Audyt SEO strony

Dlaczego analiza strony www jest tak kluczowa?

Audyt SEO to usługa, która pozwoli zbadać, jak zachowuje się na Twojej stronie użytkownik — potencjalny klient, a także jak witryna wypada na tle konkurencji i w najpopularniejszych wyszukiwarkach. Czy to jest ważne?

Mamy dużo powodów, które przekonają Cię do cyklicznego przeprowadzania audytu strony!

95% użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki Google

Dane StatCounter.com z początku 2021 roku

Dlaczego audyt jest ważny w pozycjonowaniu?

Strategia i cele pozycjonowania na podstawie analizy, a nie domysły i praca na oślep

Audyt strony www wykonujemy jeszcze przed wyceną pracy naszej agencji SEO. Możemy bardzo dokładnie określić, ile czasu będziemy musieli przeznaczyć na pozycjonowanie i poprawki strony tak, aby jak najszybciej zaistniała w rankingach wyszukiwarek.

Rzetelnie przeprowadzony audyt jest skarbnicą wiedzy o tym, co i w jaki sposób trzeba poprawić czy zmienić. Jednak nie chodzi tylko o to, by wytypować elementy do naprawienia, ale również o wprowadzenie usprawnień, które wysuną stronę internetową na szczyty SERP-ów.

Audyt to w prostych słowach analiza SEO strony. To checklista, która musi zostać zrealizowana, jeśli chcemy osiągnąć wysokie pozycje fraz kluczowych, które znacząco wpływają na ilość odwiedzin użytkowników - potencjalnych klientów na stronie internetowej.

Dlaczego audyt jest ważny w pozycjonowaniu?
Przeprowadź darmowy audyt

Audyt pozwoli na skontrolowanie strony pod kątem użyteczności w wyszukiwarce. Znajdziesz błędy, które należy niezwłocznie poprawić, a także podpowiedź co poprawi Twoja pozycję.

Komu potrzebny jest audyt strony internetowej?

Przygotowując audyt SEO strony www, testujemy witryny, analizując je pod kątem wymagań wyszukiwarek, a także użytkowników. Doświadczenie w pozycjonowaniu, informacje płynące od twórców wyszukiwarek i ciągłe testy są wyznacznikiem czynników, które pozytywnie lub negatywnie wpływają na widoczność strony.

Audyt przyda się każdemu, kto chce efektywnie wpłynąć na sprzedaż przez stronę internetową i nie dać się wyprzedzić konkurencji.

  • Właściciel firmy — sprawdź, jak wypadasz na tle branżowych rywali.
    Jeśli chcesz być liderem w branży, musisz być również liderem w internecie. Nie możesz sobie pozwolić na to, aby klienci znajdowali to, czego szukają w wyszukiwarce na stronach Twojej konkurencji.
  • Developer strony - sprawdź, jakie powinieneś nanieść poprawki w witrynie.
    Audyt strony punktuje wszystkie problemy witryny i daje jasną listę zadań do zrealizowania, które będą niezastąpione dla odbiorców i wyszukiwarek. Szybkość, użyteczność, funkcjonalność to podstawa.
  • Manager sprzedaży - sprawdź, jak widoczna jest Twoja firma.
    Osiąganie wyższych progów sprzedaży bez wykorzystywania internetu w wielu branżach raczej nie jest możliwe, a jeżeli jest, to znacznie droższe. Analiza strony internetowej pokaże, co robi konkurencja, jak można to przenieść na własną witrynę, a także jakie rozwiązania są najkorzystniejsze w budowaniu strategii sprzedaży przez stronę internetową.
  • Copywriter — sprawdź, co warto napisać, aby pozyskać odbiorców.
    Bez treści nie ma ruchu na stronie, a pisanie tekstów bez statystyk jest jak pisanie do szuflady. Jeśli chcesz sprzedać, konieczne jest dotarcie do klientów poprzez słowa, które są trafne. Ważne kto jest odbiorcą witryny, jakie ma problemy i czy chce je rozwiązać, kupując nasze produkty. Audyt pokaże braki słów kluczowych, zbyt mocne lub zbyt słabe urozmaicenie treści, a także inne kluczowe błędy wpływające na widoczność witryny.

Na czym polega audyt SEO?

