
Pozycjonowanie long tail
Długi ogon wyszukiwania
Mianem fraz kluczowych z długim ogonem określamy zwykle 3-4 wyrazowe zwroty, które są wpisywane przez użytkowników wyszukiwarek. Najczęściej są to główne frazy kluczowe z danej branży z dodatkowymi wyrazami.
Frazy long tail charakteryzują się szczegółowością i o wiele precyzyjniej opisują oczekiwania użytkownika.
Dane StatCounter.com z początku 2021 roku
Pozycjonowanie long tail
- długi ogon
Mianem fraz kluczowych z długim ogonem określamy zwykle 3-4 wyrazowe zwroty, które są wpisywane przez użytkowników wyszukiwarek. Najczęściej są to główne frazy kluczowe z danej branży z dodatkowymi wyrazami. Frazy te charakteryzują się szczegółowością i o wiele precyzyjniej opisują oczekiwania użytkownika.
Przyjmijmy, że fraza kluczowa doskonale opisująca nasz sklep internetowy to narzędzia dla mechanika. Główne zapytania powinny wyglądać następująco:
- narzędzia dla mechanika
- narzędzia do warsztatu
Ze względu na ogromną konkurencję pod głównymi frazami, pozycjonowanie mogłoby trwać bardzo długo, zanim osiągnęlibyśmy satysfakcjonujące nas statystyki sprzedaży. Dlatego warto pokusić się o wysokie pozycje pod frazami kluczowymi z małym ruchem, ale w znacznie większej ilości, np.:
- profesjonalne narzędzia dla mechanika
- najlepsze narzędzia dla mechanika
- wytrzymałe narzędzia dla mechanika
- narzędzia dla mechanika do XXX zł (można przyjąć kilka wartości)
- narzędzia dla mechanika raty
- zestawy narzędzi dla mechanika
- profesjonalne zestawy narzędzi dla mechanika
- tanie narzędzia dla mechanika
- itd
Audyt pozwoli na skontrolowanie strony pod kątem użyteczności w wyszukiwarce. Znajdziesz błędy, które należy niezwłocznie poprawić, a także podpowiedź co poprawi Twoja pozycję.
Dlaczego warto pozycjonować frazy z długim ogonem?
Łączny zasięg fraz kluczowych long tail powinien znacząco przewyższać topowe frazy kluczowe. Pojedynczo każda z tych fraz jest wyszukiwana kilka, może kilkanaście razy dziennie, ale łącznie pozwolą na zdobycie klientów. Klienci pozyskiwani z takich fraz są zwykle bardziej doświadczeni - precyzują swoje zapytania, a nie szukają porównań czy testów.
Konwersja płynąca z frazy long tail powinna być liczona w długim okresie. Koszt osiągnięcia wysokich pozycji jest niski, a zasięg widoczności w skali roku może być wręcz niesamowity. Frazy kluczowe z długim ogonem są również bardziej stabilne. Często okazuje się, że fraza wypracowana w ciągu kilku dni pracy sprzedaje nam produkty przez cały rok.
W jaki sposób tworzy się frazy long tail?
Zbudowane są one na bazie frazy ogólnej, wiele trudniejszej do wypracowania ze względu na jej konkurencyjność. Dodatkowym atutem takiego zabiegu jest sukcesywne podnoszenie pozycji frazy ogólnej poprzez wzrost pozycji frazy z długim ogonem w wynikach wyszukiwania.
Dobór słów kluczowych długiego ogona
Frazy kluczowe składające się z wielu wyrazów powinny prowadzić użytkownika wyszukiwarki do konkretnego miejsca na naszej witrynie. To bardzo istotne, aby gość naszej witryny znalazł jak najszybciej odpowiedź na swoje pytanie lub problem. Jeżeli przygotowaliśmy frazy produktowe np. tani śrubokręt gwiazdkowy T15, pokażmy klientowi konkretny produkt, jeżeli zaś fraza dotyczy grupy produktów, przedstawiamy podkategorię: śrubokręty gwiazdkowe, a także kategorię główną: śrubokręty.
Frazy długiego ogona bardzo często pozwolą na skuteczne budowanie zaufania do naszej strony. Dzielimy frazy kluczowe na:
Informacyjne - użytkownik poszukuje konkretnych informacji - odpowiedzi na pytanie lub konkretny problem. W zdobywaniu tych fraz tego typu świetnie sprawdza się prowadzenie tematycznego bloga budującego autorytet strony w branży. Użytkownicy znajdą odpowiedź na nurtujące ich pytanie i łatwej przekonać ich do kupienia usług czy produktów z tej samej strony.
Nawigacyjne - frazy związane z brandem firmy, autorskim produktem czy danymi kontaktowymi. Jeżeli klient zapamięta nazwę firmy, ale nie jej adres internetowy będzie wyszukiwał fraz w następujący sposób: np narzędzia XXXX sklep itd.
Transakcyjne - najważniejsze frazy, które przynoszą najwyższą sprzedaż w naszej stronie. Opierają się one o frazy skierowane bezpośrednio do produktów lub kategorii. Użytkownicy chętnie wpisują sprecyzowaną frazę, gdy są już zdecydowani na konkretną usługę lub produkt - ścieżka sprzedażowa w takim wypadku jest bardzo szybka. Wtedy o sprzedaży najczęściej decydują: konkurencyjna cena, wygląd, przejrzystość i funkcjonalność, zaufanie do marki.