Wygląd wyników wyszukiwania, jak i samej wyszukiwarki Google na przestrzeni lat zmieniał się wielokrotnie. Wszystkie wprowadzane aktualizacje mają za zadanie zwiększyć użyteczność i funkcjonalność wyszukiwarki dla jej użytkowników.
Co z tym wszystkim mają wspólnego fragmenty rozszerzone, zwane Rich Snippets? Zapraszamy po dawkę wiedzy.
Aktualnie istnieje bardzo dużo rozwiązań, które mogą pomóc w wyróżnieniu naszej strony w SERP (Search Engine Results Page - strona z wynikami wyszukiwania). Zwyczajny tytuł strony z opisem meta description może już nie wystarczyć, aby wskaźnik CTR (Click Through Rate) był na zadowalającym poziomie.
To, w jaki sposób prezentuje się witryna w wynikach wyszukiwania, ma bezpośredni wpływ na ilość kliknięć w stronę. Chwytliwa i oryginalna treść tytułu i meta description, jak najlepiej odpowiadająca na zapytanie użytkownika to pierwszy i najłatwiejszy element, o który musimy zadbać. Kolejnym z nich są tzw. Rich Snippets.
Efekt wzbogacenia i „rozepchnięcia” naszej strony w wynikach wyszukiwania można uzyskać na kilka sposobów. Jakie rodzaje Rich Snippets warto wykorzystać?
Poniżej przedstawiamy listę niektórych z rozwiązań, które w zależności od branży i przeznaczenia witryny, mogą okazać się niezwykle użyteczne dla użytkowników Internetu.
Rating stars to rozszerzenie, które bardzo rzuca się w oczy, ponieważ występuje pod postacią żółtych gwiazdek. Mówi o ocenie danego produktu lub usługi w skali od 1 do 5. Można podać także imię i nazwisko autora opinii. Dzięki temu użytkownikowi wyszukiwarki łatwiej zdecydować, który z produktów bardziej mu odpowiada, jeżeli sugeruje się jego oceną.
Rozszerzenie zawierające pytania i odpowiedzi jest jednym ze snippetów, które zajmują najwięcej miejsca w SERP, a tym samym zwracają na siebie uwagę. FAQ przedstawione jest za pomocą pytań znajdujących się poniżej tytułu i opisu, a po naciśnięciu na jedno z nich rozwija się fragment z odpowiedzią. Takie rozwiązanie pozwala na uświadomienie użytkownikowi pytań, na które mógłby chcieć znać odpowiedź.
Zakodowanie organizacyjnych mikrodanych umożliwia użytkownikowi Internetu dowiedzieć się o najważniejszych informacjach dotyczących danej firmy. Dane te prezentuje ramka znajdująca się po prawej stronie wszystkich wyników wyszukiwania i zawiera między innymi:
Bardzo podobnie działa rozszerzenie kodu zawierające informacje na temat konkretnej osoby.
Jednym z snippetów jest wskazanie ceny pod opisem meta description. Osoba zainteresowana kupnem danego produktu lub usługi od razu zostaje poinformowana o ich cenie i dostępności.
Lista wypunktowana jako snippet może przestawiać składniki do posiłku lub kroki, które należy podjąć w celu wykonania jakiejś czynności.
W kodzie swojej strony możemy umieścić także rozszerzenie dotyczące jakiegoś wydarzenia: datę, czas, miejsce i jego nazwę.
To rozwiązanie sprawdzi się, kiedy chcemy wyróżnić artykuł i konkretne dane tj. data publikacji, temat, autor wpisu. Wyświetlają się w postaci karuzeli (kafelki z artykułami można przewijać za pomocą strzałki).
Rozszerzenie kodu o specyfikację techniczną pozwala na wyświetlenie pod tytułem i opisem istotnych danych na temat urządzenia, np. moc, długość, wysokość, wagę.
Jeżeli zamieszczamy na naszej stronie video, możemy wykorzystać dane strukturalne, by roboty mogły poradzić sobie z określeniem jego zawartości. W wynikach wyszukiwania pojawia się zdjęcie z fragmentem video i czasem jego trwania po lewej stronie opisu.
Inicjatywa Rich Snippets powstała dzięki współpracy Google, Microsoft, Yahoo i Yandex. Pozwala na uzyskanie jak najlepszych rezultatów i korzyści wynikających z widoczności w wynikach wyszukiwania. Webmasterzy zyskali w ten sposób możliwość wyjaśnienia algorytmom najważniejszych danych na stronie.
Dla sprawdzenia poprawności elementów rozszerzonych powstało specjalne narzędzie, które znajduję się pod adresem:
https://search.google.com/test/rich-results.