Rich Snippets

Wyeksponuj swoją witrynę w wynikach wyszukiwania!

Wygląd wyników wyszukiwania, jak i samej wyszukiwarki Google na przestrzeni lat zmieniał się wielokrotnie. Wszystkie wprowadzane aktualizacje mają za zadanie zwiększyć użyteczność i funkcjonalność wyszukiwarki dla jej użytkowników.

Co z tym wszystkim mają wspólnego fragmenty rozszerzone, zwane Rich Snippets? Zapraszamy po dawkę wiedzy.

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch
CEO SEMLife. Search Engine Marketing

Pozycjonowanie a Rich Snippets

Aktualnie istnieje bardzo dużo rozwiązań, które mogą pomóc w wyróżnieniu naszej strony w SERP (Search Engine Results Page - strona z wynikami wyszukiwania). Zwyczajny tytuł strony z opisem meta description może już nie wystarczyć, aby wskaźnik CTR (Click Through Rate) był na zadowalającym poziomie.

Prezencja wyniku w SERP ma znaczenie

To, w jaki sposób prezentuje się witryna w wynikach wyszukiwania, ma bezpośredni wpływ na ilość kliknięć w stronę. Chwytliwa i oryginalna treść tytułu i meta description, jak najlepiej odpowiadająca na zapytanie użytkownika to pierwszy i najłatwiejszy element, o który musimy zadbać. Kolejnym z nich są tzw. Rich Snippets.

Jakie rodzaje Rich Snippets warto wykorzystać?

Efekt wzbogacenia i „rozepchnięcia” naszej strony w wynikach wyszukiwania można uzyskać na kilka sposobów. Jakie rodzaje Rich Snippets warto wykorzystać?

Poniżej przedstawiamy listę niektórych z rozwiązań, które w zależności od branży i przeznaczenia witryny, mogą okazać się niezwykle użyteczne dla użytkowników Internetu.

Gwiazdki - oceny i opinie

Rating stars to rozszerzenie, które bardzo rzuca się w oczy, ponieważ występuje pod postacią żółtych gwiazdek. Mówi o ocenie danego produktu lub usługi w skali od 1 do 5. Można podać także imię i nazwisko autora opinii. Dzięki temu użytkownikowi wyszukiwarki łatwiej zdecydować, który z produktów bardziej mu odpowiada, jeżeli sugeruje się jego oceną.

Gwiazdki - oceny i opinie

Pytania i odpowiedzi - FAQ

Rozszerzenie zawierające pytania i odpowiedzi jest jednym ze snippetów, które zajmują najwięcej miejsca w SERP, a tym samym zwracają na siebie uwagę. FAQ przedstawione jest za pomocą pytań znajdujących się poniżej tytułu i opisu, a po naciśnięciu na jedno z nich rozwija się fragment z odpowiedzią. Takie rozwiązanie pozwala na uświadomienie użytkownikowi pytań, na które mógłby chcieć znać odpowiedź.

Pytania i odpowiedzi - FAQ

Informacje o firmie

Zakodowanie organizacyjnych mikrodanych umożliwia użytkownikowi Internetu dowiedzieć się o najważniejszych informacjach dotyczących danej firmy. Dane te prezentuje ramka znajdująca się po prawej stronie wszystkich wyników wyszukiwania i zawiera między innymi:

  • nazwę,
  • krótki opis,
  • nazwiska prezesów zarządu,
  • datę powstania firmy,
  • nazwę organizacji macierzystej,
  • podmioty zależne,
  • nazwiska założycieli.

Bardzo podobnie działa rozszerzenie kodu zawierające informacje na temat konkretnej osoby.

Informacje o firmie

Cena

Jednym z snippetów jest wskazanie ceny pod opisem meta description. Osoba zainteresowana kupnem danego produktu lub usługi od razu zostaje poinformowana o ich cenie i dostępności.

Cena

Lista wypunktowana

Lista wypunktowana jako snippet może przestawiać składniki do posiłku lub kroki, które należy podjąć w celu wykonania jakiejś czynności.

Lista wypunktowana

Wydarzenia

W kodzie swojej strony możemy umieścić także rozszerzenie dotyczące jakiegoś wydarzenia: datę, czas, miejsce i jego nazwę.

Wydarzenia

Mikrodane dla artykułów

To rozwiązanie sprawdzi się, kiedy chcemy wyróżnić artykuł i konkretne dane tj. data publikacji, temat, autor wpisu. Wyświetlają się w postaci karuzeli (kafelki z artykułami można przewijać za pomocą strzałki).

Mikrodane dla artykułów

Specyfikacja techniczna

Rozszerzenie kodu o specyfikację techniczną pozwala na wyświetlenie pod tytułem i opisem istotnych danych na temat urządzenia, np. moc, długość, wysokość, wagę.

Specyfikacja techniczna

Video

Jeżeli zamieszczamy na naszej stronie video, możemy wykorzystać dane strukturalne, by roboty mogły poradzić sobie z określeniem jego zawartości. W wynikach wyszukiwania pojawia się zdjęcie z fragmentem video i czasem jego trwania po lewej stronie opisu.

Video

Co warto wiedzieć?

  1. Nawet poprawne wprowadzenie rozszerzenia kodu strony nie gwarantuje wyświetlania się snippetów w SERP. Dane strukturalne to przede wszystkim pomoc dla robotów wyszukiwarki w interpretacji zawartości domeny. Jednym z czynników, który wpływa na ich widoczność, jest zaufanie Google do witryny.
  2. Wprowadzanie Rich Snippets rządzi się swoimi prawami. Za nieprzestrzeganie zasad grozi usunięcie mikrodanych i kara od Google.

Jak sprawdzić poprawność elementów rozszerzonych?

Inicjatywa Rich Snippets powstała dzięki współpracy Google, Microsoft, Yahoo i Yandex. Pozwala na uzyskanie jak najlepszych rezultatów i korzyści wynikających z widoczności w wynikach wyszukiwania. Webmasterzy zyskali w ten sposób możliwość wyjaśnienia algorytmom najważniejszych danych na stronie.

Dla sprawdzenia poprawności elementów rozszerzonych powstało specjalne narzędzie, które znajduję się pod adresem:

https://search.google.com/test/rich-results.

Zapraszamy do kontaktu