Nawigacja breadcrumbs

Czyli jak poprawnie nawigować Użytkowników?

Breadcrumbs to, innymi słowy, ścieżka nawigacji na stronie internetowej. Zwykle widnieje ona na górze strony w kombinacji: Strona główna →Kategoria → Podkategoria → Produkt.

Nawigacja Breadcrumbs

Udostępniony układ nawigacyjny pozwala Użytkownikowi na sprawniejsze poruszanie się w obrębie witryny i szybsze znalezienie poszukiwanych informacji. W razie chęci Internauta może również bez trudu powrócić do bazowej kategorii lub strony ofertowej i na nowo wybrać interesujący go produkt.

Breadcrumbs stosuje się po to, by pokazać Użytkownikowi, jak wygląda architektura treści na stronie i jakie zakładki następują bezpośrednio po sobie.

Skąd się wzięła nazwa breadcrumbs?

Zapadające w pamięć określenie breadcrumbs pochodzi ze znanej i lubianej baśni Braci Grimm, w której Jaś i Małgosia znaczyli drogę do domu za pomocą okruszków chleba. Podobnie postępuje Użytkownik sieci, który porusza się po stronie internetowej w określonej kolejności, aby finalnie trafić do celu, czyli produktu, który chce kupić. Aluzja do bajki jest więc w pełni zasadna.

Nawigacja okruszkowa — rodzaje

Korzystając z różnych stron sklepów internetowych, czy innych portali typowo informacyjnych trafiamy na różne rodzaje breadcrumbs.

Niektóre wyświetlają się na górnym pasku strony, inne w jej centralnym punkcie — tuż nad np. polem wyszukiwania, inne natomiast są widoczne po zastosowaniu określonych filtrów (to częste w przypadku e-sklepów z dużą liczbą rozmaitych produktów).

Podział breadcrumbs zawiera trzy typy nawigacji okruszkowej

Wyróżniamy:

  • nawigatory opierające się na lokalizacji,

czyli typowe i najbardziej popularne breadcrumbs, które dokładnie wskazują, w którym miejscu na stronie znajduje się użytkownik i jakie kategorie produktów aktualnie przegląda.

  • nawigatory opierające się na atrybucie,

nawigacja okruszkowa, która pokazuje się po przefiltrowaniu wyników wyszukiwania, znana jest niemal każdemu Internaucie z np. portali aukcyjnych. Dzięki temu Użytkownicy mogą zyskać informacje, gdzie na stronie znajdą produkty, który np. dodali do koszyka lub oznaczyli gwiazdką, jako przedmiot ,,ulubiony"

  • nawigatory opierające się na ścieżce

dziś określane jako dosyć archaiczny sposób na ,,uporządkowanie" strony. Wskazują, jakie strony odwiedził Użytkownik w drodze do docelowej podstrony produktu. Obecnie ten typ breadcrumbs nie jest już stosowany, ponieważ w pewien sposób odtwarza historię przeglądania i zastępuje przycisk wstecz.

Jak stosować breadcrumbs?

Breadcrumbs — dobre praktyki

Chcesz wprowadzić breadcrumbs na swojej stronie? Koniecznie zastanów się, jakich słów użyć, tak aby Internauci nie mieli problemu ze zrozumieniem struktury menu. Słowa powinny być krótkie, sugestywne i zbieżne z frazami kluczowymi.

Co więcej, droga do podstrony powinna być kilkustopniowa i nieskomplikowana. Jeśli będzie przesycona treścią i kategoriami — wówczas niektóre z nich zostaną zastąpione wielokropkiem, co źle wygląda.

Breadcrumbs świetnie sprawdza się w pozycjonowaniu stron. Dzięki wykorzystaniu schema.org Google dokładnie poznaje architekturę Twojej witryny. Roboty szybko odnajdują podstrony nadrzędne i dzięki temu łatwiej indeksują treści.

Breadcrumbs — pułapki

Wielu właścicieli sklepów internetowych upatrzą w breadcrumbs dodatkowe korzyści marketingowe. Nie każda strona jednak może od razu wprowadzić nawigację okruszkową. Powód jest prosty. Niektóre witryny, nie mają jasno sprecyzowanej hierarchii strony, a wówczas breadcrumbs, zamiast pomóc, sprawi, że strona będzie jeszcze bardziej chaotyczna.

