Mapa strony internetowej - Sitemap.xml

Popraw widoczność własnej witryny internetowej za pomocą mapy strony w XML

Jeżeli znalazłeś się na tej podstronie, to znak, że Twój sklep internetowy nie sprzedaje. Co zrobić, by poprawić widoczność i indeksowanie tak dużej ilości podstron? Jednym z pomocnych elementów jest sitemap, czyli mapa strony www, która wcale nie jest skomplikowana do stworzenia. Przeczytaj o tym poniżej.

Dlaczego warto zadbać o sitemap?

Zalet prowadzenia (generowania) pliku sitemap.xml jest bardzo wiele, wszystkie dotyczą jednej kwestii, indeksowania nowych treści i utrzymania widoczności starych podstron.

Optymalizacja strony internetowej jest procesem złożonym, który składa się z wielu kroków:

  • przyśpieszenie witryny,
  • zadbanie o użytkownika, czyli UX/UI,
  • techniczny aspekt poprawności witryny jak wersja mobilna,
  • skuteczne treści strony, które mogą zaistnieć w Google.

Wiele stron, nawet dobrze napisanych, może mieć problem z pozycjonowaniem w Google. Głównym czynnikiem jest nieindeksowanie treści, które są dla właściciela witryny kluczowe takie jak oferta, czy blog. Dużo osób myśli w takiej sytuacji, że winny jest sam tekst, a nie zastanawia się, czy Google może dotrzeć do tej podstrony w łatwy sposób.

Wyszukiwarka Google ma ograniczone zasoby, aby indeksować strony (https://semlife.pl/poradnik-seo-i-ppc/co-to-jest-crawl-budget) dlatego warto zastanowić się nad roszadą menu, mocniejszym linkowaniem wewnętrznym lub wygenerowaniem mapy strony, aby informować Google, co jest w naszej stronie internetowej ważne.

Sitemap.xml a indeksowanie witryny

Mapa strony pomoże w szybkim indeksowaniu strony, czyli pojawieniu się URL-i w wynikach wyszukiwania. Ważne, że plik sitemap może zawierać informacje o podstronach i datach aktualizacji wpisów, ale to nie wszystko. Możemy wygenerować pliki mapy witryny dotyczące grafik czy wideo prezentowanych na podstronach naszej witryny.

Warto jednak pamiętać, że stworzenie pliku, nie gwarantuje indeksacji wszystkich podstron.

Mapy pomogą usprawnić procesy indeksacji i pozycjonowania na naszej witrynie, a także "pokazać" Google, że to właśnie my jesteśmy twórcami danej treści, przeciwdziałając zjawisku duplikacji (kopiowania treści).

Jak stworzyć mapę strony?

Można wymienić przynajmniej 3 sposoby, aby stworzyć sitemap.xml dla Twojej strony:

Metoda ręczna - stwórz plik tekstowy z rozszerzeniem .xml wprowadzając adresy URL z odpowiednimi tagami. Warto mieć na uwadzę, że jest to zadanie pracochłonne.

Jak stworzyć mapę strony?

Generowanie mapy strony przez CMS - większość dostępnych na rynku systemów zarządzania stronami, ma wbudowane skrypty generujące pliki sitemap.xml, zwróć uwagę czy plik mapy dla Twojej witryny, jest często odświeżany i czy zawiera informacje o dacie aktualizacji podstrony.

 

Inne narzędzia - mapę strony można również utworzyć za pomocą narzędzi webmasterskich takich jak Screaming Frog. Wersja darmowa tego programu SEO pozwala na stworzenie mapy witryny do 500 podstron. Jednak generowanie mapy za każdym razem gdy wprowadzimy zmianę, jest bardzo nieefektywne.

Gdzie umieścić mapę strony?

Domyślnym adresem pliku mapy witryny, który przyjęło się wykorzystywać w praktyce, jest adres:

semlife.pl/sitemap.xml

Bardzo często publikuje się również adres (najczęściej gdy jest zmieniony) w pliku robots.txt

Sitemap: https://semlife.pl/sitemap.xml

Bardzo ważne jak nie najważniejsze jest wprowadzenie pliku mapy w Google Search Console. Gdzie w specjalnej sekcji mapy strony możemy na bieżąco aktualizować informacje o mapie, oraz wymuszać od Google pobranie najnowszej wersji sitemap.xml

Gdzie umieścić mapę strony?

Mapa strony a pozycjonowanie

Jak każda agencja SEO my również pozycjonujemy strony internetowe z wykorzystaniem sitemap.xml. Jeśli chcesz skutecznie pozycjonować swoją stronę internetową, musisz mieć plik sitemap.xml w swojej witrynie. SEO to proces, który w głównej mierze polega na rozwijaniu strony internetowej i optymalizowaniu jej treści pod zapytania i oczekiwania klientów.

Plik sitemap.xml wpłynie na:

  • szybkość indeksowania treści w Twojej stronie,
  • pozwoli zmanipulować przepływem robotów po podstronach, kierując crawl budget tam, gdzie, jest najnowsza treść,
  • utrzyma nawet stare URL w indeksie wyszukiwarki.
Zapraszamy do kontaktu
Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

SEO marketing

Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce