Content
W pozycjonowaniu contentem określam zawartość podstrony lub witryny. Jest to zarówno tekst jak i elementy multimedialne jak zdjęcia, filmy czy dźwięk
Proces pozycjonowania i kampanii reklamowych może wydawać się bardzo skomplikowany ze względu na liczne pojęcia i terminy, którymi rzucają specjaliści. Rozwiewamy wszystkie niepewności, przygotowaliśmy słownik kluczowych pojęć SEO, SEM i PPC, które szybko i zwięźle wprowadzą Cię w branżę SEM.
Sekcja strony internetowej, która jest widoczna zaraz po uruchomieniu - bez przewijania okna przeglądarki. W tej sekcji musimy przekazać użytkownikowi informacje, której szuka, lub zachęcić go do pozostania na stronie i np scrollowania jej dalej. Ze względu na różne urządzenia (wielkości ekranu), musimy zadbać o wygląd naszej strony, na każdym z nich, tak aby nie generować odrzuceń już na samym początku działania strony.
Treść linku, w którą można kliknąć i przejść do innej strony. Anchor jest kluczowy w pozycjonowaniu witryny, anchory determinują jaką treść spotkamy po kliknięciu w link i jest to kluczowy czynnik pozycjonujący witryny.
Architektura treści to hierarchia kategorii i artykułów w danej witrynie. Poprawnie zaprojektowana umożliwia szybkie i bezbłędne poruszanie się po stronie internetowej. W architekturze treści planujemy również podział na menu i submenu, połączenia pomiędzy podstronami za pomocą linków wewnętrznych.
W pozycjonowaniu tym mianem określamy skrypty analizujące strony internetowe. Własne boty nazywane też robotami, crawlerami posiadają wyszukiwarki internetowe, programy SEO jak Senuto, Semrush czy MajesticSEO
Z ang Cost Per Click - najpopularniejszy model rozliczania kampanii reklamowych. Każde kliknięcie w reklamę czy link jest zliczane i na tej podstawie wyliczany jest całkowity koszt reklamy.
Conversion Rate Optimization - optymalizacja ścieżki, lejka konwersji - dążenie do uzyskania jak najwyższego wskaźnika pozyskania z użytkownika strony klienta dla firmy.
Call-to-action - zawołanie do działania. Są to bardzo często zwroty zachęcające do kupienia czy sprawdzenia usługi tj. Sprawdź, Zamów już dziś
Click Through Rate - współczynnik klikalności strony bądź reklamy do ilości jej wyświetleń. Jedna z miar skuteczności działań marketingowych w wyszukiwarkach. CTR jest zliczany zarówno w kampaniach reklamowych jak również w kampanii pozycjonowania.
W pozycjonowaniu contentem określam zawartość podstrony lub witryny. Jest to zarówno tekst jak i elementy multimedialne jak zdjęcia, filmy czy dźwięk
Osoba odpowiedzialna za tworzenie treści na stronie internetowej, kampanii reklamowej czy fanpage firmy. Copywritter zwraca szczególną uwagę na statystyki strony internetowej, wyszukiwarki oraz zainteresowań osób dzięki czemu może stworzyć tekst do odpowiedniej grupy docelowej, pozyskując trafniejszych klientów.
Core Web Vitals to wprowadzone przez Google wskaźniki dla strony internetowej analizujące jej szybkość oraz użyteczność. Core Web Vitals według informacji od Google jest liczone jako czynnik rankingowy.
Pojęcie określające sposób odczytywania stron internetowych przez wyszukiwarki czy programy. Crawlowanie to złożony proces, w którym pobierana jest strona internetowa, a specjalny algorytm przetwarza jej treść. Crawlowanie wykonują roboty imitujące użytkowników i poruszają się podobnie jak oni poprzez linki zamieszczone w treści witryny.
Specyficzny kod w strukturze witryny, który tłumaczy robotom wyszukiwarek co konkretnie znajduje się na danej podstronie. Dane strukturalne (z ang. rich snippets) mogą opisywać podstronę produktów, udostępniając robotom cenę, dostępność czy ilość komentarzy.
