SEM: Słownik pojęć

Sprawdź definicje pojęć związanych z marketingiem internetowym

Proces pozycjonowania i kampanii reklamowych może wydawać się bardzo skomplikowany ze względu na liczne pojęcia i terminy, którymi rzucają specjaliści. Rozwiewamy wszystkie niepewności, przygotowaliśmy słownik kluczowych pojęć SEO, SEM i PPC, które szybko i zwięźle wprowadzą Cię w branżę SEM.

ATF - Above the fold

Sekcja strony internetowej, która jest widoczna zaraz po uruchomieniu - bez przewijania okna przeglądarki. W tej sekcji musimy przekazać użytkownikowi informacje, której szuka, lub zachęcić go do pozostania na stronie i np scrollowania jej dalej. Ze względu na różne urządzenia (wielkości ekranu), musimy zadbać o wygląd naszej strony, na każdym z nich, tak aby nie generować odrzuceń już na samym początku działania strony.

Czytaj więcej na temat Above the fold

Anchor tekst

Treść linku, w którą można kliknąć i przejść do innej strony. Anchor jest kluczowy w pozycjonowaniu witryny, anchory determinują jaką treść spotkamy po kliknięciu w link i jest to kluczowy czynnik pozycjonujący witryny.

Architektura treści

Architektura treści to hierarchia kategorii i artykułów w danej witrynie. Poprawnie zaprojektowana umożliwia szybkie i bezbłędne poruszanie się po stronie internetowej. W architekturze treści planujemy również podział na menu i submenu, połączenia pomiędzy podstronami za pomocą linków wewnętrznych.

Bot

W pozycjonowaniu tym mianem określamy skrypty analizujące strony internetowe. Własne boty nazywane też robotami, crawlerami posiadają wyszukiwarki internetowe, programy SEO jak Senuto, Semrush czy MajesticSEO

CPC

Z ang Cost Per Click - najpopularniejszy model rozliczania kampanii reklamowych. Każde kliknięcie w reklamę czy link jest zliczane i na tej podstawie wyliczany jest całkowity koszt reklamy.

CRO

Conversion Rate Optimization - optymalizacja ścieżki, lejka konwersji - dążenie do uzyskania jak najwyższego wskaźnika pozyskania z użytkownika strony klienta dla firmy.

CTA

Call-to-action - zawołanie do działania. Są to bardzo często zwroty zachęcające do kupienia czy sprawdzenia usługi tj. Sprawdź, Zamów już dziś

CTR

Click Through Rate - współczynnik klikalności strony bądź reklamy do ilości jej wyświetleń. Jedna z miar skuteczności działań marketingowych w wyszukiwarkach. CTR jest zliczany zarówno w kampaniach reklamowych jak również w kampanii pozycjonowania.

Content

W pozycjonowaniu contentem określam zawartość podstrony lub witryny. Jest to zarówno tekst jak i elementy multimedialne jak zdjęcia, filmy czy dźwięk

Copywritter

Osoba odpowiedzialna za tworzenie treści na stronie internetowej, kampanii reklamowej czy fanpage firmy. Copywritter zwraca szczególną uwagę na statystyki strony internetowej, wyszukiwarki oraz zainteresowań osób dzięki czemu może stworzyć tekst do odpowiedniej grupy docelowej, pozyskując trafniejszych klientów.

Core Web Vitals

Core Web Vitals to wprowadzone przez Google wskaźniki dla strony internetowej analizujące jej szybkość oraz użyteczność. Core Web Vitals według informacji od Google jest liczone jako czynnik rankingowy.

Crawlowanie, indeksowanie

Pojęcie określające sposób odczytywania stron internetowych przez wyszukiwarki czy programy. Crawlowanie to złożony proces, w którym pobierana jest strona internetowa, a specjalny algorytm przetwarza jej treść. Crawlowanie wykonują roboty imitujące użytkowników i poruszają się podobnie jak oni poprzez linki zamieszczone w treści witryny.

Dane strukturalne

Specyficzny kod w strukturze witryny, który tłumaczy robotom wyszukiwarek co konkretnie znajduje się na danej podstronie. Dane strukturalne (z ang. rich snippets) mogą opisywać podstronę produktów, udostępniając robotom cenę, dostępność czy ilość komentarzy.

Dofollow

Linki dofollow to linki wspierające pozycjonowanie innej strony. Link dofollow jest domyślną relacją wiec nie musimy go oznaczać specjalnie rel="dofollow"

Duplikat treści

Dupikat treści to nic innego jak powielanie - kopiowanie treści z innej strony internetowej, lub innej podstrony. Duplikat treści działa negatywnie na ogólną ocenę witryny. Duplikat może powstać gdy kopiujemy opis produktu dla różnych wariantów tego produktu np rozmiarów czy kolorów.

Google Adsense

System partnerski Google umożliwający zarabianie na reklamach pochodzących z Google Ads. Dzięki kliknięciom w reklamę  umieszczoną na stronach internetowych, użytkownik Google Adsense zarabia. Reklamy podobnie jak w wyszukiwarce są dobierane tematycznie do treści danej podstrony. Google Adsense oferuje formaty wyświetlanych reklam.

Google Analytics

System Google umożliwiający analizę ruchu na naszej stronie internetowej. Statystyki przedstawiają bardzo szczegółowo zachowanie użytkowników witryny, pozwalają sprawdzić jakimi kanałami pozyskujemy ruch czy zliczać konwersje na witrynie. Google Analitycs to podstawowe narzędzie każdego analityka internetowego. Konfiguracja jest bardzo prosta wystarczy wklejenie wygenerowanego kodu do naszej witryny internetowej.

