Tytuł SEO strony a nagłówki w treści

Jak poprawnie tworzyć nagłówki i tytuły stron

Pozycja naszej strony w wyszukiwarce zależy od wielu czynników. Nie jest tajemnicą, że linki przychodzące, tytuły strony i nagłówki w treści są jednymi z najmocniejszych czynników wpływających na ranking Google.

Nie rozróżniasz podziału na tytuł i nagłówek? Nie wykorzystujesz ich potencjału.
Tracisz klientów.

Co to jest tytuł strony internetowej?

Tytuł strony internetowej w kodzie witryny jest zawarty w znaczniku, umieszczony w sekcji. Definiujemy w tej sekcji wiele informacji na temat naszej strony, m.in. opis podstrony, język czy wygląd na urządzeniach mobilnych.

<title>Tytuł strony a nagłówek w SEO</title>

Tytuł strony określany jest jako tytuł seo i meta title. Tekst wpisany w znacznik jest widoczny w kluczowych miejscach:

na karcie przeglądarki

w wynikach wyszukiwania Google

w social mediach podczas udostępniania

Co to jest nagłówek strony internetowej?

Nagłówek strony internetowej jest bardziej złożony niż title strony. Nagłówkami przyjęło się nazywać tekst umieszczony w znacznikach od h1 do h6, według semantyki kodu HTML oraz wytycznych wyszukiwarek:

<h1>Tytuł strony a nagłówek - różnice i problemy</h1>
  • Nagłówki powinny mieć coraz mniejszą czcionkę wraz ze stopniowaniem (h1 największy - h6 najmniejszy)
  • Nagłówek h1 jest najważniejszy i powinien występować tylko raz w danej sekcji
  • Nagłówek h1 może różnić się od title strony
  • Stopniowanie nagłówków powinno wyglądać tak jak podział książki na rozdziały i podrozdziały

Przeprowadź darmowy audyt

Audyt pozwoli na skontrolowanie strony pod kątem użyteczności w wyszukiwarce. Znajdziesz błędy, które należy niezwłocznie poprawić, a także podpowiedź co poprawi Twoja pozycję.

Problemy z tytułami SEO

Podczas wielu audytów przeprowadzanych na różnych systemach takich jak Wordpress, Joomla, Prestashop czy Magento napotykamy ciągle na te same problemy, które wynikają z niewiedzy klientów jak i ograniczeń systemowych.

Duplikat znacznika title

Podstrony powinny mieć różne znaczniki title.

Powód, dla którego musimy zastosować się do tej reguły jest prosty - podstrony prezentują różne treści. Opis o firmie, kategorie produktów, wpisy blogowe - ustalenie takiego samego znacznika title w całej witrynie jest błędne. Title musi przekazywać konkretne informacje na temat danej podstrony. W innym wypadku zostanie źle odebrany przez użytkowników i wyszukiwarki.

Za długi tekst title

Wyszukiwarki internetowe wyświetlają około 70 znaków tytułu

Nasza strona internetowa w znaczniku <title> może zawierać bardzo dużą ilość znaków, a przeglądarka wyświetlać długi tytuł na karcie witryny. Najważniejszą rolą tego znacznika jest jednak widoczność w wyszukiwarce i mediach społecznościowych, gdzie tytuł jest limitowany do około 70 znaków (w zależności od użytych symboli oraz liter). Właśnie w tym przedziale ilości znaków powinniśmy zaproponować słowo kluczowe oraz zachęcić do kliknięcia w nasz link za pomocą zwrotów CTA.

Zbyt dużo fraz kluczowych

Optymalizowanie ilości fraz kluczowych

Dodawanie wielu fraz kluczowych do tytułu nie poprawi rankingu w wyszukiwarce, a może obniżyć CTR w wynikach wyszukiwania.

