UX Design stron internetowych

Czy warto się skupić na emocjach w projektowaniu?

UX, czyli User Experience to istotny element stron internetowych, który na bazie doświadczeń użytkownika (potrzeb, przyzwyczajeń, umiejętności, wrażliwości) usprawnia nawigacje na stronie, tak by ułatwić proces zakupowy.

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch
CEO SEMLife. Search Engine Marketing

UX Design - co to jest?

Przejrzysta struktura menu, brak natrętnych reklam, błędów i przystosowanie strony do urządzeń mobilnych to zadanie dla UX Designera. Chcesz dowiedzieć się więcej o obowiązkach UX Designera? A może zastanawiasz się jak podnieść wyniki własnej strony internetowej? Poniżej przedstawiamy — User Experience, jakiego nie znałeś.

User Experience

User Experience zagościł na stałe w terminologii projektowania stron internetowych, aplikacji mobilnych czy desktopowych. To dziedzina, o której coraz częściej słyszymy w aspekcie tworzeniu nowych produktów lub uskuteczniania już istniejących, ale także usług.

Mimo że termin pojawił się już w latach 70 XX wieku, do jego popularyzacji doszło w okolicach 2000 roku za sprawą Apple Computers i Donalda Normana (specjalisty w dziedzinie HCI), który nadał sobie tytuł “Architekta User Expierence”.

Znamy sprawdzone sposoby na wyższą sprzedaż sklepów!

UX Designer co robi?

Zakres obowiązków UX Designera jest dość szeroki i zróżnicowany.

Oprócz projektowania stron internetowych i produktów cyfrowych w taki sposób, by korzystanie z nich było instynktowne i przyjazne dla użytkownika, w wielu firmach powinnością UX Designera jest również UI — czyli projektowanie interfejsów.

Warto jednak zwrócić uwagę, że UX Designer odpowiada za projektowanie doświadczeń odbiorcy od pierwszego wejścia na stronę internetową.

Poprawienie funkcjonalności i użyteczności danego produktu, a następnie jego kupno przez klienta ma zapewnić pełną satysfakcję z zakupu.

Przygotowanie rozwiązań poprzedzone jest szeregiem badań, dzięki którym UX Designer poznaje potrzeby i oczekiwania użytkownika.

Czym są testy A/B

Ciągłe dążenie do doskonałości i jeszcze lepszej efektywności to znak dzisiejszych czasów, który z życia codziennego przeniósł się na branżę IT, wymuszając na Specjalistach UX optymalizacji strony internetowej. Jednym ze sposób mających wpływ na odbiór strony internetowej są testy A/B.

Porównaj skuteczność wersji

Ta metoda badawcza polega na porównaniu dwóch wersji strony internetowej, której celem jest wybranie tej witryny, która lepiej spełnia stawiane przed nią zadania. Wersja A to stara wersja strony natomiast wersja B to strona, na której wprowadzono zmiany.

Obydwa warianty zostają wyświetlone przez równą liczbę użytkowników. Testy mają określić, która wersja doprowadziła do skuteczniejszej realizacji celu — złożenia zamówienia, zapisanie się do newslettera czy wysłanie danych kontaktowych.

User Experience

W wielu przypadkach nawet najmniejsze zmiany mogą przynieść ogromne korzyści, ale również straty. Testy powinien przeprowadzać specjalista od User Experience. Według zasad w pierwsze kolejności należy testować:

  • kolory menu
  • tytuły
  • opisy
  • obrazy
  • CTA
  • kolejność i liczbę linków w menu
  • graficzną formę prezentowanych danych, ich hierarchia

CRO — Optymalizacja konwersji na stronie www

Testy A/B są na tyle doskonałym narzędziem, które pozwala na sprawdzeniu jakie zmiany wpływają pozytywnie i negatywnie na wyniki biznesowe.

Cały proces testowania witryny pod kątem poprawności nazywany CRO, czyli optymalizacją współczynnika konwersji, prościej — proces, w którym firma zwiększa procent odwiedzających witrynę.

Testowanie wersji stron internetowych niesie za sobą wiele korzyści:

  • poznasz jakie treści, kolory, kształty, schematy czy układy odpowiadają użytkownikom;
  • najtańsza forma badań, pozwalająca na uzyskanie wiarygodnych wyników;
  • dzięki badaniom współczynnik odrzuceń jest mniejszy, a zwrot inwestycji dość szybki;
  • testy pozwalają nie dać się pułapce ego, czyli wybieraniu kolorów na podstawie własnych upodobań czy preferencji
  • osób z najbliższego otoczenia;
  • wyniki pomogą zwiększyć: zaangażowanie użytkowników, zawartość koszyka i sprzedaży;

Mapa ciepła - Zaangażowanie klienta na stronie

Optymalizacja konwersji na stronie to również dane statystyczne, lejki sprzedażowe, ale i mapy ciepła. To nic innego jak ilość kliknięć, w postaci raportów o użytkownikach odwiedzających witrynę. Obszary, które są „gorące”, przyciągają większą uwagę niż „zimne”. Wnikliwa obserwacja i analiza zachowań użytkowników pozwoli na zrozumienie, w jaki sposób ludzie wchodzą w interakcję z daną witryną.

Jak zostać UX Designerem?

Odpowiednia wiedza i kompetencje to kluczowe umiejętności, jakimi powinien dysponować UX Designer. Zastosowanie wielu praktycznych narzędzi służących do projektowania strony www, analityki internetowej i prototypowania, a także znajomość HTML-u i CSS-a stanowi warunek podjęcia współpracy na tym stanowisku.

Należyte kompetencje można zdobyć podczas studiów podyplomowych na kierunku User Experience oraz Product Design. Obecnie studia w tym zakresie można podjąć na uczelni: SWPS, WSE i AGH. Istnieje również wiele szkoleń internetowych i stacjonarnych.

Nieodłączną częścią pogłębiania tematyki jest czytanie książek związanych z tą branżą. Nieustanne monitorowanie trendów i dobra znajomość języka angielskiego mogą stać się dodatkowym atutem.

Owocny może również okazać się aktywny udział w konferencjach i spotkaniach ze specjalistami, którzy dzielą się własnymi doświadczeniami.

UX Designer jak zacząć?

Aby zacząć przygodę z projektowaniem, trzeba…projektować. Tworzenie fejkowych projektów to strzał w dziesiątkę! Kolejną kwestią jest znalezienie mentora z dużym doświadczeniem, który oceni Twoje projekty. Każdy feedback ze strony profesjonalnego projektanta powinien stać się motorem napędowym do dalszej pracy.

Bardzo ważną rolę odgrywają również staże. Tworzenie rzeczywistych projektów pod okiem wykwalifikowanych projektantów to pierwszy krok do stworzenia własnego portfolio.

Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Przechwytywanie domen

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Jak kupować domeny z historią i wykorzystać je do promocji?

Remarketing

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Jak wykorzystać remarketing w sprzedaży?

Domena internetowa

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Jakiej nazwy nie wybierać? Przeczytaj, a zarejestrujesz niepowtarzalną domenę!