Pozycjonowanie long tail

Długi ogon fraz kluczowych w pozycjonowaniu stron

Strategia pozycjonowania long tail polega na zdobyciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google na kilkuwyrazowe, sprecyzowane frazy kluczowe.

  • niższy koszt za działania SEO
  • dotarcie do potencjalnych klientów zdecydowanych na kupno produktów lub usług
  • znacznie szybsze uzyskanie efektów od pozycjonowania fraz ogólnych
  • długofalowe rezultaty działań SEO

Pozycjonowanie na długi ogon

Pozycjonowanie (SEO) przynosi długofalowe korzyści dla firm, które oferują swoje produkty lub usługi w Internecie, Skoro znalazłeś się w tym miejscu, mogę przypuszczać, że jesteś zainteresowany zwiększeniem sprzedaży i rozpoznawalności swojej marki. Pozycjonowanie long tail jest jedną ze skutecznych metod pozyskania potencjalnych klientów, którą wykorzystujemy w marketingu internetowym.

Strategia pozycjonowania długiego ogona jest nie tylko tańsza od SEO haseł ogólnych. Jej podstawową zaletą jest dotarcie do ściśle określonej grupy docelowej, która nastawiona jest na kupno sprecyzowanego produktu, usługi lub zdobycia konkretnej informacji.

W praktyce oznacza to, że Twoja strona internetowa wyświetla się w TOP 10 wyników wyszukiwania Google na skonkretyzowane frazy kluczowe, czyli dokładnie to, czego szukają potencjalni klienci. Ponieważ pozycjonowanie to coś więcej niż określone miejsce w SERP (wynikach wyszukiwania), potencjalny klient po wejściu na Twoją stronę zastanie zarówno wizualnie atrakcyjną stronę, jak i wartościowe treści oraz CTA (call to action) - wezwanie do działania zakupu produktu czy skorzystania z usługi.

Niższy koszt SEO

Pozycjonowanie long tail jest tańsze od SEO fraz ogólnych. Wymaga mniejszego nakładu pracy i ingerencji w witrynę.

Szybsze rezultaty

Frazy długiego ogona są mniej konkurencyjne, dlatego znacznie szybciej można osiągnąć pozycję w TOP10.

Wyższa konwersja

Dzięki wysokim pozycjom fraz long tail bezpośrednio trafiamy na użytkowników zdecydowanych na zakup.

 

Zalety pozycjonowania long tail

Pomimo tego, że fraza ogólna ma znacznie więcej wyświetleń, łączny zasięg fraz kluczowych długiego ogona powinien znacząco ją przewyższać. Pojedynczo każda z tych fraz jest wyszukiwana kilka, może kilkanaście razy dziennie, ale zsumowane pozwolą na zdobycie większej ilości klientów. Użytkownicy pozyskiwani z takich fraz są zwykle bardziej nastawieni na kupno - precyzują swoje zapytania, a nie szukają porównań czy testów.

Konwersja płynąca z frazy long tail powinna być liczona w długim okresie. Koszt osiągnięcia wysokich pozycji jest niski, a zasięg widoczności w skali roku może być wręcz niesamowity. Frazy kluczowe z długim ogonem są również bardziej stabilne. Często okazuje się, że fraza wypracowana w ciągu kilku dni pracy sprzedaje nam produkty przez cały rok.

Zalety pozycjonowania long tail

Pozycjonując frazy długiego ogona, wzmacniamy pozycje fraz ogólnych. Dzięki systematycznym działaniom SEO i skutecznej strategii marketingowej można doprowadzić do TOP 10 nawet najtrudniejsze hasła, jednocześnie zwiększając widoczność strony na bardziej doprecyzowane frazy.

  • dotarcie do potencjalnych klientów
  • większy ruch na stronie
  • mniejsza konkurencja
  • widoczność na więcej fraz kluczowych
  • lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania
  • wartościowe konwersje
  • popularyzacja firmy
  • zyskanie cennych statystyk
  • poznanie potrzeb klientów

Czym są frazy długiego ogona? Przykłady

To, czym są frazy długiego ogona, najprościej będzie wytłumaczyć na przykładzie. Powiedzmy, że chcesz kupić sobie buty. Oczyma wyobraźni widzisz dokładnie, jaki mają kolor i styl. Wpisując w wyszukiwarkę hasło "buty" otrzymasz wiele wyników i reklam produktowych. Musisz szukać, przeglądać różne strony, filtrować. Taka sytuacja jest w porządku, kiedy nie wiesz, czego dokładnie chcesz i możesz zapoznać się z szeroką gamą obuwia do wyboru.

Kiedy jednak wpiszesz w wyszukiwarkę "czerwone buty adidas", "czerwone buty adidas z białymi paskami", "zimowe buty adidas czerwone z białymi paskami", wtedy bez problemu znajdziesz interesujący Cię produkt.

