Co to jest anchor text?

Jak anchor text wpływa na pozycjonowanie strony?

Chcesz, dowiedzieć się co to jest i jak poprawnie wykorzystywać anchor teksty w pozycjonowaniu?

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch
CEO SEMLife. Search Engine Marketing

Anchor tekst w linkach

Przeglądając treści w Internecie, z pewnością natknąłeś się na fragmenty tekstu wyróżnione innym kolorem. Po kliknięciu ich myszką przeniosłeś się na inną podstronę - na przykład z artykułu blogowego na temat rodzajów bieżnika zostałeś skierowany do zakładki z oponami letnimi wyposażonymi w bieżnik kierunkowy.

W taki właśnie sposób działa anchor text. Tobie pomógł znaleźć interesujące produkty, a wyszukiwarce - zindeksować podstronę dotyczącą konkretnych opon.

Co to jest anchor text i jak wpływa na pozycjonowanie stron www? Wyjaśniamy!

Czym jest anchor text?

Anchor text (zwany również tekstem kotwicy lub tekstem zakotwiczonym) to treść wyświetlająca się w linku, który klikamy, aby przejść do konkretnej podstrony.

Anchory pełnią funkcję drogowskazów dla użytkownika i robotów Google’a. Anchor text informuje, jaka zawartość kryje się w miejscu, do którego kieruje odnośnik. Przykładowo fraza „pozycjonowanie stron” w artykule blogowym podpowiada, że po jej kliknięciu znajdziemy się w zakładce opisującej ofertę pozycjonowania witryn internetowych.

Rodzaje anchorów

Ze względu na typ frazy kluczowej zawartej w anchor text wyróżniamy następujące rodzaje tekstów zakotwiczonych.

  • Exact match (dokładne dopasowanie) - anchor dokładnie dopasowany do słów kluczowych, na które dana strona wyświetla się w wynikach wyszukiwarki, np. agencja SEO Kielce.
  • Patrial match (częściowe dopasowanie) - tekst kotwicy zawiera fragment głównej frazy kluczowej lub jej przekształconą formię, np. agencja pozycjonująca.
  • Phrase match (dopasowanie do frazy) - w tym wypadku anchor text jest dłuższy. Główna fraza zostaje ujęta w szerszym kontekście, np. Na czym polega skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w Kielcach?.
  • Zero match (anchory generyczne) - tekst zakotwiczony nie zawiera słów kluczowych, lecz wezwanie do działania, czyli call to action, np. czytaj więcej, zobacz, kliknij, zamów.
  • Anchory brandowe (markowe) - wyświetlają one nazwę marki lub firmy, np. SEMLife.
  • Naked anchor text ("nagi" link) - ma formę surowego linku skopiowanego bezpośrednio z przeglądarki, np. https://semlife.pl/. Najczęściej spotyka się go na forach czy w komentarzach pod artykułami blogowymi.

W kontekście klasyfikacji anchorów mówi się również o atrybucie ALT, umieszczanym w opisie grafiki. Tekst alternatywny nie jest tym samym, co anchor text, jednak dla algorytmów Google'a ma on podobną wartość. Dlatego w alt tagach należy umieścić słowa kluczowe lub frazy z nimi związane. Należy przy tym pamiętać, by atrybut ALT był zgodny z tematyką obrazka.

Wpływ anchorów na pozycjonowanie strony

Anchor text jest ściśle związany z pozycjonowaniem. Dobrze dobrany tekst zakotwiczony wzmacnia łącze umieszczone w artykule czy opisie kategorii. Dzięki temu roboty wyszukiwarki dostrzegają wartość tego linku, a w konsekwencji — wartość podstrony, do której on prowadzi.

Jakie funkcje pełni anchor text w budowaniu strategii SEO?

  • Wiąże treści opublikowane na stronie z daną frazą kluczową.
  • Informuje roboty indeksujące o zawartości i strukturze witryny.
  • Poprawia pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Aby jednak anchory pozwoliły na skuteczne pozycjonowanie stron www, należy je stosować z głową. Warto kierować się tu trzema zasadami:

  • naturalnością,
  • różnorodnością,
  • umiarem.

Co to oznacza w praktyce? Sprawdź, jak prawidłowo używać tekstów zakotwiczonych.

Anchor text - jak go stosować?

Na początek wyjaśnijmy, dlaczego przemyślane posługiwanie się anchorami jest tak ważne. Sposób korzystania z tekstów kotwicy zmieniał się wraz ze zmianami polityki Google. Początkowo specjaliści od marketingu internetowego traktowali anchor text jako kluczowy czynnik w pozycjonowaniu. Twórcy internetowych treści umieszczali dużo hiperłączy, które wyświetlały podobne do siebie frazy, głównie te z grupy exact match.

Z czasem roboty wyszukiwarki zaczęły karać takie działania jako próby manipulacji. W 2012 roku powstał algorytm Pingwin, którego celem jest dokładna analiza linków oraz tekstów zakotwiczonych, a także eliminowanie z wyników wyszukiwania treści uznanych za spamerskie.

Jak zatem stosować anchor text, by Google nie ocenił negatywnie Twoich działań?

Pierwszym krokiem w stronę optymalizacji anchorów jest dobór fraz kluczowych, które będą tematycznie powiązane z Twoją branżą. W zadaniu tym wesprze Cię profesjonalna agencja SEO, która opracuje listę najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych, a także tzw. fraz long tail. Te ostatnie pozwolą stworzyć unikalny content na Twojej witrynie. A unikalność jest bardzo doceniania przez roboty indeksujące.

O czym jeszcze należy pamiętać?

  • Korzystaj z różnych odmian anchorów. Zwróć szczególną uwagę na frazy typu partial match i phrase match. Posługuj się również nazwami Twojej marki, a więc anchorami brandowymi. Pomogą Ci one zbudować rozpoznawalność w sieci.
  • Nie nadużywaj wyrażeń ściśle dopasowanych (exact match). Zasadę umiaru stosuj również w odniesieniu do CTA. Ich nadmierna ilość sprawi, że komunikaty na stronie staną się sztuczne i wymuszone. Ważne: Anchory dokładnie dopasowane są mile widziane, a nawet wskazane w linkowaniu wewnętrznym.
  • Podczas opracowywania treści, wplataj linki i anchory w sposób naturalny. Aby to osiągnąć, zaplanuj wcześniej, które podstrony chcesz wyeksponować. Następnie ustal, jakimi wyrażeniami możesz tematycznie powiązać poszczególne zakładki. Tym samym ułatwisz użytkownikowi korzystanie z witryny, a Google'owi - jej indeksowanie.
Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Google E-A-T w SEO

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

Czynniki wpływające na ocenę jakości witryny

Zapraszamy do kontaktu