SEO marketing
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Każdy, absolutnie każdy copywriter, piszę tak, aby trafić do top3. Chcemy przecież, aby pozycjonowane przez nas strony miały możliwie najwyższy CTR i wyświetlały się tuż pod wynikami płatnymi. Ale czy wysoka pozycja w rankingu ma aż takie znaczenie? Okazuje się, że w niektórych przypadkach lepiej pozwolić wygrać komuś innemu!
Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
SEO to dziedzina dla osób z mentalnością wyścigowców. Ten, kto nie widzi nic poza walką o podium w Google, z pewnością, szybko odnajdzie się w Agencji marketingowej. Tam, gdzie reguły teamwork’u dyktuje ranking w SERP nie ma czasu na wahanie. Teksty muszą być w 100% dopracowane, albo chociaż mieć dziewięćdziesiąt kilka punktów content score, aby obeszło się bez korekty. Wszystko po to, by zająć pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania Google i wyświetlać się na tej pozycji nie na jedną, a wiele fraz, bo czy jest coś lepszego niż zazdrośni konkurenci?
Hm…
Okazuje się, że jest - wysoki CTR. Obecnie, wspomniane podium w Google niewiele ma się do współczynnika klikalności. Zmiany algorytmów i sukcesywne zwiększanie częstotliwości aktualizacji, które stale wprowadza Google, po to, by sprostać potrzebom zmieniającego się rynku, sprawiły, że 1 miejsce nie jest już najważniejsze. Zdarza się bowiem, że pierwsza pozycja w SERP wcale nie zyskuje (tak jak kiedyś) trzykrotnie więcej kliknięć niż pozycja druga. Ba! Czasami nawet strony z miejsca 1 odnotowują ich niemal tyle samo (o ile nie mniej) niż te plasujące się na 2 pozycji. Jak to możliwe? Kilka akapitów niżej znajdziesz odpowiedź!
Nie tylko na podium w Google CTR niewiele się różni. Sugerując się badaniami przeprowadzonymi przez SENUTO, czy Backlinko, które dotyczyły CTR z SEO, można stwierdzić również, że użytkownicy coraz częściej zaglądają na drugą stronę wyników wyszukiwania. Świadczy o tym, fakt, że odsetek CTR na 7 pozycji bywa nawet niższy niż dla wyników z miejsca 20 (CTR dla pozycji 7 = 2,48%, natomiast CTR dla pozycji 20 = 4,55%)
Co istotne, takie anomalia występują głównie w urządzeniach mobilnych, ponieważ korzystanie z nich jest łatwiejsze, a scrollowanie i przechodzenie pomiędzy stronami Google przebiega płynnie.
Warto wspomnieć w tym miejscu, że przechodzenie na drugą stronę wyników wyszukiwania to domena Internautów, którzy zwykle dokonują gruntownego researchu na dany temat. Wg raportu SENUTO takich osób jest nieco ponad 27%. Właśnie Ci Internauci najczęściej też wpisują w pole wyszukiwania frazy długiego ogona - interesuje ich bowiem konkretna usługa, czy przedmiot, stąd frazy +3 wyrazowe są w tym miejscu tak użyteczne.
Nowe, bardziej przemyślane i sprecyzowane zapytania Internautów sprawiły, że z miesiąca na miesiąc Google coraz bardziej się rozwija. Obecnie poszczególne wyniki wyszukiwania zostały rozbudowane o dodatkowe elementy, które w pewnym stopniu rozwijają dany link o podstrony np. kategorie produktów, czy sekcje blog, a także - dodatkowo - opinie. To rich snippets. W przypadku sklepu internetowego znacznie wpływa to na komfort korzystania z wyszukiwarki i widoczność danego wyniku. Słowem? Aż trudno ominąć go na liście wyszukiwania!
Featured snippets, direct answer, PLA, FAQ i inne przykłady snippetów obaliły mit o znaczeniu pozycji nr 1 w Google, przez co wywróciły też SEO do góry nogami.
Snippety najczęściej pojawiają się w wynikach wyszukiwania przy krótszych, mniej sprecyzowanych i ogólnych zapytaniach.
Te małe fragmenty informacji (wyświetlane w wyszukiwarce na samym początku) zawierają gotową odpowiedź na dane zapytanie, niejednokrotnie prowadząc w ten sposób do zmniejszenia ruchu na stronach, które wyświetlają się niżej w SERP… bo skoro wiemy, ile jajek należy użyć do sernika, to po co dodatkowo sprawdzać to na innych stronach? Ciasto nie może czekać!
Istnieją różne rodzaje snippetów, te najbardziej znane to:
Zgodnie z wynikami badań, snippety przeniosły Google na zupełnie nowy poziom interakcji z użytkownikiem. Dzięki nim Google bardziej niż przeciętną wyszukiwarkę przypomina pokazywarkę wyników, co w czasach AI ma ogromne znaczenie - wszystko zmierza przecież ku pełnej automatyzacji!
Takie rozwiązanie, bez wątpienia, cieszy Użytkowników, nie jest pomyślne dla SEOwców, ponieważ gotowe odpowiedzi niekorzystnie wpływają na CTR.
Statystyki z SENUTO dowodzą, że w przypadku niektórych stron współczynnik klikalności zmalał nawet o ponad połowę (głównie dla 1 pozycji). Widać to doskonale na przykładzie stron ze snippetami PLA, direct answer, czy tzw. grafem wiedzy z Wikipedii.
W przypadku zapytań związanych z geolokalizacja (np. sklep z firanami Kielce, restauracja Warszawa) pozycja numer jeden w SERP również traci na znaczeniu i notuje nawet niższy CTR niż 2 wynik.
Wszystko dlatego, że przez rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie, użytkownicy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na wyniki wyszukiwania z map Google, a dopiero następnie przechodzą do organików, które, jak twierdzą, są ulokowane pod mapą. W tym przypadku jednak intuicja bywa złudna, bo pierwszy wynik zwykle znajduje się tuż nad tymi z Google Maps.
Zaburzony i mało estetyczny widok sprawia, że pierwszy wynik ulokowany pomiędzy reklamami i mapami umyka Internautom, przez co notuje niemal pięciokrotnie mniej odwiedzeń niż drugi wynik.
Podobnie dzieje się w przypadku wyników z Google Grafika, które także pojawiają się w SERP pomiędzy pierwszą i drugą pozycją.
2023 to rok, w którym możemy zapomnieć o pozycjonowaniu za efekt. Snippety, mapy i inne alternatywne dla pozycjonowania sposoby na promowanie swojego biznesu w sieci (np. Google Ads) sprawiają, że nie liczy się to, czy jesteś na „jedynce”. Bardziej niż o miejsce, walczy się o kliknięcia, a żeby je zdobyć, należy zadbać o rozszerzenia przy wyniku wyszukiwania.
Linki do podstron, gwiazdki, zdjęcia, czy nawet wizytówka firmy w Google - dla uzyskania lepszego CTR liczy się każdy detal. A tam, gdzie kliknięcia, tam też klienci! Przez pryzmat statystyk z zestawienia CTR a SEO doskonale widać, że trafią do Ciebie, bez względu, czy jesteś na 1, czy na 11 miejscu w SERP.
Jeśli nie wiesz, jak dostać się na pozycję zero, dodać oceny, czy zaktualizować wizytówkę - zapraszamy do SEMLife. Zajmiemy się zarówno mobilną, jak i desktopową wersją Twojej strony - tak, aby każdy Internauta kliknął właśnie w link Twojej domeny!
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Jak działa Google i czy wykorzystuje sztuczną inteligencję?
Dlaczego Google zmienia swoje algorytmy?