Rzetelnie przeprowadzony audyt strony internetowej to analiza SEO działań:

  1. Trafnie dobierać słowa kluczowe i dzielić je na grupy, przypisując do odpowiednich podstron,
  2. Uzyskać wiarygodne dane poprzez zastosowanie profesjonalnych narzędzi analitycznych (m.in. określenie odbiorców, zaprojektowanie UX strony),
  3. Pozyskać wiedzę o całej strukturze strony i hierarchii linków wewnętrznych,
  4. Sprawdzić jakość responsywności (wyświetlania strony na urządzeniach mobilnych),
  5. Zweryfikować, czy nie ma błędów utrudniających indeksację strony.

Audyt SEO polega na opracowaniu strategii marketingowej na podstawie skrupulatnej analizy strony www, zarówno on site, jak i off site. Działania oparte domysłach i intuicji przypuszczalnie będą stratą czasu i potencjału domeny.

Lista audytowanych czynników

  • Widoczność strony w wynikach wyszukiwania pod własnym brandem i frazami kluczowymi.
  • Responsywność - czy strona jest poprawnie widoczna (dla użytkowników i robotów wyszukiwarek) na urządzeniach o różnych rozdzielczościach ekranu (PC, tablet, smartphone itp.).
  • Zawartość podstron - wygląd, treść, układ, przejrzystość.
  • Czy strona posiada certyfikat bezpieczeństwa - SSL?
  • Czy strona ma indywidualne opisy danych meta?
  • Ilość i poprawność zindeksowanych podstron.
  • Czy strona posiada pliki sitemap i robots?
  • Czy strona posiada linki kanoniczne i wewnętrzne?
  • Wydajność strony - jej szybkość i wewnętrzne zasoby.
  • Konkurencję na bieżącym rynku.
  • A także wiele innych czynników.
Chcesz poznać ofertę?

Zapraszamy do kontaktu, doradzimy jaki wariant jest najlepszy

Obszary audytu w pozycjonowaniu

Audyt SEO: Analiza sprzedaży

Marketing to usługa mająca rozwinąć sprzedaż w danej firmie. Analiza sprzedaży polega głównie na sprawdzeniu, czy jesteśmy w stanie sprzedawać więcej, a przede wszystkim w jaki sposób.

Wydaje się to bardzo trywialne, ale nasze doświadczenie pokazuje, że właściciele witryn internetowych często pomijają cykliczne sprawdzanie formularzy rejestracyjnych, a nawet zakupowych.

Często te procesy są bardzo zagmatwane dla zwykłych użytkowników witryny, co obniża skuteczność prowadzonych kampanii.

Analiza sprzedaży to również wytypowanie jakie produkty powinniśmy sprzedawać w sklepie. Nie ma sensu w pozycjonowaniu tracić czasu na produkty sprzedawane jednorazowo, bądź te, które nie cieszą się dobrą marżą.

Często właściciele sklepów promują produkty, których stany magazynowe są ciężkie do uzupełnienia.

Audyt SEO: Analiza widoczności fraz kluczowych

To, czy strona będzie wyświetlać się w wyszukiwarkach internetowych, zależy przede wszystkim od widoczności trafnych dla danej branży fraz kluczowych. Audyt SEO pokazuje, na jakich pozycjach znajdują się poszczególne frazy - analiza SEO pozycji, a także, do jakich podstron kierują. Jest to bezpośrednia podpowiedź, nad którymi podstronami warto jeszcze popracować. Wykorzystujemy do tego celu statystyki domeny pochodzące z GSC (Google Search Console) jak również te, które dostarczają nam zewnętrzne systemy jak Senuto czy SurferSEO.

Analiza widoczności fraz kluczowych

Audyt SEO: Analiza słów kluczowych

Analiza SEO w wyszukiwarce pozwala również na określenie wartościowości fraz wpisywanych przez użytkowników. Dobór najtrafniejszych z nich zapewni większą liczbę odwiedzin użytkowników, a co za tym idzie, większą sprzedaż produktów/usług.

Analiza strony umożliwia weryfikację, czy witryna jest widoczna pod odpowiednimi frazami kluczowymi oraz wytypowanie brakujących haseł, które będą sprzedawać.

Warto zdecydować się także na stosowanie fraz długiego ogona, przypisanych do konkretnych podstron np. czerwone buty adidas zamiast sportowe buty. Dzięki temu użytkownikowi łatwiej będzie trafić na sprecyzowany, poszukiwany produkt, a samo pozycjonowanie takich fraz jest prostsze i zajmuje mniej czasu (oczywiście zależy to również od konkurencyjności danego hasła).

