Jak analizować treści na stronach konkurencji?

Co robi konkurencja, aby być wysoko w wyszukiwarkach?

Dla nikogo nie jest już tajemnicą, że kluczową rolę w marketingu internetowym, a także w pozycjonowaniu stron odgrywa treść. Bez dobrych tekstów takich jak wpisy blogowe, opisów kategorii czy wezwań do działania (CTA) - Twoja strona nie ma szans na sukces w Internecie.

Jak się zabrać do tworzenia skutecznego i wartościowego contentu?

Najpierw weź pod lupę działania Twoich konkurentów. W artykule wyjaśniamy, jak zanalizować treści na konkurencyjnych witrynach, by opracować przemyślaną strategię marketingową. Dowiedz się więcej!

Analiza treści na stronach konkurencji — pierwszy krok w stronę sukcesu

Każdy, kto prowadzi jakikolwiek rodzaj działalności w Internecie, zdaje sobie sprawę, że nie jest w swojej branży sam. Twoja konkurencja, podobnie jak Ty, robi wszystko, by zainteresować odbiorców swoją ofertą. Walka o klienta trwa i nie ma w niej miejsca na nieprzemyślane decyzje czy działanie „w ciemno”.

Dlatego warto uważnie przyjrzeć się zawartości na stronach Twoich rywali, zwłaszcza tych, którzy cieszą się wysokimi pozycjami w wyszukiwarce Google. Dzięki temu dowiesz się, co powinieneś zrobić lub poprawić w swojej strategii. Niewykluczone, że rozwiązania stosowane przez konkurencję zainspirują Cię do własnych poszukiwań. A może odkryjesz, że masz znacznie lepszy pomysł na takie czy inne działanie marketingowe.

Jak powinna wyglądać analiza treści na stronie konkurencji?

Na jakie elementy warto zwrócić uwagę?

Chcesz sprawdzić co robi konkurencja?
Wykonaj z nami audyt konkurencji!

Co i jak analizować na konkurencyjnych stronach?

W pierwszej kolejności zastanów się, kim są Twoi konkurenci. Zrób listę firm działających w Twojej branży. Możesz wspomóc się narzędziem Senuto. Następnie zajrzyj na ich strony internetowe. Przeanalizuj treść i wygląd:

  • strony głównej,
  • zakładki prezentującej produkty i/lub usługi,
  • podstrony „O firmie /O nas?/Kim jesteśmy?”,
  • bloga,
  • przycisków CTA,
  • meta danych.

Czytając poszczególne zakładki, sprawdź, jakich słów i zwrotów używa konkurencyjna firma w odniesieniu do swoich produktów, usług, czy misji. Zobacz, w jaki sposób zachęca czytelników do działania. Zanotuj tematy wpisów blogowych, jakie porusza w artykułach na blogu.

Analizując treści na stronie konkurencji, pamiętaj, że content nie składa się wyłącznie z tekstów. Obejmuje on również filmy, zdjęcia i wszelkiego rodzaju grafiki, e-booki, nagrania, prezentacje itp. Przyjrzyj się wszelkim rodzajom treści, jakimi posługują się Twoi rywale.

Jakich narzędzi używać do analizy treści na stronie konkurencji?

Jak dogłębnie zanalizować content na konkurencyjnych stronach? Z pewnością nie można poprzestać na lekturze tekstów publikowanych przez inne firmy. Nawet kilkanaście wizyt na danej witrynie nie przyniesie Ci odpowiedzi na pytanie, która podstrona cieszy się największą liczbą kliknięć lub na jakie słowa kluczowe wyświetla się konkretna zakładka w Google.

Na szczęście masz do dyspozycji profesjonalne narzędzia, takie jak np. Senuto, Ahrefs czy Semstorm. Dzięki nim zdobędziesz odpowiedź na powyższe pytania, a także wiele innych.

95% użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki Google

Dane StatCounter.com z początku 2021 roku

Sprawdzanie fraz kluczowych

Przykładowo w Senuto możesz wpisać adres konkurencyjnej strony w zakładce “Analiza widoczności”, a następnie sprawdzić frazy kluczowe, na które jest ona pozycjonowana. Zdobędziesz również informacje o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań.

Warto zaznaczyć, że słowa kluczowe to nie tylko podstawa pozycjonowania strony internetowej, lecz również przydatna wskazówka dla Twojej strategii. Frazy kluczowe informują, czym interesuje się grupa docelowa, która trafia na witrynę konkurencji.

Określanie zasięgu organicznego strony

W analizie treści na stronach konkurencji ważne są dane dotyczące liczby osób, którym strona lub jej konkretna część wyświetliła się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Informacji tych dostarczy Ci np. Ahrefs. Generuje on raporty, które pokazują m.in.:

  • liczbę organicznych słów kluczowych, na które wyświetla się strona w pierwszych 100 wynikach wyszukiwania;
  • 5 najważniejszych fraz, które generują największy ruch organiczny;
  • 5 najpopularniejszych podstron.

Analiza popularności treści

Treści, które są najczęściej czytane na danej witrynie, to mocna strona Twoich rywali. Najczęściej ruch na takich podstronach jest spowodowany skutecznym działaniom pozycjonowania stron dla pojedynczych linków pod określonymi frazami kluczowymi.  Przyglądając się im bliżej za pomocą Ahrefs lub innego narzędzia, dowiesz się, które podstrony wzbudziły zainteresowanie wśród użytkowników - zanotowały największy ruch czy pozyskały najwięcej linków przychodzących.

Następnie możesz zajrzeć na daną zakładkę i zastanowić się, od czego zależy taki, a nie inny wskaźnik popularności. Odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych, styl tekstu, jego układ, a może urozmaicenie za pomocą materiałów audiowizualnych? W ustaleniu wszystkich czynników decydujących o sukcesie Twoich konkurentów pomoże Ci profesjonalna agencja SEO. Co istotne, ma ona dostęp do płatnych narzędzi SEO, które opisaliśmy wyżej. Dzięki wsparciu specjalistów będziesz mógł bez przeszkód skorzystać z informacji dostarczanych przez Senuto, Ahrefs lub innych programów.

Dlaczego warto analizować treści u konkurencji?

W analizę contentu na konkurencyjnych stronach z pewnością trzeba zainwestować dużo czasu i energii. Jednak wysiłek ten naprawdę się opłaca. Poznaj najważniejsze korzyści, które zyskasz dzięki dobrze przeprowadzonej analizie treści.

  • Poznasz grupę docelową, jej potrzeby i zainteresowania.
  • Dowiesz się, jakie są słabe i mocne strony Twoich rywali.
  • Porównasz swoje działania ze strategią konkurencji.
  • Uzyskasz wskazówki dotyczące aktualizacji i korekty Twojej treści.

Pamiętaj: nie wystarczy tylko raz przeanalizować działania konkurencji. Audyt ten należy regularnie powtarzać. Tylko wtedy będziesz mógł na bieżąco weryfikować własny plan marketingowy i dostosowywać go do zmieniających się trendów.

Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na wyprzedzenie konkurentów w wynikach wyszukiwania.

Poradnik SEM i PPC
Nasze artykuły na temat SEM

Pozycjonowanie Bing

Jarosław Snoch
Jarosław Snoch -

W Bing surfuje 11 bilionów użytkowników miesięcznie.