Linki dofollow to linki wspierające pozycjonowanie innej strony. Link dofollow jest domyślną relacją wiec nie musimy go oznaczać specjalnie rel="dofollow"
Dupikat treści to nic innego jak powielanie - kopiowanie treści z innej strony internetowej, lub innej podstrony. Duplikat treści działa negatywnie na ogólną ocenę witryny. Duplikat może powstać gdy kopiujemy opis produktu dla różnych wariantów tego produktu np rozmiarów czy kolorów.
System reklam od Google - wcześniej Google Adwords. Oficialnie sieć wystartowała w październiku 2000 roku. Wykorzystując sieć wyszukiwania, strony partnerów (AdSense) mamy niesamowity zakres konfiguracji reklam i doboru odbiorców. System stale rozwijany tak aby jak najskuteczniej wykorzystywać nasze budżety i trafiać do najtrafniejszego użytkownika internetu.
System partnerski Google umożliwający zarabianie na reklamach pochodzących z Google Ads. Dzięki kliknięciom w reklamę umieszczoną na stronach internetowych, użytkownik Google Adsense zarabia. Reklamy podobnie jak w wyszukiwarce są dobierane tematycznie do treści danej podstrony. Google Adsense oferuje formaty wyświetlanych reklam.
System Google umożliwiający analizę ruchu na naszej stronie internetowej. Statystyki przedstawiają bardzo szczegółowo zachowanie użytkowników witryny, pozwalają sprawdzić jakimi kanałami pozyskujemy ruch czy zliczać konwersje na witrynie. Google Analitycs to podstawowe narzędzie każdego analityka internetowego. Konfiguracja jest bardzo prosta wystarczy wklejenie wygenerowanego kodu do naszej witryny internetowej.
Przeglądarka internetowa Google, lider rankingach z 77% wynikiem w Polsce i 56% na świecie. Pierwsza wersja przeglądarki została wydana w 2008 roku w oparciu o rozwiązania Open Source
Nagłówki na stronie internetowej. W pozycjonowaniu kluczowa jest ich treść, a dzięki zachowaniu różnej wielkości (H1 - największy, H6 - najmniejszy) można również mówić o ich ważności na danej podstronie.
Tag HTML określający język, w którym napisana jest treść oraz kraj. Połączenie dla języka polskiego i kraju Polska to pl-pl, dla języka angielskiego i lokalizacji USA en-us
Kampania Pay-Per-Click - kampania reklamowa z płatnością za kliknięcie. Najpopularniejszy model rozliczenia w kampaniach reklamowych. Użytkownik sieci reklamowej uruchamia kampanię z określonym budżetem za dzień bądź pojedyńcze kliknięcie w reklamę. Kampania PPC SEMLife. - sprawdź ofertę.
Konwersją nazywamy określoną akcję na stronie internetowej. Dla sklepów kowersją będzie sprzedaż produktu, dla strony firmowej kontakt z formularza bądź wybranie numeru telefonu. Konwersje mogą być bardzo złożone, ale przyjęło się uznawać za konwersję pozyskanie klienta ze strony internetowej.
Linki z atrybutem UGC oznaczają linki dodane poprzez użytkowników portalu. UGC (user generated content) często stosuje się w komentarzach, gdzie użytkownicy często nachalnie proponują linki do swoich portali.
Proces pozyskiwania linków dla strony internetowej. Poprawnie realizowany link building jest zaplanowany i systematyczny. Linki są najważniejszym czynnikiem poprawiającym pozycję.
Link wskazujący wyszukiwarce treść, która powinna być zindeksowana. Wyklucza duplikaty treści powstałe np. w wyniku sortowania produktów w sklepie, wybrania innej wersji kolorystycznej czy rozmiaru produktu. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: Link kanoniczny.
Link z atrybutem sponsored oznacza link kupiony na danym portalu. Stosowany, aby uniknąć konsekwencji za sprzedaż miejsc reklamowych lub artykułów sponsorowanych.