Google Chrome

Przeglądarka internetowa Google, lider rankingach z 77% wynikiem w Polsce i 56% na świecie. Pierwsza wersja przeglądarki została wydana w 2008 roku w oparciu o rozwiązania Open Source

H1 - H6

Nagłówki na stronie internetowej. W pozycjonowaniu kluczowa jest ich treść, a dzięki zachowaniu różnej wielkości (H1 - największy, H6 - najmniejszy) można również mówić o ich ważności na danej podstronie.

Hreflang

Tag HTML określający język, w którym napisana jest treść oraz kraj. Połączenie dla języka polskiego i kraju Polska to pl-pl, dla języka angielskiego i lokalizacji USA en-us

Kampania PPC

Kampania Pay-Per-Click - kampania reklamowa z płatnością za kliknięcie. Najpopularniejszy model rozliczenia w kampaniach reklamowych. Użytkownik sieci reklamowej uruchamia kampanię z określonym budżetem za dzień bądź pojedyńcze kliknięcie w reklamę.

Konwersja

Konwersją nazywamy określoną akcję na stronie internetowej. Dla sklepów kowersją będzie sprzedaż produktu, dla strony firmowej kontakt z formularza bądź wybranie numeru telefonu. Konwersje mogą być bardzo złożone, ale przyjęło się uznawać za konwersję pozyskanie klienta ze strony internetowej.

Long Tail - Długi ogon

Frazy kluczowe, które składają się min z 3 wyrazów, są rozwinięciem fraz ogólnych w celu doprecyzowania wyszukania produktu lub usług. Więcej na temat pozycjonowania długiego ogona znajdziesz tutaj

Mapa strony

Plik w formacie XML zawierający wszystkie linki serwisu internetowego, które powinny być widoczne dla wyszukiwarek. Mapa strony zawiera również informacje na temat czasie ostatnich aktualizacji podstron

Nofollow

Atrybut relacji linku rel="nofollow" umożliwiający określenie funkcji nie podążaj dla robotów indeksujących, można wykorzystać dla linków wychodzących z naszej witryny tak aby nie przekazywać mocy pozycjonowania na stronę linkowaną

Off-site

Termin określający działania pozycjonowania odbywające się poza stroną internetową klienta. Mogą obejmować linkowanie czy aktualizacji treści na stronach branżowych

On-site

Działania pozycjonowania, które w całości obejmują stronę klienta. Możemy przypisać do nich aktualizację treści, pracę nad architekturą informacji witryny

Robots.txt

Plik tekstowy, który pozwala określić robotom wyszukiwarek, jakie podstrony powinny indeksować, a które należy pominąć. Możemy wyłączyć z indeksowania podstrony takie jak regulamin, koszyk czy konto użytkownika.

SEM

Search Engine Marketing usługa polegająca na poprawie widoczności strony w wyszukiwarce. W ramach działań SEM zaliczamy pozycjonowanie stron oraz kampanie reklamowe w obrębie wyszukiwarki. Skuteczność SEM polega na podniesieniu pozycji strony pod wybranymi frazami jak również zwiększeniu ilości fraz pod jakimi dana strona jest widoczna

SEO

Search Engine Optimization - optymalizacja pod wyszukiwarki (nie tylko Google). Proces podczas, którego optymalizuje się kod źródłowy strony internetowej oraz jej treści. W działania SEO często zalicza się również całą gamę usług zwiazanych z linkowaniem np. link building.

SERP

SERP (Search Engine Results Page) w pozycjonowaniu stron określamy mianem wynik strony wyszukiwania danej frazy.

SXO

Search Experience Optimization - jest to pojęcie wprowadzające do pozycjonowania stron internetowych nowe zagadnienie jakim jest doświadczenie użytkownika. SEO + UX znane z użyteczności strony internetowej, w pozycjonowaniu również odgrywa dużą rolę. Wyszukiwarki analizują zachowanie użytkownika na naszej stronie i potrafią stwierdzić czy jej odbiór jest pozytywny czy negatywny

Sezonowość fraz kluczowych

Tym terminem określamy krótkie zainteresowanie daną frazą kluczową, głównie zależy to od pory roku.

TOP 10

Pierwsza strona wyszukiwania. Zawiera 10 wyników organicznych + 4 wyniki reklam. W SERP zdarzają się również wyniki z wizytówek Google czy rozszerzenia wyszukiwania tj. mapy, filmy czy grafiki.

TOP 3

Pierwsze 3 strony z wyniku wyszukiwania. Podium SERP - najważniejsze pozycje zgarniające najwięcej kliknięć statycznie aż 30%

Techniczne SEO

Ta kategoria prac pozycjonowania obejmuje zagadnienia przeważnie opierające się na edycji kodu strony. Przyśpieszanie witryny, rozwiązywanie błędów serwerowych, dodawanie funkcjonalności itd

Thin Content

Określenie podstron, które są ubogie w treść i nie wnoszą nic ciekawego do indeksu wyszukiwarki. Przykładem może być podstrona rejestracji czy logowania użytkownika.

White Hat SEO

Techniki pozycjonowania stron internetowych zgodne z wytycznymi wyszukiwarek internetowych polegające głównie na rozwijaniu strony internetowej, tworzeniu nowych treści, optymalizacji kodu źródłowego

Widoczność strony

Widocznością strony określamy zakres fraz kluczowych, pod którymi widnieje strona w wynikach wyszukiwania. Można przyjąć widoczność dla TOP3, TOP10 i TOP100.

Zainteresowany kampanią PPC ?

Wyprzedź konkurencję

SEMLife. Agencja SEM i SEO Kielce

Zadbaj o wizerunek w sieci

Wyszukiwarki internetowe to bardzo skuteczne narzędzia pozyskiwania klientów!