Audyt SEO: Analiza architektury witryny

Nie tylko ze względu na wrażenia użytkowników, ale także na roboty indeksujące, architektura witryny nie może być pominięta w procesie pozycjonowania.

Odpowiednio zbudowane menu, sortowanie i filtrowanie, intuicyjna ścieżka zakupowa - to wszystko pomaga użytkownikowi jak szybko i wygodnie zakupić produkt lub uzyskać poszukiwaną informację. Właściwie zaprojektowane witryny wzbudzają zaufanie internautów, którzy nie tylko wracają, ale także polecają stronę innym.

Architektura strony www powinna być przemyślana. Nie ma większego sensu umieszczenie w głównym menu odnośnika do regulaminu sklepu. Tego typu linki umieszcza się w stopce, natomiast najbardziej popularne hasła muszą być widoczne.

Z kolei dla robotów indeksujących ważne są niezbędne w architekturze strony elementy takie jak nawigacja czy stopka oraz dobrze przygotowana droga linków wewnętrznych. To oznaka, że witryna na poziomie programistycznym jest trafnie zaprojektowana.

Audyt SEO: Analiza szybkości

Szybkość działania strony internetowej, szczególnie w dobie wysokich transferów, jest niezwykle ważna dla potencjalnych klientów. Witryna, która bardzo wolno się ładuje, a przechodzenie na kolejne podstrony wymaga nie lada cierpliwości to strzał w kolano.

Praktycznie każdy ma własne doświadczenia związane z powolnymi witrynami. Wchodząc na stronę, która przez kilka sekund próbuje się uruchomić, łatwiej zrezygnować, przejść wstecz i wybrać inną ze stron. Ignorowanie aspektu szybkości strony www wiąże się bezpośrednio z utratą zainteresowanych witryną użytkowników.

Nie wolno zapomnieć także o tym, że roboty indeksujące mają określony limit czasowy pracy na jednej witrynie. Zatem wolna strona, to także wolniej indeksująca się strona, co negatywnie wpływa na wyniki w wyszukiwarce. Google nie kryje się ze stwierdzeniem, że szybkość witryny jest jednym z czynników rankingowych.

Analiza szybkości strony wskaże nie tylko wartość szybkości witryny (w skali od 0 do 100), ale także zaproponuje rozwiązania w celu usprawnienia tego czynnika.

Analiza szybkości

Audyt SEO: Analiza funkcjonalności

Aby przeprowadzić efektywną analizę pod pozycjonowanie, musimy wiedzieć, jakie czynniki odpowiadają za funkcjonalność witryny.

Co to znaczy, że strona internetowa jest funkcjonalna?

  1. Wyraźna hierarchia elementów w witrynie

Wszystkie ważniejsze informacje powinny być adekwatnie wyróżnione, wygląd podobnych i powiązanych ze sobą sekcji usystematyzowany (rodzaj, wielkości i kolor czcionek, umiejscowienie). Poruszanie się po podstronach powinno być dla użytkownika intuicyjne.

  1. Wyraźny podział na konkretne obszary

Użytkownik po wejściu na stronę powinien od razu zorientować się, która sekcja na stronie będzie odpowiadać na jego zapytanie, a którą może pominąć.

  1. Standardowa funkcjonalność

Warto jest testować i wprowadzać nowości, jednak w niektórych miejscach muszą znajdować się tzw. utarte schematy. Logo czy brand w menu powinien zawsze kierować do strony głównej, ikona koszyka zaś do listy wybranych produktów, natomiast w stopce powinny pojawić się dane kontaktowe. Taka funkcjonalność jest dobrze znana wszystkim użytkownikom i zdecydowanie ułatwia dokonanie konwersji.

  1. Wyróżnienie odnośników

Wszystkie linki i elementy klikalne powinny być odpowiednio oznaczone, tak, aby potencjalny klient nie musiał się zastanawiać, czy podany element jest odnośnikiem do innej podstrony, czy nie. Użytkownicy na stronie powinni czuć się jak w 5-gwiazdkowym hotelu - wygodnie i bez zbędnego stresu.

