Audyt SEO to usługa, która pozwoli zbadać, jak zachowuje się na Twojej stronie użytkownik — potencjalny klient, a także jak witryna wypada na tle konkurencji i w najpopularniejszych wyszukiwarkach. Czy to jest ważne?
Mamy dużo powodów, które przekonają Cię do cyklicznego przeprowadzania audytu strony!
Dane StatCounter.com z początku 2021 roku
Strategia i cele pozycjonowania na podstawie analizy, a nie domysły i praca na oślep
Audyt strony www wykonujemy jeszcze przed wyceną pracy naszej agencji SEO. Możemy bardzo dokładnie określić, ile czasu będziemy musieli przeznaczyć na pozycjonowanie i poprawki strony tak, aby jak najszybciej zaistniała w rankingach wyszukiwarek.
Rzetelnie przeprowadzony audyt jest skarbnicą wiedzy o tym, co i w jaki sposób trzeba poprawić czy zmienić. Jednak nie chodzi tylko o to, by wytypować elementy do naprawienia, ale również o wprowadzenie usprawnień, które wysuną stronę internetową na szczyty SERP-ów.
Audyt to w prostych słowach analiza SEO strony. To checklista, która musi zostać zrealizowana, jeśli chcemy osiągnąć wysokie pozycje fraz kluczowych, które znacząco wpływają na ilość odwiedzin użytkowników - potencjalnych klientów na stronie internetowej.
Audyt pozwoli na skontrolowanie strony pod kątem użyteczności w wyszukiwarce. Znajdziesz błędy, które należy niezwłocznie poprawić, a także podpowiedź co poprawi Twoja pozycję.
Przygotowując audyt SEO strony www, testujemy witryny, analizując je pod kątem wymagań wyszukiwarek, a także użytkowników. Doświadczenie w pozycjonowaniu, informacje płynące od twórców wyszukiwarek i ciągłe testy są wyznacznikiem czynników, które pozytywnie lub negatywnie wpływają na widoczność strony.
Audyt przyda się każdemu, kto chce efektywnie wpłynąć na sprzedaż przez stronę internetową i nie dać się wyprzedzić konkurencji.
Rzetelnie przeprowadzony audyt strony internetowej to analiza SEO działań:
Audyt SEO polega na opracowaniu strategii marketingowej na podstawie skrupulatnej analizy strony www, zarówno on site, jak i off site. Działania oparte domysłach i intuicji przypuszczalnie będą stratą czasu i potencjału domeny.
Marketing to usługa mająca rozwinąć sprzedaż w danej firmie. Analiza sprzedaży polega głównie na sprawdzeniu, czy jesteśmy w stanie sprzedawać więcej, a przede wszystkim w jaki sposób.
Wydaje się to bardzo trywialne, ale nasze doświadczenie pokazuje, że właściciele witryn internetowych często pomijają cykliczne sprawdzanie formularzy rejestracyjnych, a nawet zakupowych.
Często te procesy są bardzo zagmatwane dla zwykłych użytkowników witryny, co obniża skuteczność prowadzonych kampanii.
Analiza sprzedaży to również wytypowanie jakie produkty powinniśmy sprzedawać w sklepie. Nie ma sensu w pozycjonowaniu tracić czasu na produkty sprzedawane jednorazowo, bądź te, które nie cieszą się dobrą marżą.
Często właściciele sklepów promują produkty, których stany magazynowe są ciężkie do uzupełnienia.
To, czy strona będzie wyświetlać się w wyszukiwarkach internetowych, zależy przede wszystkim od widoczności trafnych dla danej branży fraz kluczowych. Audyt SEO pokazuje, na jakich pozycjach znajdują się poszczególne frazy - analiza SEO pozycji, a także, do jakich podstron kierują. Jest to bezpośrednia podpowiedź, nad którymi podstronami warto jeszcze popracować. Wykorzystujemy do tego celu statystyki domeny pochodzące z GSC (Google Search Console) jak również te, które dostarczają nam zewnętrzne systemy jak Senuto czy SurferSEO.
Analiza SEO w wyszukiwarce pozwala również na określenie wartościowości fraz wpisywanych przez użytkowników. Dobór najtrafniejszych z nich zapewni większą liczbę odwiedzin użytkowników, a co za tym idzie, większą sprzedaż produktów/usług.
Analiza strony umożliwia weryfikację, czy witryna jest widoczna pod odpowiednimi frazami kluczowymi oraz wytypowanie brakujących haseł, które będą sprzedawać.
Warto zdecydować się także na stosowanie fraz długiego ogona, przypisanych do konkretnych podstron np. czerwone buty adidas zamiast sportowe buty. Dzięki temu użytkownikowi łatwiej będzie trafić na sprecyzowany, poszukiwany produkt, a samo pozycjonowanie takich fraz jest prostsze i zajmuje mniej czasu (oczywiście zależy to również od konkurencyjności danego hasła).
