SEO marketing
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Dlaczego link kanoniczny odgrywa ważną rolę w indeksowaniu treści? Jak podpowiedzieć wyszukiwarce co chcemy, aby było indeksowane, a co jest tylko alternatywną treścią? Taką funkcjonalność określa link kanoniczny.
Przez link kanoniczny wskazujemy treść na naszej witrynie, która powinna być zindeksowana w wyszukiwarce. Kanoniczne adresy URL umieszczamy na stronach, które są alternatywną wersją danej podstrony.
Świetnym przykładem jest tutaj produkt w sklepie internetowym. Produkt może występować w różnych rozmiarach i kolorach, ale właściciel sklepu przygotował tylko jedną wersję tekstu.
Strona kanoniczna to po prostu wersja podstrony, którą chcemy promować. Dla produktu jest to odpowiedni rozmiar czy kolor, dla podstrony kategorii sklepu sortowanie według ceny czy nowości.
Jeśli wszystkie kombinacje cech produktu będą dostępne dla robotów wyszukiwarek, wtedy tworzymy duplikat treści danego produktu w obrębie sklepu. Duplikaty treści zaniżają ogólną wartość strony, a to powoduje to niższe pozycje w wyszukiwarce.
Roboty wyszukiwarki również same decydują o linku kanonicznym, czyli która wersja produktu może być indeksowana. W tym przypadku istnieje ryzyko, że Google wytypuje podstronę, która nam nie odpowiada np. wariant koszulki niebieskiej, która jest rzadko dostępna u hurtowników.
Link kanoniczny w pozycjonowaniu stron zadba o rozwiązanie powyższych problemów. Kierując roboty indeksujące w odpowiednie miejsce, a to z kolei umożliwi zaprezentowanie użytkownikowi odpowiedniej podstrony naszej witryny w wyszukiwarce.
Link kanoniczny nie jest czymś nowym, większość systemów CMS ma już opcje ustalania tagu kanonicznego dla danej podstrony. Wykonując to ręcznie, lub audytując stronę pod kątem linków kanonicznych musimy sprawdzić, czy:
Poniżej przykład wycięty z kodu strony sklepu internetowego Reserved. Zastosowanie linku kanonicznego w tym przypadku jest dokładnie takie jak omówiliśmy powyżej.
Znacznie więcej niż pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
Jak działa Google i czy wykorzystuje sztuczną inteligencję?
Dlaczego Google zmienia swoje algorytmy?