pogoda jest zaprezentowana na 7 dni do przodu, pozwala sprawdzić rozkład temperatury, opady, a także wiatr. Pogoda jest zaktualizowana na podstawie danych z portalu weather.com — gdzie również udostępniane jest specjalne API dla programistów, którzy chcą prezentować wyniki pogody na swoich stronach i aplikacjach.
Wyniki wideo (zwłaszcza YouTube) mogą wyświetlać miniaturkę. Kiedyś były one prawdziwym pionem, ale teraz są bardziej organicznym wzmocnieniem. Wyniki wideo będą pojawiać się tylko dla niektórych słów kluczowych.
Warto dodać, że oprócz wyniku wyszukiwania danego wideo, może także pojawić się tekst piosenki czy inne wersje danej piosenki. Wideo przedstawione jest najczęściej w formie karuzeli.
Zdjęcia mogą się znaleźć na początku SERP’a ale także na samym dole wyszukiwarki. Przedstawione obrazy powiązane są z naszym zapytaniem, a kliknięcie w którekolwiek przeniesie nas do zakładki “Google Grafika” tym samym zwiększając liczbę wyszukiwań.
Kalkulator pojawia się na górze SERP, gdy użytkownicy szukają zapytań matematycznych w Google. Pole kalkulatora pokazuje rozwiązanie i pozwala użytkownikom na wykonanie innego obliczenia. W przypadku korzystania z kalkulatora na urządzeniach mobilnych będzie on wyświetlany jako odpowiedź bez wyników wyszukiwania.
Google oprócz rozwiązań matematycznych podpowiada też kursy walut. Zarówno pod zapytaniami typu ile kosztuje ... jak również jako sugeorwana odpowiedź pod hasłem waluta Nepalu.
Nie wszystkie elementy są mile widziane w wyszukiwarce przez właścicieli stron płacących za reklamy czy pozycjonowanie. Szczególnie wtedy, gdy to nie nasza podstrona jest tam podlinkowana. Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze dlatego, że użytkownicy chętniej klikają w elementy graficzne. Oko ludzkie szybciej wychwytuje grafikę niż tekst i dlatego bardziej skupiamy się na takich elementach.
Pozycje zero wpływają również na CTR pierwszej strony - obniżają go. Bardzo często użytkownik właśnie tam znajduje odpowiedź na jego pytanie. Jednak znaczna część wyników rozszerzonych występuje pod zapytaniami, które nie przynoszą większej konwersji sprzedażowej.
Często są to stricte informacyjne dane jak waluta, pogoda czy data urodzin aktora.
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Jak działa Google i czy wykorzystuje sztuczną inteligencję?
Dlaczego Google zmienia swoje algorytmy?