Nie tylko ze względu na wrażenia użytkowników, ale także na roboty indeksujące, architektura witryny nie może być pominięta w procesie pozycjonowania.
Odpowiednio zbudowane menu, sortowanie i filtrowanie, intuicyjna ścieżka zakupowa - to wszystko pomaga użytkownikowi jak szybko i wygodnie zakupić produkt lub uzyskać poszukiwaną informację. Właściwie zaprojektowane witryny wzbudzają zaufanie internautów, którzy nie tylko wracają, ale także polecają stronę innym.
Architektura strony www powinna być przemyślana. Nie ma większego sensu umieszczenie w głównym menu odnośnika do regulaminu sklepu. Tego typu linki umieszcza się w stopce, natomiast najbardziej popularne hasła muszą być widoczne.
Z kolei dla robotów indeksujących ważne są niezbędne w architekturze strony elementy takie jak nawigacja czy stopka oraz dobrze przygotowana droga linków wewnętrznych. To oznaka, że witryna na poziomie programistycznym jest trafnie zaprojektowana.
Szybkość działania strony internetowej, szczególnie w dobie wysokich transferów, jest niezwykle ważna dla potencjalnych klientów. Witryna, która bardzo wolno się ładuje, a przechodzenie na kolejne podstrony wymaga nie lada cierpliwości to strzał w kolano.
Praktycznie każdy ma własne doświadczenia związane z powolnymi witrynami. Wchodząc na stronę, która przez kilka sekund próbuje się uruchomić, łatwiej zrezygnować, przejść wstecz i wybrać inną ze stron. Ignorowanie aspektu szybkości strony www wiąże się bezpośrednio z utratą zainteresowanych witryną użytkowników.
Nie wolno zapomnieć także o tym, że roboty indeksujące mają określony limit czasowy pracy na jednej witrynie. Zatem wolna strona, to także wolniej indeksująca się strona, co negatywnie wpływa na wyniki w wyszukiwarce. Google nie kryje się ze stwierdzeniem, że szybkość witryny jest jednym z czynników rankingowych.
Analiza szybkości strony wskaże nie tylko wartość szybkości witryny (w skali od 0 do 100), ale także zaproponuje rozwiązania w celu usprawnienia tego czynnika.
Aby przeprowadzić efektywną analizę pod pozycjonowanie, musimy wiedzieć, jakie czynniki odpowiadają za funkcjonalność witryny.
Co to znaczy, że strona internetowa jest funkcjonalna?
Wszystkie ważniejsze informacje powinny być adekwatnie wyróżnione, wygląd podobnych i powiązanych ze sobą sekcji usystematyzowany (rodzaj, wielkości i kolor czcionek, umiejscowienie). Poruszanie się po podstronach powinno być dla użytkownika intuicyjne.
Użytkownik po wejściu na stronę powinien od razu zorientować się, która sekcja na stronie będzie odpowiadać na jego zapytanie, a którą może pominąć.
Warto jest testować i wprowadzać nowości, jednak w niektórych miejscach muszą znajdować się tzw. utarte schematy. Logo czy brand w menu powinien zawsze kierować do strony głównej, ikona koszyka zaś do listy wybranych produktów, natomiast w stopce powinny pojawić się dane kontaktowe. Taka funkcjonalność jest dobrze znana wszystkim użytkownikom i zdecydowanie ułatwia dokonanie konwersji.
Wszystkie linki i elementy klikalne powinny być odpowiednio oznaczone, tak, aby potencjalny klient nie musiał się zastanawiać, czy podany element jest odnośnikiem do innej podstrony, czy nie. Użytkownicy na stronie powinni czuć się jak w 5-gwiazdkowym hotelu - wygodnie i bez zbędnego stresu.
Nic nie jest tak bardzo irytujące, jak wyskakujące po sobie okienka, które zasłaniają podstronę. Nie ma nic złego w umieszczeniu raz na jakiś czas okienka informującego o nowym produkcie, wyprzedaży czy zachowywaniu ostrożności w czasie COVID-19. Jednak zbyt duża ilość nachalnych elementów, które odwracają uwagę od poszukiwanych informacji, mogą źle wpłynąć na wrażenia użytkowników i przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.
Użytkowanie stacjonarnych komputerów jest coraz rzadszym zjawiskiem. Coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarki Google za pomocą smartfona. Z tego względu jednym z czynników rankingowych dla widoczności stron w wynikach wyszukiwania oficjalnie od 2020 roku jest responsywność witryny - czyli możliwość wyświetlania się na urządzeniach o różnej rozdzielczości wyświetlacza.
Na małym ekranie strona www prezentuje się zupełnie inaczej niż na dużym monitorze, dlatego powinna być odpowiednio zoptymalizowana, zarówno dla najmniejszych wyświetlaczy, jak i dla tabletów czy szerokich ekranów.
W 2021 roku 57% ruchu generowane było przez telefony komórkowe.
