Pozycjonowanie to m.in. skierowanie użytkownika wyszukiwarki do dedykowanej dla danego zapytania podstrony.
Zagadnienia o przygotowaniu takiej podstrony w domenie, która będzie odpowiadała najlepiej na konkretne zapytania użytkowników w wyszukiwarce, będą poruszone w tematyce copywritingu.
W tym artykule omówione zostaną problemy pustych podstron, zmian adresu oraz przekierowań, które można wykorzystać w SEO (pozycjonowaniu stron internetowych).
Poniższy kod htaccess stosujemy w sytuacjach, gdy musimy:
Z powodu tych komplikacji użytkownicy tracą zaufanie do witryn i przechodzą do konkurencji, a algorytmy Google negatywnie je oceniają pod kątem funkcjonalności.
Rozwój firmy, zmiana branży, wprowadzenie nowych usług może wymagać wprowadzenia nowego adresu internetowego dla przedsiębiorstwa. Czy wszystkie wypracowane do tej pory pozycje fraz kluczowych (na które wyświetlała się witryna) zostaną utracone?
Jeżeli wykonamy odpowiednie przekierowanie, pozycje powinny się utrzymać lub szybko powrócić na wcześniejsze miejsca.
Aby takie przekierowanie miało sens, należy nadać mu parametr 301 oznaczający przekierowanie stałe. Używając pliku htaccess możemy wykonać je następująco:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www.)?stara-domena-internetowa.pl [NC]
RewriteRule (.*) https://nowa-domena-internetowa.pl/$1 [R=301,L]
Wprowadzenie nowych podstron takich jak rejestracja i logowanie użytkownika, możliwość kupowania przez stronę czyli transakcje finansowe muszą być bezpieczne. Gwarancją takiego bezpieczeństwa w komunikacji komputer - serwer zapewnia certyfikat SSL dla domeny.
Jeśli wcześniej domena nie korzystała z SSL koniecznie musimy przeindeksować stronę internetową dodając protokół https://, możemy to zrobić wykorzystująć wpis htaccess
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule .* https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [R=301,L]
Trafnym rozwiązaniem będzie również dodanie nowego adresy do Google Search Console i oznaczenie go jako główny adres witryny
Mało osób zdaje sobie sprawę, że adres https://www.semlife.pl i https://semlife.pl to dwa różne adresy. Indeksowanie pierwszego adresu oraz drugiego spowoduje błędy duplikatu treści wychwytywane choćby w Google Search Console. Duplikaty treści osłabiają naszą pozycję w wyszukiwarce i często powodują błędy w linkowaniu poprawnego adresu firmowego. Aby temu zapobiec wystarczy w pliku htaccess dodać linijki:
Przekierowanie domeny z www na bez www:
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://%1/$1 [R=301,L]
Przekierowanie domeny bez www na subdomenę www
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(?!www\.)(.+) [NC]
RewriteRule ^(.*) https://www.%1/$1 [R=301,NE,L]
Podczas zmiany strony internetowej może zajść potrzeba przekierowania starych adresów na nowe np. gdy stary adres nie wykorzystywał przyjaznych linków a nowy system już to umożliwia.
Wtedy również powinniśmy wykorzystać przekierowanie .htaccess
RewriteEngine On
RewriteRule ^page=aktualnosci&id=34$ /aktualnosci/wpis-o-przekierowaniach.html [L,R=301]
Niestety, niekonsekwencje w tworzeniu treści stwarzają błędy w linkowaniu. Ukośnik na końcu adresu jest również rozpatrywany jako znak URL i może powodować duplikaty treści a co gorsza, linkowanie z zewnątrz może być osłabiane.
Poniższe linie kodu HTACCESS usuwają slash na końcu adresu, robiąc przekierowanie 301 na adres bez slasha.
RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)\/$ $1 [L,R=301]
Wyróżniamy dwa rodzaje przekierowań, które są ważne w aspekcie pozycjonowania.
Przekierowanie 301 - przekierowanie na stałe danego adresu. Przekazuje moc pozyskaną przez linki skierowane na starą podstronę
Przekierowanie 302 - przekierowanie tymczasowe. Nie przekazuje mocy linków na nową podstronę.
Przekierowania od 303 - 307 są mniej lub wcale nie istotne z punktu widzenia SEO.
Przekierowanie stałe, oznaczone jest w pliku htacces flagą R=301, przenosi moc linków na nową podstronę. Wykorzystywane jest gdy musimy na stałe przekierować użytkowników na inny adres np zmiana domeny, na stałe wyłączona kategoria czy produkt ze sklepu.
Dzięki wykorzystaniu tego przekierowania w pozycjonowaniu nie stracimy pozycji wypracowanych dla danej podstrony a klienci nadal trafią na podstronę gdzie znajdą to czego szukają np. nowsza wersja produktu.
Przekierowanie tymczasowe oznaczamy w pliku .htaccess poprzez flagę R=302. Przekierowanie, wykorzystywane głównie podczas prac nad witryną lub tymczasowego braku produktu.
Przekierowanie nieoznaczone flagą będzie zawsze tymczasowe tzn 302 czyli nie przeniesie mocy pozycjonowania. Z takim błędem często spotykamy się podczas przekierowań na nową domenę lub wykorzystaniem przekierowania z języka programowania gdzie zwykle programiści pomijają typ.
Problem przekierowań można rozwiązać na wiele sposobów. Edycja pliku .htaccess jest tylko jednym z nich i wydaje się być najłatwiejszym rozwiązaniem. Jednak jeśli nie ma takiego pliku, musimy wykonać przekierowania poprzez języki programowania i wtedy również musimy je odpowiednio oznaczyć.
Błąd 404 oznacza brak danej podstrony i nie wpływa na ranking całej domeny. Jeśli taka podstrona nie będzie dostępna dłuższy czas, wtedy zostanie wyindeksowana z wyszukiwarki. Konsekwencją będzie spadek wejść na stronę. Dodatkowo moc płynąca z linków kierujących na taką podstronę również zostanie stracona.
Więcej o błędzie 404 przeczytasz w artykule Błąd 404 Nie znaleziono
Jeśli taka sytuacja ma miejsce, powinniśmy zadbać o użytkowników trafiających na błąd 404, jak również o roboty indeksujące naszą witrynę.
Rozważmy poniższe przypadki i znajdźmy najlepsze rozwiązanie.
W takiej sytuacji powinniśmy rozważyć pozostawienie błędu 404 i wyindeksowanie danej podstrony. Przekierowanie podstrony na kontakt, lub inną usługę będzie powodowało irytacje użytkowników a zapytania od nich i tak będą nietrafione. np. Firma zajmująca się projektowaniem stron i sklepów internetowych rezygnuje ze świadczenia usług pozycjonowania witryn. Wtedy każdy klient pytający o sprawy SEO będzie zajmował nam czas - irytacja zarówno klienta jak i przedstawicieli firmy.
Jeśli jednak dana podstrona była mocno linkowana, powinniśmy zbudować podstronę, na której moglibyśmy wykorzystać dotychczasowe usługi SEO. Zamieśćmy treść informującą, dlaczego profil firmy bądź produkty zostały wyłączone, zaproponujmy alternatywę dla klienta. Taki zabieg wzbudzi zaufanie odwiedzających i zbuduje obraz profesjonalnej firmy.