Link do podstrony tego samego serwisu internetowego - wewnątrz jednej strony czy portalu. Linki wewnętrzne pozwalają lepiej zindeksować podstrony, wspierają pozycjonowania
Link do strony internetowej, która znajduje się poza naszą domeną, inaczej link wychodzący. Jest to najważniejszy czynnik wpływający na ranking wyszukiwarek internetowych
Frazy kluczowe, które składają się min z 3 wyrazów, są rozwinięciem fraz ogólnych w celu doprecyzowania wyszukania produktu lub usług. Więcej na temat pozycjonowania długiego ogona znajdziesz tutaj
Plik w formacie XML zawierający wszystkie linki serwisu internetowego, które powinny być widoczne dla wyszukiwarek. Mapa strony zawiera również informacje na temat czasie ostatnich aktualizacji podstron
Atrybut relacji linku rel="nofollow" umożliwiający określenie funkcji nie podążaj dla robotów indeksujących, można wykorzystać dla linków wychodzących z naszej witryny tak aby nie przekazywać mocy pozycjonowania na stronę linkowaną
Termin określający działania pozycjonowania odbywające się poza stroną internetową klienta. Mogą obejmować linkowanie czy aktualizacji treści na stronach branżowych
Działania pozycjonowania, które w całości obejmują stronę klienta. Możemy przypisać do nich aktualizację treści, pracę nad architekturą informacji witryny
Plik tekstowy, który pozwala określić robotom wyszukiwarek, jakie podstrony powinny indeksować, a które należy pominąć. Możemy wyłączyć z indeksowania podstrony takie jak regulamin, koszyk czy konto użytkownika.
Search Engine Marketing to usługa polegająca na poprawie widoczności strony w wyszukiwarce. W ramach działań SEM zaliczamy pozycjonowanie stron oraz kampanie reklamowe w obrębie wyszukiwarki. Skuteczność SEM polega na podniesieniu pozycji strony pod wybranymi frazami jak również zwiększeniu ilości fraz pod jakimi dana strona jest widoczna
Search Engine Optimization - optymalizacja pod wyszukiwarki (nie tylko Google). Proces podczas, którego optymalizuje się kod źródłowy strony internetowej oraz jej treści. W działania SEO często zalicza się również całą gamę usług zwiazanych z linkowaniem np. link building.
SERP (Search Engine Results Page) w pozycjonowaniu stron określamy mianem wynik strony wyszukiwania danej frazy.
Search Experience Optimization - jest to pojęcie wprowadzające do pozycjonowania stron internetowych nowe zagadnienie jakim jest doświadczenie użytkownika. SEO + UX znane z użyteczności strony internetowej, w pozycjonowaniu również odgrywa dużą rolę. Wyszukiwarki analizują zachowanie użytkownika na naszej stronie i potrafią stwierdzić czy jej odbiór jest pozytywny czy negatywny
Tym terminem określamy krótkie zainteresowanie daną frazą kluczową, głównie zależy to od pory roku.
Pierwsza strona wyszukiwania. Zawiera 10 wyników organicznych + 4 wyniki reklam. W SERP zdarzają się również wyniki z wizytówek Google czy rozszerzenia wyszukiwania tj. mapy, filmy czy grafiki.
Pierwsze 3 strony z wyniku wyszukiwania. Podium SERP - najważniejsze pozycje zgarniające najwięcej kliknięć statycznie aż 30%
Ta kategoria prac pozycjonowania obejmuje zagadnienia przeważnie opierające się na edycji kodu strony. Przyśpieszanie witryny, rozwiązywanie błędów serwerowych, dodawanie funkcjonalności itd
Określenie podstron, które są ubogie w treść i nie wnoszą nic ciekawego do indeksu wyszukiwarki. Przykładem może być podstrona rejestracji czy logowania użytkownika.
Techniki pozycjonowania stron internetowych zgodne z wytycznymi wyszukiwarek internetowych polegające głównie na rozwijaniu strony internetowej, tworzeniu nowych treści, optymalizacji kodu źródłowego
Widocznością strony określamy zakres fraz kluczowych, pod którymi widnieje strona w wynikach wyszukiwania. Można przyjąć widoczność dla TOP3, TOP10 i TOP100.