Tak samo zdecydowani zakupowicze poszukują produktów i usług w Internecie. Jeżeli zatem Twoja działalność opiera się np. na sprzedaży prezentów na różne okazje, pozycjonowanie frazy "prezenty" będzie nie tylko bardzo trudne, ale też czasochłonne i kosztowne. Poza tym Twoja oferta niekonieczne będzie adekwatna do poszukiwanego przez użytkownika upominku.

Witryna będzie miała znacznie większą szansę na miejsce w pierwszej dziesiątce Googla, a tym samym sprzedaż produktów, jeżeli wypozycjonujemy frazy takie jak np. personalizowany prezent na dzień mamy, kubek z imieniem Jarek, drewniana tabliczka z grawerem na chrzciny (dostosowane oczywiście do oferty sklepu).

Podsumowując: frazy długiego ogona to składające się z większej ilości wyrazów hasła, które precyzują zapytanie w wyszukiwarce.

Jak pozycjonować frazy long tail?

Frazy kluczowe składające się z wielu wyrazów powinny prowadzić użytkownika wyszukiwarki do konkretnego miejsca na naszej witrynie. To bardzo istotne, aby gość naszej witryny znalazł jak najszybciej odpowiedź na swoje pytanie lub problem. Jeżeli przygotowaliśmy frazy produktowe np. tani śrubokręt gwiazdkowy T15, pokażmy klientowi konkretny produkt, jeżeli zaś fraza dotyczy grupy produktów, przedstawiamy podkategorię: śrubokręty gwiazdkowe, a także kategorię główną: śrubokręty.

Frazy długiego ogona są sposobem na skuteczne budowanie zaufania do naszej strony. Możemy podzielić je na:

Informacyjne - użytkownik poszukuje konkretnych informacji - odpowiedzi na pytanie lub konkretny problem. W zdobywaniu tych fraz tego typu świetnie sprawdza się prowadzenie tematycznego bloga budującego autorytet strony w branży. Użytkownicy znajdą odpowiedź na nurtujące ich pytanie i łatwej przekonać ich do kupienia usług czy produktów z tej samej strony.

Nawigacyjne - frazy związane z brandem firmy, autorskim produktem czy danymi kontaktowymi. Jeżeli klient zapamięta nazwę firmy, ale nie jej adres internetowy będzie wyszukiwał fraz w następujący sposób: np. narzędzia NAZWAFIRMY sklep itd.

Transakcyjne - najważniejsze frazy, które przynoszą najwyższą sprzedaż w naszej stronie. Opierają się one o frazy skierowane bezpośrednio do produktów lub kategorii. Użytkownicy chętnie wpisują sprecyzowaną frazę, gdy są już zdecydowani na konkretną usługę lub produkt - ścieżka sprzedażowa w takim wypadku jest bardzo szybka. Wtedy o sprzedaży najczęściej decydują:

  • konkurencyjna cena,
  • grafiki przedstawiające produkty,
  • wartościowe opisy produktów i usług,
  • przejrzystość i funkcjonalność strony,
  • zaufanie do marki.

Jak tworzyć frazy long tail?

Dobieranie fraz kluczowych, na które ma wyświetlać się witryna, powinno być przemyślane i dostosowane do zawartości strony, czyli oferty. Frazy long tail tworzy się za pomocą haseł ogólnych, które są ich podstawą. Przykładowa rozbudowa fraz może przebiegać w taki sposób:

  • pozycjonowanie
  • pozycjonowanie sklepu
  • pozycjonowanie sklepu internetowego
  • pozycjonowanie sklepu z zabawkami
  • jak pozycjonować sklep z zabawkami
  • pozycjonowanie sklepu z zabawkami dla dzieci
  • pozycjonowanie sklepu z zabawkami dla dziewczynek
  • pozycjonowanie sklepu internetowego z zabawkami dla dzieci do 10 roku życia

Należy dokładnie przeanalizować ofertę i na podstawie produktów stworzyć zapytania, którymi mogliby kierować się potencjalni klienci. Tworzenie fraz long tail powinno być oparte na konkretnych danych i rzetelnej analizie.

Jako Agencja SEO mamy dostęp do wielu narzędzi, dzięki którym trafnie typujemy zarówno frazy ogólne, jak i frazy długiego ogona. Posiadamy informacje, które z haseł są najczęściej wyszukiwane, sprawdzamy konkurencyjność i na tej podstawie tworzymy strategię pozycjonowania long tail. Stały rozwój i doświadczenie zawodowe pozwala nam na dobór takich fraz do strony naszego klienta, które będą sprzedawać.

Zyskaj korzystną wycenę