Pozycja naszej strony w wyszukiwarce zależy od wielu czynników. Nie jest tajemnicą, że linki przychodzące, tytuły strony i nagłówki w treści są jednymi z najmocniejszych czynników wpływających na ranking Google.
Nie rozróżniasz podziału na tytuł i nagłówek? Nie wykorzystujesz ich potencjału.
Tracisz klientów.
Tytuł strony internetowej w kodzie witryny jest zawarty w znaczniku, umieszczony w sekcji. Definiujemy w tej sekcji wiele informacji na temat naszej strony, m.in. opis podstrony, język czy wygląd na urządzeniach mobilnych.
Tytuł strony określany jest jako tytuł seo i meta title. Tekst wpisany w znacznik jest widoczny w kluczowych miejscach:
na karcie przeglądarki
w wynikach wyszukiwania Google
w social mediach podczas udostępniania
Nagłówek strony internetowej jest bardziej złożony niż title strony. Nagłówkami przyjęło się nazywać tekst umieszczony w znacznikach od h1 do h6, według semantyki kodu HTML oraz wytycznych wyszukiwarek:
Audyt pozwoli na skontrolowanie strony pod kątem użyteczności w wyszukiwarce. Znajdziesz błędy, które należy niezwłocznie poprawić, a także podpowiedź co poprawi Twoja pozycję.
Podczas wielu audytów przeprowadzanych na różnych systemach takich jak Wordpress, Joomla, Prestashop czy Magento napotykamy ciągle na te same problemy, które wynikają z niewiedzy klientów jak i ograniczeń systemowych.
Podstrony powinny mieć różne znaczniki title.
Powód, dla którego musimy zastosować się do tej reguły jest prosty - podstrony prezentują różne treści. Opis o firmie, kategorie produktów, wpisy blogowe - ustalenie takiego samego znacznika title w całej witrynie jest błędne. Title musi przekazywać konkretne informacje na temat danej podstrony. W innym wypadku zostanie źle odebrany przez użytkowników i wyszukiwarki.
Wyszukiwarki internetowe wyświetlają około 70 znaków tytułu
Nasza strona internetowa w znaczniku <title> może zawierać bardzo dużą ilość znaków, a przeglądarka wyświetlać długi tytuł na karcie witryny. Najważniejszą rolą tego znacznika jest jednak widoczność w wyszukiwarce i mediach społecznościowych, gdzie tytuł jest limitowany do około 70 znaków (w zależności od użytych symboli oraz liter). Właśnie w tym przedziale ilości znaków powinniśmy zaproponować słowo kluczowe oraz zachęcić do kliknięcia w nasz link za pomocą zwrotów CTA.
Optymalizowanie ilości fraz kluczowych
Dodawanie wielu fraz kluczowych do tytułu nie poprawi rankingu w wyszukiwarce, a może obniżyć CTR w wynikach wyszukiwania.
Tytuł witryny: Hotel Kielce, Hotele w Kielcach, Hotel blisko Centrum Kielce będzie wyglądał jak spam i wręcz zniechęcał do kliknięcia, a wyszukiwarka może obniżyć ranking ze względu na duplikaty fraz kluczowych.
Dane StatCounter.com z początku 2021 roku
Nagłówki mają za zadanie usystematyzować treść nadając jej hierarchię. Im nagłówek jest ważniejszy tym powinien przyjąć niższy numer. Znacznik H1 jest najważniejszy. Wydawałoby się to proste, jednak i z tymi znacznikami mamy problemy wynikające z niezrozumienia ich funkcji.
Title i H1 mogą się różnić
Treść umieszczona w title nie musi być odpowiednikiem pierwszego nagłówka. Tytuł witryny jak i pierwszy nagłówek dają jasny sygnał czego dotyczy dana podstrona i ta zasada jest najważniejsza. W title zawieramy CTA - zwroty zwiększające klikalność w wynikach wyszukiwania czy social mediach. Nagłówek H1 natomiast ma zachęcić do przeczytania całego artykułu i poinformować o jego temacie.
Przejrzystość treści to podział na nagłówki i akapity
Jeśli tekst zawiera kilka akapitów, dodajemy kolejne nagłówki H2 i H3, które nadają przejrzystości całej treści, a także pozytywnie wpływają na pozycjonowanie.
Problemy wynikające z wykorzystanego CMS
Jeśli używamy takich systemów jak Wordpress czy Prestashop, bardzo często spotkamy się z problemem poprawnego znacznika H1, gdzie domyślnie w wielu szablonach jest to nazwa podstrony lub kategorii sklepu.
Dla przykładu, w sklepie z odzieżą sportową mam kategorię Buty. Nagłówek powinien być bardziej rozbudowany np. Buty do biegania, Buty na każdą okazję.
Czytelny podział wielkości nagłówków
Nagłówki H1-H6 muszą różnić się od siebie wielkością czcionki i marginesu, a jednocześnie zachowywać pewną spójność (rodzaj czcionki, wyśrodkowanie).
Wygląd nagłówków powinien intuicyjnie podpowiadać użytkownikom ich znaczenie w kontekście witryny tak, aby potrafili odróżnić je od innych znaczników np. pogrubienia.