Tytuł witryny: Hotel Kielce, Hotele w Kielcach, Hotel blisko Centrum Kielce będzie wyglądał jak spam i wręcz zniechęcał do kliknięcia, a wyszukiwarka może obniżyć ranking ze względu na duplikaty fraz kluczowych.

95% użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki Google

Dane StatCounter.com z początku 2021 roku

Problemy z nagłówkami treści

Nagłówki mają za zadanie usystematyzować treść nadając jej hierarchię. Im nagłówek jest ważniejszy tym powinien przyjąć niższy numer. Znacznik H1 jest najważniejszy. Wydawałoby się to proste, jednak i z tymi znacznikami mamy problemy wynikające z niezrozumienia ich funkcji.

Duplikat nagłówka i znacznika title

Title i H1 mogą się różnić

Treść umieszczona w title nie musi być odpowiednikiem pierwszego nagłówka. Tytuł witryny jak i pierwszy nagłówek dają jasny sygnał czego dotyczy dana podstrona i ta zasada jest najważniejsza. W title zawieramy CTA - zwroty zwiększające klikalność w wynikach wyszukiwania czy social mediach. Nagłówek H1 natomiast ma zachęcić do przeczytania całego artykułu i poinformować o jego temacie.

Brak znaczników H2 i H3

Przejrzystość treści to podział na nagłówki i akapity

Jeśli tekst zawiera kilka akapitów, dodajemy kolejne nagłówki H2 i H3, które nadają przejrzystości całej treści, a także pozytywnie wpływają na pozycjonowanie.

Nietrafiony nagłówek

Problemy wynikające z wykorzystanego CMS

Jeśli używamy takich systemów jak Wordpress czy Prestashop, bardzo często spotkamy się z problemem poprawnego znacznika H1, gdzie domyślnie w wielu szablonach jest to nazwa podstrony lub kategorii sklepu.

Dla przykładu, w sklepie z odzieżą sportową mam kategorię Buty. Nagłówek powinien być bardziej rozbudowany np. Buty do biegania, Buty na każdą okazję.

Złe formatowanie nagłówków

Czytelny podział wielkości nagłówków

Nagłówki H1-H6 muszą różnić się od siebie wielkością czcionki i marginesu, a jednocześnie zachowywać pewną spójność (rodzaj czcionki, wyśrodkowanie).

  • H1 powinien być największy,
  • H2 powinien być mniejszy od H1, większy od H3,
  • i analogicznie dalej.

Wygląd nagłówków powinien intuicyjnie podpowiadać użytkownikom ich znaczenie w kontekście witryny tak, aby potrafili odróżnić je od innych znaczników np. pogrubienia.

Pozycjonowanie lokalne

Jak poprawnie stworzyć tytuły witryny?

  • Zastosuj indywidualne tytuły dla każdej podstrony
  • Wprowadź frazy kluczowe - podniesie stronę w rankingu wyszukiwarki oraz będzie czytelna w SERP
  • Stosuj zwroty CTA - poprawią współczynnik kliknięć
  • Wykorzystaj brand firmy - poprawia wizerunek firmy w wyszukiwarce
  • Zamiast myślników (-) używaj kresek (|) - oszczędność ilości limitowanych znaków
  • Unikaj spamu - powielanie fraz kluczowych, pisanie wielkimi literami

Jak poprawnie tworzyć nagłówki w treści?

  • Połącz kontekst nagłówków i akapitów
  • Skup się na najlepszych frazach kluczowych
  • Stosuj różne wielkości nagłówków
  • Twórz rozbudowane tytuły składające się nie tylko z pojedynczej frazy kluczowej
  • Nagłówki mogą przyjąć formę pytań lub zdań wykrzyknikowych
  • Stosuj w artykułach nagłówki do h3

Zapraszamy do kontaktu

SEMLife. Agencja SEM i SEO Kielce

Zadbaj o wizerunek w sieci

Wyszukiwarki internetowe to bardzo skuteczne narzędzia pozyskiwania klientów!