  1. Umiar z reklamami i innymi „rozpraszaczami”

Nic nie jest tak bardzo irytujące, jak wyskakujące po sobie okienka, które zasłaniają podstronę. Nie ma nic złego w umieszczeniu raz na jakiś czas okienka informującego o nowym produkcie, wyprzedaży czy zachowywaniu ostrożności w czasie COVID-19. Jednak zbyt duża ilość nachalnych elementów, które odwracają uwagę od poszukiwanych informacji, mogą źle wpłynąć na wrażenia użytkowników i przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Audyt SEO: Analiza dostępności na różnych urządzeniach

Użytkowanie stacjonarnych komputerów jest coraz rzadszym zjawiskiem. Coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarki Google za pomocą smartfona. Z tego względu jednym z czynników rankingowych dla widoczności stron w wynikach wyszukiwania oficjalnie od 2020 roku jest responsywność witryny - czyli możliwość wyświetlania się na urządzeniach o różnej rozdzielczości wyświetlacza.

Na małym ekranie strona www prezentuje się zupełnie inaczej niż na dużym monitorze, dlatego powinna być odpowiednio zoptymalizowana, zarówno dla najmniejszych wyświetlaczy, jak i dla tabletów czy szerokich ekranów.

W 2021 roku 57% ruchu generowane było przez telefony komórkowe.

Audyt SEO: Analiza linków wewnętrznych i zewnętrznych

Linki wewnętrzne w witrynie pomagają użytkownikom w łatwiejszym i praktyczniejszym poruszaniu się po stronie. Robotom zaś asystują podczas indeksacji strony www. Dzięki hierarchii linków wewnętrznych możemy także przekazać algorytmom informację, które podstrony są dla nas najważniejsze.

Podczas audytowania strony nie można pominąć linkowania wewnętrznego. Dzięki takiej analizie możemy sprawdzić:

  • czy linki wewnętrzne prowadzą w odpowiednie miejsca,
  • czy anchory linków odpowiadają frazom kluczowym na podstronach, do których prowadzą,
  • czy nie ma odnośników do stron z błędem 404.

Linki zewnętrzne, czyli te wskazujące naszą witrynę z innych stron są najważniejszym czynnikiem rankingowym i to im poświęcamy najwięcej czasu podczas audytu.

  • linki powinny prowadzić z wartościowych, nieprzypadkowych stron,
  • linki powinny mieć dobrze dobrany anchor
  • ilość linków powinna być naturalna, jak również historia ich przyrostu,
  • linki zewnętrzne powinny być również stałe,
  • różnorodność linków sprzyja ich naturalnemu wzorcowi
Analiza linków wewnętrznych i zewnętrznych

Audyt SEO: Analiza konkurencji

Jednym z najważniejszych elementów analizy strony www pod kątem SEO jest sprawdzenie konkurencji. Dlaczego?

  • Wyniki analizy konkurencji są jednym z podstawowych czynników decydujących o cenie pozycjonowania.
  • Na podstawie stron konkurencji można określić, jakie działania podjąć, by uzyskać efekty.
  • Wstępna weryfikacja stron, z którymi mamy rywalizować, pozwoli też na ustalenie niezbędnej ilości czasu do pojawienia się w TOP10 na wybrane frazy kluczowe.
  • Na podstawie audytu SEO można przygotować długofalową strategię marketingową.

Skoro już jesteśmy przy analizie konkurencji, warto wspomnieć, że kopiowanie treści i pomysłów może przynieść niepożądane rezultaty. Chodzi tutaj przede wszystkim o porównanie strategii rywali do własnej, wyciągnięcie odpowiednich wniosków i przekucie ich na nowatorskie rozwiązania.

Specjalistyczne narzędzia SEO, którymi dysponuje każda agencja oferująca usługi pozycjonowania, pozwalają na stosunkowo szybką i skrupulatną analizę konkurencji w danej branży.

Audyt SEO: Analiza linków konkurencji

Ilość linków z zaufanych stron do innej witryny jest istotnym czynnikiem rankingowym. Im więcej domen “poleca” za pomocą odnośników inną stronę, tym jest ona bardziej wiarygodna i użyteczna w oczach Googla.

Podczas analizy konkurencji w audycie SEO sprawdzana jest ilość linków przychodzących do witryn rywali. Dzięki temu można określić czas potrzebny na zdobycie podobnej ilości linków oraz koszt tych działań.

Audyt SEO: Analiza treści

Audyt SEO to także analiza treści. Nie jest tajemnicą, że teksty na stronach www są niezwykle ważne i to od nich w dużej mierze zależy widoczność podstrony w Google na wytypowane frazy kluczowe.

