Kod błędu 404 jest znany wszystkim internautom. Jednak właściciele stron czy webdeveloperzy powinni również rozróżniać inne błędy niedostępności podstrony. Jak reagować na takie sytuacje?
Error 404 powszechnie znany jako Nie znaleziono strony występuje zwykle wtedy gdy wyłączymy daną podstronę, a ktoś zapisał sobie do niej link lub trafił tam z innego źródła np. Facebook czy wyszukiwarka Google.
Więcej o tym błędzie, przeczytasz pod linkiem: Błąd 404 Nie znaleziono.
Jest to błąd, który powinien wystąpić w takim samym przypadku jak 404, ale tylko wtedy gdy jesteśmy pewni o trwałym i bezpowrotnym usunięciu danej podstrony. Wyszukiwarka dostaje informację o wyłączeniu podstrony i przyśpiesza jej usunięcie z indeksu Google - co poprawi odbiór witryny w oczach użytkowników.
404 i 410 to błędy niedostępności podstron danej witryny (lub jej plików). Natomiast kod 301 jest przekierowaniem jednej podstrony na inną w przypadku, gdy informacje są zbieżne lub użytkownik znajdzie na tej podstronie trafne informacje.
Więcej na temat przekierowań znajdziesz: Przekierowania w pozycjonowaniu.
Najlepszym rozwiązaniem w pozycjonowaniu stron internetowych są przekierowania. To dzięki nim możemy utrzymać ruch ze stron z błędami i przekazać moc linków. Jednak złe przekierowanie np. z kategorii sklepu buty na sukienki nic nie da zarówno użytkownikowi jak i algorytmom wyszukiwarek.
W takim przypadku lepiej zastosować:
Według John Mueller ilość podstron ze statusem 404 nie wpływa na widoczność strony w Google. Jednak pewne jest, że duża liczba błędów 404 sprawia problem w indeksowaniu strony, a zachowanie użytkowników na takich podstronach jest raczej mało angażujące.
Google na swoich podstronach stosuje przekierowania 301, gdy prowadzona jest alternatywna podstrona, na którą może odesłać odbiorcę, oraz 410 gdy dana podstrona jest wyłączona np. usługa Cloud Print, która jest bezpowrotnie wyłączona.