SEO marketing
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Chcesz, dowiedzieć się co to jest i jak poprawnie wykorzystywać anchor teksty w pozycjonowaniu?
Przeglądając treści w Internecie, z pewnością natknąłeś się na fragmenty tekstu wyróżnione innym kolorem. Po kliknięciu ich myszką przeniosłeś się na inną podstronę - na przykład z artykułu blogowego na temat rodzajów bieżnika zostałeś skierowany do zakładki z oponami letnimi wyposażonymi w bieżnik kierunkowy.
W taki właśnie sposób działa anchor text. Tobie pomógł znaleźć interesujące produkty, a wyszukiwarce - zindeksować podstronę dotyczącą konkretnych opon.
Co to jest anchor text i jak wpływa na pozycjonowanie stron www? Wyjaśniamy!
Anchor text (zwany również tekstem kotwicy lub tekstem zakotwiczonym) to treść wyświetlająca się w linku, który klikamy, aby przejść do konkretnej podstrony.
Anchory pełnią funkcję drogowskazów dla użytkownika i robotów Google’a. Anchor text informuje, jaka zawartość kryje się w miejscu, do którego kieruje odnośnik. Przykładowo fraza „pozycjonowanie stron” w artykule blogowym podpowiada, że po jej kliknięciu znajdziemy się w zakładce opisującej ofertę pozycjonowania witryn internetowych.
Ze względu na typ frazy kluczowej zawartej w anchor text wyróżniamy następujące rodzaje tekstów zakotwiczonych.
W kontekście klasyfikacji anchorów mówi się również o atrybucie ALT, umieszczanym w opisie grafiki. Tekst alternatywny nie jest tym samym, co anchor text, jednak dla algorytmów Google'a ma on podobną wartość. Dlatego w alt tagach należy umieścić słowa kluczowe lub frazy z nimi związane. Należy przy tym pamiętać, by atrybut ALT był zgodny z tematyką obrazka.
Anchor text jest ściśle związany z pozycjonowaniem. Dobrze dobrany tekst zakotwiczony wzmacnia łącze umieszczone w artykule czy opisie kategorii. Dzięki temu roboty wyszukiwarki dostrzegają wartość tego linku, a w konsekwencji — wartość podstrony, do której on prowadzi.
Aby jednak anchory pozwoliły na skuteczne pozycjonowanie stron www, należy je stosować z głową. Warto kierować się tu trzema zasadami:
Co to oznacza w praktyce? Sprawdź, jak prawidłowo używać tekstów zakotwiczonych.
Na początek wyjaśnijmy, dlaczego przemyślane posługiwanie się anchorami jest tak ważne. Sposób korzystania z tekstów kotwicy zmieniał się wraz ze zmianami polityki Google. Początkowo specjaliści od marketingu internetowego traktowali anchor text jako kluczowy czynnik w pozycjonowaniu. Twórcy internetowych treści umieszczali dużo hiperłączy, które wyświetlały podobne do siebie frazy, głównie te z grupy exact match.
Z czasem roboty wyszukiwarki zaczęły karać takie działania jako próby manipulacji. W 2012 roku powstał algorytm Pingwin, którego celem jest dokładna analiza linków oraz tekstów zakotwiczonych, a także eliminowanie z wyników wyszukiwania treści uznanych za spamerskie.
Pierwszym krokiem w stronę optymalizacji anchorów jest dobór fraz kluczowych, które będą tematycznie powiązane z Twoją branżą. W zadaniu tym wesprze Cię profesjonalna agencja SEO, która opracuje listę najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych, a także tzw. fraz long tail. Te ostatnie pozwolą stworzyć unikalny content na Twojej witrynie. A unikalność jest bardzo doceniania przez roboty indeksujące.
O czym jeszcze należy pamiętać?
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Jak działa Google i czy wykorzystuje sztuczną inteligencję?
Dlaczego Google zmienia swoje algorytmy?