Struktura Twojego sklepu internetowego nie jest uporządkowana? Kategorie produktów nie są dobrze posegregowane, a Internauci nie wiedzą, gdzie szukać produktów, które chcą kupić?  Agencja SEO pomoże Ci zaprowadzić ład w Twoim e-sklepie i wyeliminować wszelkie błędy SEO! Zadbamy o właściwą architekturę informacji na stronie!

SEO i breadcrumbs

Główną zaletą breadcrumbs jest to, że dzięki nim SEOwcy mogą wskazać słowa kluczowe, na które pozycjonuje się dana witryna. Co więcej, nawigacja okruszkowa łączy strony, a to sprawia, że użytkownik może odnaleźć je także na różne rodzaje zapytań. 

Breadcrumbs wzmacnia także linkowanie wewnętrzne i zmniejsza współczynnik odrzuceń. Strony wzbogacone o opcje nawigacji okruszkowej notują znacznie wyższy średni czas sesji przeglądania strony, ponieważ są  bardziej funkcjonalne i zapewniają wysoki komfort korzystania z witryny.

Nawigacja okruszkowa w pewien sposób wzbudza ciekawość użytkowników, którzy trafiając na jedną stronę produktową, chcą zobaczyć i porównać do siebie także inne przedmioty z asortymentu. Większy ruch na stronie przyczynia się do zmniejszenia współczynnika odrzuceń, co sprzyja SEO.

Breadcrumbs i dane strukturalne

Breadcrumbs ma także zastosowanie w danych strukturalnych, czyli charakterystycznych znacznikach na stronie, które opisują zawartość witryny dla wyszukiwarek (np. ceny produktów w sklepie internetowych, dostępność asortymentu, średnie oceny użytkowników). Dzięki temu roboty Google rozpoznają główne elementy strony, bez konieczności szczegółowego badania jej zawartości.

Dlaczego warto wdrożyć breadcrumbs?

  • lepsza czytelność

Dzięki breadcrumbs strona działa bardziej intuicyjnie, ponieważ Użytkownik nie mas problemu z nawigacją pomiędzy kategoriami i produktami.

  • użyteczność

Na widok poziomego paska na górze strony, Internauci chętniej przeglądają witrynę, ponieważ mają pewność, że poradzą sobie z obsługą strony i ewentualnym sfinalizowaniem zamówienia.

  • estetyka

Strona urozmaicona o breadcrumbs wzbudza dobre wrażenia estetyczne  — pasek w pewien sposób porządkuje interfejs.

  • user experience

Nawigacja okruszkowa pozytywnie wpływa na doznania użytkownika związane z korzystaniem ze strony. Fakt, że dzięki breadcrumbs może on przechodzić pomiędzy zakładkami za pomocą jednego kliknięcia, znacznie ułatwia przeglądanie oferty.

  • wzmacnia SEO

Breadcrumbs gwarantuje lepsze linkowanie wewnętrzne i pozwala na użycie większej ilości słów kluczowych.

  • usprawnia indeksowanie strony

Nawigacja okruszkowa pomaga nie tylko Internautom, ale również robotom Google - breadcrumbs umożliwia im lepszy odczyt danych strukturalnych.

Czy rozumiesz już pojęcie nawigacji breadcrumbs?
Tak, dzięki!
Nie za bardzo...
Jarek

Dziękuję za odpowiedź!

To bardzo cieszy, gdy nasze treści są pomocne!

Jeśli chcesz porozmawiać o ofercie, zapraszam do kontaktu:

Zadzwoń: 881 493 134 lub napisz info@semlife.pl

Jarek

Hmm... postaram się rozwinąć ten artykuł.

Chcesz coś zasugerować?

Zadzwoń: 881 493 134 lub napisz info@semlife.pl

Jak zrobić breadcrumbs?

Aby breadcrumbs było zrozumiałe dla użytkownika, wystarczy, że zrobisz linki umieszczone obok siebie. Jednak nie zawsze taka hierarchia będzie jednoznaczna dla wyszukiwarek. Dlatego też zawsze pozycjonując strony internetowe tagujemy breadcrumbs jako rich snippet w formie skryptu:

 

Jak zrobić breadcrumbs?

Breadcrumbs — implementacja

Warto więc wykorzystać potencjał nawigacji okruszkowej i cieszyć się lepszymi notowaniami w Google! Breadcrumbs podkręci współczynnik konwersji i usprawni indeksacje Twojego e-sklepu. To tylko niewielki poziomy pasek nawigacji, a korzyści z jego posiadania są ogromne! Skontaktuj się z SEMLife i przekonaj się o tym na własnej… stronie!

Zapraszamy do kontaktu
Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

SEO marketing

Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce