Przekierowania w SEO

Skuteczne przekierowanie dla użytkownika oraz wyszukiwarki

Pozycjonowanie to m.in. skierowanie użytkownika wyszukiwarki do dedykowanej dla danego zapytania podstrony.

Zagadnienia o przygotowaniu takiej podstrony w domenie, która będzie odpowiadała najlepiej na konkretne zapytania użytkowników w wyszukiwarce, będą poruszone w tematyce copywritingu.

Jakie przekierowania warto wykorzystać w pozycjonowaniu?

W tym artykule omówione zostaną problemy pustych podstron, zmian adresu oraz przekierowań, które można wykorzystać w SEO (pozycjonowaniu stron internetowych).

Poniższy kod htaccess stosujemy w sytuacjach, gdy musimy:

  • przekierować stronę ze starego adresu na nowy;
  • wykorzystać nowy system CMS i istnieje możliwość powstania duplikatów treści pod różnymi linkami;
  • wprowadzić subdomeny dla witryny;
  • wyłączyć podstrony, w celu uniknięcia błędów 404;

Z powodu tych komplikacji użytkownicy tracą zaufanie do witryn i przechodzą do konkurencji, a algorytmy Google negatywnie je oceniają pod kątem funkcjonalności.

 

O jakie przekierowania zadbać pozycjonując stronę?

  • Przekierowanie certyfikatu SSL https://semlife.pl i http://semlife.pl
  • Przekierowanie subdomeny www.semlife.pl i semlife.pl
  • Przekierowanie ukośnika na końcu adresu https://semlife.pl/poradnik-seo-i-ppc/ i https://semlife.pl/poradnik-seo-i-ppc
  • Przekierowania nieaktywnych podstron
  • Przekierowania duplikatów

Problem 1: Zmiana adresu strony

Rozwój firmy, zmiana branży, wprowadzenie nowych usług może wymagać wprowadzenia nowego adresu internetowego dla przedsiębiorstwa. Czy wszystkie wypracowane do tej pory pozycje fraz kluczowych (na które wyświetlała się witryna) zostaną utracone?

Jeżeli wykonamy odpowiednie przekierowanie, pozycje powinny się utrzymać lub szybko powrócić na wcześniejsze miejsca.

Aby takie przekierowanie miało sens, należy nadać mu parametr 301 oznaczający przekierowanie stałe. Używając pliku htaccess możemy wykonać je następująco:

RewriteEngine On 
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www.)?stara-domena-internetowa.pl [NC]
RewriteRule (.*) https://nowa-domena-internetowa.pl/$1 [R=301,L]
Problem 1: Zmiana adresu strony

Problem 2: Certyfikat SSL

Wprowadzenie nowych podstron takich jak rejestracja i logowanie użytkownika, możliwość kupowania przez stronę czyli transakcje finansowe muszą być bezpieczne. Gwarancją takiego bezpieczeństwa w komunikacji komputer - serwer zapewnia certyfikat SSL dla domeny.

Jeśli wcześniej domena nie korzystała z SSL koniecznie musimy przeindeksować stronę internetową dodając protokół https://, możemy to zrobić wykorzystująć wpis htaccess

RewriteEngine On 
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule .* https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [R=301,L]

Trafnym rozwiązaniem będzie również dodanie nowego adresy do Google Search Console i oznaczenie go jako główny adres witryny

Problem 2: Certyfikat SSL

Problem 3: Subdomeny

Mało osób zdaje sobie sprawę, że adres https://www.semlife.pl i https://semlife.pl to dwa różne adresy. Indeksowanie pierwszego adresu oraz drugiego spowoduje błędy duplikatu treści wychwytywane choćby w Google Search Console. Duplikaty treści osłabiają naszą pozycję w wyszukiwarce i często powodują błędy w linkowaniu poprawnego adresu firmowego. Aby temu zapobiec wystarczy w pliku htaccess dodać linijki:

Przekierowanie domeny z www na bez www:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://%1/$1 [R=301,L]

Przekierowanie domeny bez www na subdomenę www

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(?!www\.)(.+) [NC]
RewriteRule ^(.*) https://www.%1/$1 [R=301,NE,L]
Problem 3: Subdomeny

Problem 4: Zmiana adresów URL

Podczas zmiany strony internetowej może zajść potrzeba przekierowania starych adresów na nowe np. gdy stary adres nie wykorzystywał przyjaznych linków a nowy system już to umożliwia.