Linki wewnętrzne w witrynie pomagają użytkownikom w łatwiejszym i praktyczniejszym poruszaniu się po stronie. Robotom zaś asystują podczas indeksacji strony www. Dzięki hierarchii linków wewnętrznych możemy także przekazać algorytmom informację, które podstrony są dla nas najważniejsze.
Podczas audytowania strony nie można pominąć linkowania wewnętrznego. Dzięki takiej analizie możemy sprawdzić:
Linki zewnętrzne, czyli te wskazujące naszą witrynę z innych stron są najważniejszym czynnikiem rankingowym i to im poświęcamy najwięcej czasu podczas audytu.
Jednym z najważniejszych elementów analizy strony www pod kątem SEO jest sprawdzenie konkurencji. Dlaczego?
Skoro już jesteśmy przy analizie konkurencji, warto wspomnieć, że kopiowanie treści i pomysłów może przynieść niepożądane rezultaty. Chodzi tutaj przede wszystkim o porównanie strategii rywali do własnej, wyciągnięcie odpowiednich wniosków i przekucie ich na nowatorskie rozwiązania.
Specjalistyczne narzędzia SEO, którymi dysponuje każda agencja oferująca usługi pozycjonowania, pozwalają na stosunkowo szybką i skrupulatną analizę konkurencji w danej branży.
Ilość linków z zaufanych stron do innej witryny jest istotnym czynnikiem rankingowym. Im więcej domen “poleca” za pomocą odnośników inną stronę, tym jest ona bardziej wiarygodna i użyteczna w oczach Googla.
Podczas analizy konkurencji w audycie SEO sprawdzana jest ilość linków przychodzących do witryn rywali. Dzięki temu można określić czas potrzebny na zdobycie podobnej ilości linków oraz koszt tych działań.
Audyt SEO to także analiza treści. Nie jest tajemnicą, że teksty na stronach www są niezwykle ważne i to od nich w dużej mierze zależy widoczność podstrony w Google na wytypowane frazy kluczowe.
Podczas analizy contentu na stronie weryfikuje się:
Błędami, o których nie wszyscy właściciele domen pamiętają, są błędy przekierowań. W trakcie audytowania strony trzeba sprawdzić, czy witryna posiada:
Niedopilnowanie przekierowań może skutkować zduplikowaniem podstron i zawartych na nich treści, a tym samym problemem z indeksacją strony w wynikach wyszukiwania Google.
Statystyka to najważniejsza rzecz, którą powinniśmy monitorować i sprawdzać na każdym kroku. Statystyka witryny mówi nam, czy cały marketing działa, czy rozwija się w dobrym kierunku. Ze statystyk można także odczytać błędy popełnione na stronie i w całym procesie promowania strony.
Jeśli sprawdzimy logi z serwera (statystyki, jakie o witrynie gromadzi serwer strony) możemy doszukać się w nim opóźnień w działaniu strony, braku plików czy najważniejszych podstronach.
Grafiki/zdjęcia/ikony na stronie mają wartość informacyjną, a także urozmaicają wizualny aspekt witryny. Większość użytkowników ma duże opory przed zakupem produktu bez zdjęcia bez względu na to, czy jest to ubranie, kosmetyk czy sprzęt AGD. Warto zatem uatrakcyjnić prezencję strony www zoptymalizowanymi obrazami.
Analiza strony internetowej pod kątem grafik pomaga sprawdzić, czy obrazy zamieszczone na stronie:
Darmowy audyt SEO oferowany przez agencje marketingowe to najczęściej algorytm przedstawiający ogólne dane. Bezpłatny audyt może być dobrym punktem zaczepienia do dalszej analizy, jednak nie przestawia dokładnych informacji. Zaletą jest to, że audyt SEO online jest gotowy niemal natychmiast.
Ręczna analiza strony internetowej wymaga większej ilości czasu i w zależności od "wielkości" i branży danej witryny może trwać nawet kilka dni. Audyt opracowywany jest wtedy przez zespół specjalistów SEO - analityka i programisty. Otrzymane informacje, statystyki i checklista zawierają szczegółowe wytyczne dla najważniejszych podstron. Taka analiza jest płatna, ale też niezbędna dla efektywnego wypozycjonowania witryny.
Na podstawie otrzymanych informacji wprowadzaj zmiany i osiągaj lepsze wyniki. Zrobisz to samodzielnie?
Owszem, możesz spróbować swoich sił, jednak pamiętaj, że pozycjonowanie to dosyć skomplikowany i czasochłonny proces, do którego potrzebne będą wiedza z zakresu programowania i aktualnych trendów marketingowych, umiejętność analitycznego myślenia i tworzenia wartościowego contentu.
Dalej pozostaje nam mierzyć skuteczność działań SEO - o tym i o innych procesach SEM możesz dowiedzieć się z poniższego linku.
Systematyczne sprawdzanie strony internetowej, czyli przeprowadzanie analizy SEO np. raz na kwartał pozwoli na:
Cyklicznie, po wprowadzeniu większych poprawek, aby utwierdzić się czy i jak te zmiany wpływają na pozycje i sprzedaż.