Podczas analizy contentu na stronie weryfikuje się:

  • duplikaty treści, które bardzo szkodzą widoczności w wyszukiwarce;
  • czy tekst jest odpowiednio sformatowany - czytelny dla użytkowników;
  • czy w artykułach i opisach są obecne adekwatne do danej podstrony frazy kluczowe;
  • czy treść jest zindeksowana;

Audyt SEO: Analiza przekierowań

Błędami, o których nie wszyscy właściciele domen pamiętają, są błędy przekierowań. W trakcie audytowania strony trzeba sprawdzić, czy witryna posiada:

Niedopilnowanie przekierowań może skutkować zduplikowaniem podstron i zawartych na nich treści, a tym samym problemem z indeksacją strony w wynikach wyszukiwania Google.

Audyt SEO: Analiza statystyk

Statystyka to najważniejsza rzecz, którą powinniśmy monitorować i sprawdzać na każdym kroku. Statystyka witryny mówi nam, czy cały marketing działa, czy rozwija się w dobrym kierunku. Ze statystyk można także odczytać błędy popełnione na stronie i w całym procesie promowania strony.

Jeśli sprawdzimy logi z serwera (statystyki, jakie o witrynie gromadzi serwer strony) możemy doszukać się w nim opóźnień w działaniu strony, braku plików czy najważniejszych podstronach.

Audyt SEO: Analiza grafik

Grafiki/zdjęcia/ikony na stronie mają wartość informacyjną, a także urozmaicają wizualny aspekt witryny. Większość użytkowników ma duże opory przed zakupem produktu bez zdjęcia bez względu na to, czy jest to ubranie, kosmetyk czy sprzęt AGD. Warto zatem uatrakcyjnić prezencję strony www zoptymalizowanymi obrazami.

Analiza strony internetowej pod kątem grafik pomaga sprawdzić, czy obrazy zamieszczone na stronie:

  • mają odpowiedni format i rozmiar (rozdzielczość) - za duże pliki zwalniają działanie witryny,
  • mają indywidualnie opisane atrybuty alt, czyli alternatywne opisy grafik precyzujące ich tematykę (dla wyszukiwarek),
  • posiadają miniatury (np. jako mniejsze obrazy w galerii),
  • są adekwatne do danej tematyki.

Audyt SEO Online czy ręczny

  • Zalety online 30 sekund i po sprawie, ale brak dokładnych danych DARMOWY
  • Ręczny kilka dni, zawiera szczegółowe wytyczne najważniejszych podstron PŁATNY

Darmowy audyt SEO oferowany przez agencje marketingowe to najczęściej algorytm przedstawiający ogólne dane. Bezpłatny audyt może być dobrym punktem zaczepienia do dalszej analizy, jednak nie przestawia dokładnych informacji. Zaletą jest to, że audyt SEO online jest gotowy niemal natychmiast.

Ręczna analiza strony internetowej wymaga większej ilości czasu i w zależności od "wielkości" i branży danej witryny może trwać nawet kilka dni. Audyt opracowywany jest wtedy przez zespół specjalistów SEO - analityka i programisty. Otrzymane informacje, statystyki i checklista zawierają szczegółowe wytyczne dla najważniejszych podstron. Taka analiza jest płatna, ale też niezbędna dla efektywnego wypozycjonowania witryny.

Mam audyt - co dalej?

Na podstawie otrzymanych informacji wprowadzaj zmiany i osiągaj lepsze wyniki. Zrobisz to samodzielnie?

Owszem, możesz spróbować swoich sił, jednak pamiętaj, że pozycjonowanie to dosyć skomplikowany i czasochłonny proces, do którego potrzebne będą wiedza z zakresu programowania i aktualnych trendów marketingowych, umiejętność analitycznego myślenia i tworzenia wartościowego contentu.

Dalej pozostaje nam mierzyć skuteczność działań SEO - o tym i o innych procesach SEM możesz dowiedzieć się z poniższego linku.

Regularna analiza SEO strony www

Systematyczne sprawdzanie strony internetowej, czyli przeprowadzanie analizy SEO np. raz na kwartał pozwoli na:

  • weryfikację, czy wprowadzone zmiany zadziałały na korzyść widoczności witryny;
  • wytypowanie kolejnych kroków mających na celu budowanie świadomości marki, poprawienie wrażeń użytkowników i zwiększenie konwersji;
  • upewnienie się, że strona www działa bezbłędnie;

Co ile przeprowadzać audyt strony?

Cyklicznie, po wprowadzeniu większych poprawek, aby utwierdzić się czy i jak te zmiany wpływają na pozycje i sprzedaż.

Zapraszamy do kontaktu