Wtedy również powinniśmy wykorzystać przekierowanie .htaccess

RewriteEngine On
RewriteRule ^page=aktualnosci&id=34$ /aktualnosci/wpis-o-przekierowaniach.html [L,R=301]
Problem 4: Zmiana adresów URL

Problem 5: Zmiana adresów URL

Niestety, niekonsekwencje w tworzeniu treści stwarzają błędy w linkowaniu. Ukośnik na końcu adresu jest również rozpatrywany jako znak URL i może powodować duplikaty treści a co gorsza, linkowanie z zewnątrz może być osłabiane.

Poniższe linie kodu HTACCESS usuwają slash na końcu adresu, robiąc przekierowanie 301 na adres bez slasha.

RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)\/$ $1 [L,R=301]
Problem 5: Slash Ukośnik na końcu adresu
Agencja SEO
Konsultacje SEO dla biznesu

Rodzaje przekierowań

Wyróżniamy dwa rodzaje przekierowań, które są ważne w aspekcie pozycjonowania.

Przekierowanie 301 - przekierowanie na stałe danego adresu. Przekazuje moc pozyskaną przez linki skierowane na starą podstronę

Przekierowanie 302 - przekierowanie tymczasowe. Nie przekazuje mocy linków na nową podstronę.

Przekierowania od 303 - 307 są mniej lub wcale nie istotne z punktu widzenia SEO.


Przekierowanie 301 .htaccess

Przekierowanie stałe, oznaczone jest w pliku htacces flagą R=301, przenosi moc linków na nową podstronę. Wykorzystywane jest gdy musimy na stałe przekierować użytkowników na inny adres np zmiana domeny, na stałe wyłączona kategoria czy produkt ze sklepu.

Dzięki wykorzystaniu tego przekierowania w pozycjonowaniu nie stracimy pozycji wypracowanych dla danej podstrony a klienci nadal trafią na podstronę gdzie znajdą to czego szukają np. nowsza wersja produktu.

Przekierowanie 302 .htaccess

Przekierowanie tymczasowe oznaczamy w pliku .htaccess poprzez flagę R=302. Przekierowanie, wykorzystywane głównie podczas prac nad witryną lub tymczasowego braku produktu.

Przekierowanie nieoznaczone flagą będzie zawsze tymczasowe tzn 302 czyli nie przeniesie mocy pozycjonowania. Z takim błędem często spotykamy się podczas przekierowań na nową domenę lub wykorzystaniem przekierowania z języka programowania gdzie zwykle programiści pomijają typ.

Przekierowania w programowaniu

Problem przekierowań można rozwiązać na wiele sposobów. Edycja pliku .htaccess jest tylko jednym z nich i wydaje się być najłatwiejszym rozwiązaniem. Jednak jeśli nie ma takiego pliku, musimy wykonać przekierowania poprzez języki programowania i wtedy również musimy je odpowiednio oznaczyć.

Czy błąd 404 jest czymś złym w SEO?

Błąd 404 oznacza brak danej podstrony i nie wpływa na ranking całej domeny. Jeśli taka podstrona nie będzie dostępna dłuższy czas, wtedy zostanie wyindeksowana z wyszukiwarki. Konsekwencją będzie spadek wejść na stronę. Dodatkowo moc płynąca z linków kierujących na taką podstronę również zostanie stracona.

Więcej o błędzie 404 przeczytasz w artykule Błąd 404 Nie znaleziono

Jeśli taka sytuacja ma miejsce, powinniśmy zadbać o użytkowników trafiających na błąd 404, jak również o roboty indeksujące naszą witrynę.

Rozważmy poniższe przypadki i znajdźmy najlepsze rozwiązanie.

  1. Co zrobić jeśli zmieniono profil działalności firmy i świadczone do tej pory usługi już nie będą wykonywane?
  2. Co zrobić jeśli kategoria sklepu lub produkt jest już niedostępny u dostawcy?

W takiej sytuacji powinniśmy rozważyć pozostawienie błędu 404 i wyindeksowanie danej podstrony. Przekierowanie podstrony na kontakt, lub inną usługę będzie powodowało irytacje użytkowników a zapytania od nich i tak będą nietrafione. np. Firma zajmująca się projektowaniem stron i sklepów internetowych rezygnuje ze świadczenia usług pozycjonowania witryn. Wtedy każdy klient pytający o sprawy SEO będzie zajmował nam czas - irytacja zarówno klienta jak i przedstawicieli firmy.

Jeśli jednak dana podstrona była mocno linkowana, powinniśmy zbudować podstronę, na której moglibyśmy wykorzystać dotychczasowe usługi SEO. Zamieśćmy treść informującą, dlaczego profil firmy bądź produkty zostały wyłączone, zaproponujmy alternatywę dla klienta. Taki zabieg wzbudzi zaufanie odwiedzających i zbuduje obraz profesjonalnej firmy.

 

 

Zapraszamy do kontaktu

Oferta pozycjonowania lokalnego