SEO co robić samodzielnie, a co zlecać

Samodzielne pozycjonowanie, czy warto?

Pozycjonowanie stron internetowych jest złożoną dziedziną marketingu internetowego opartą o pracę kilku specjalistów oraz wielu narzędzi. Ale czy samodzielna praca nad pozycjami strony internetowej będzie skuteczna i opłacalna? Warto rozważyć kilka za i przeciw dla tego zagadnienia.

Tematyka SEO
Budżet na pozycjonowanie
Czas potrzebny na wypracowanie efektów
Technologie

 

Tematyka SEO

Nauka, szkolenia, kursy, poradniki...

Pozycjonowanie wielu osobom wydaje się bardzo ciekawe i wyjątkowe. Chęć pokonywania konkurencji w wyszukiwarce, ciągłe zmiany algorytmów, wypracowywanie własnego planu działania, stałe pogłębianie wiedzy z najróżniejszych dziedzin - to najczęściej wymieniane zalety naszej pracy.

Wiedza na temat SEO jest coraz łatwiej dostępna. Liczne darmowe i płatne kursy, publikacje zarówno w języku angielskim jak i polskim przez najlepsze agencje SEO, a nawet same wyszukiwarki, ułatwiają drogę na wierzchołek listy wyszukiwania.

Czas potrzebny na zaznajomienie się z podstawowymi zagadnieniami pozycjonowania stron może trwać 2-3 miesiące. Jednak teoria to nie wszystko, aby przejść do skutecznego działania. Niezbędne jest również pogłębianie wiedzy z innych dziedzin takich jak programowanie www, czy copywriting.

Budżet na pozycjonowanie

Niski budżet na marketing internetowy często jest najważniejszym czynnikiem, który decyduje o samodzielnym pozycjonowaniu sklepu czy strony. Jeśli policzymy czas pracy pracowników agencji SEM, a koszty jakie samodzielnie musimy ponieść z tytułu kupowania domen, linków czy artykułów szybko zobaczymy, że duża część wydatków to pensje pracowników.

Z czasem niezbędne okaże się wliczenie w koszty abonamentu na usługi takie jak Senuto czy SurferSEO, aby poprawnie analizować konkurencję i odpowiednio planować zakres swojej pracy. Na szczęście jest również wiele darmowych programów niezbędnych w pracy pozycjonerów takich jak Google Search Console, Screaming Frog.

Czas potrzebny na wypracowanie efektów

Za rok będzie o rok za późno...

Czas samodzielnej pracy nad pozycjami w wyszukiwarce nie jest darmowy. Gdy podejdziemy do tego zadania profesjonalnie, realizując systematycznie:

  • wprowadzanie treści,
  • poprawne zdobywanie linków z tematycznych witryn,
  • analizowanie statystyk, wdrażanie poprawek,

wtedy czas osiągnięcia wysokich pozycji przy samodzielnej pracy niedoświadczonej osoby może zająć nawet rok. Pytanie, które się nasuwa, czy czas poświęcony na SEO nie będzie czasem zabranym z prowadzenia biznesu.

Technologie

Każda witryna składa się z HTML, CSS a jej funkcjonalność zapewniają języki programowania tj. JavaScript, PHP, Python. Prędzej czy później spotkamy się z ograniczeniami pozycjonowanej witryny i będziemy musieli podjąć kolejną decyzję - czy zdobywamy wiedzę w zakresie pisania stron internetowych. Przeprowadzenie poprawek semantycznych w kodzie, wprowadzenie rozwiązań Core Web Vitals wiąże się z edycją kodu witryny.

Najczęściej używane systemy CMS do zarządzania witrynami nie są idealne do rywalizowania w wynikach wyszukiwania. Szablony często mają niepoprawną semantykę kodu, brakuje nagłówków, altów w grafikach itp., a ich poprawa wymaga edycji plików strony na serwerze.

Przeprowadź darmowy audyt

Audyt pozwoli na skontrolowanie strony pod kątem użyteczności w wyszukiwarce. Znajdziesz błędy, które należy niezwłocznie poprawić, a także podpowiedź co poprawi Twoja pozycję.

Rozwiązanie

Prace nad pozycjonowaniem zleconym agencji czy samodzielnym powinno się zaczynać od nauki. Tylko wtedy można dowiedzieć się, o co tak naprawdę chodzi specjalistom SEO, czego powinniśmy oczekiwać od nich, a oni od nas.

Przy skromnym budżecie wykupienie profesjonalnego audytu strony i konkurencji może być dla nas niezwykle pomocne. Audyt strony zapewnia informacje o tym co należy poprawić na swojej witrynie oraz mierze dotychczasowych osiągnięć konkurencji.

Doradztwo w zakresie SEO

Jeśli brakuje funduszy na pełną opiekę Agencji SEO, warto skorzystać z doradztwa w zakresie planowania i realizowania czynności SEO, które sami możemy zrealizować. Wybrana agencja może monitorować, kontrolować i doradzać co powinno być wykonane, aby skutecznie pozycjonować.

Po zdobyciu wiedzy na temat pozycjonowania i konkurencji zacznij robić to, w czym czujesz się najlepiej. Znasz się na tajnikach swojej branży, zacznij więc od pisania treści, rozwijania oferty, bloga czy aktualności. Jeżeli potrafisz pisać strony www, spraw by Twoja witryna działała jak najszybciej i zgodnie ze standardami.

Początek pozycjonowania jest najtrudniejszy. Rezultaty pracy pojawiają się z opóźnieniem, zwrot z usługi często jest znikomy, ale Twoja praca obniży koszty utrzymania wyników i wypracowania kolejnych fraz kluczowych przez Agencję SEO jeśli zlecisz ją na zewnątrz.

Zacznij od:

  • Szkolenia siebie i pracowników - jednorazowy koszt, który zaprocentuje.
  • Skorzystania z opieki specjalisty na działania, które sam realizujesz. Trafna ocena SEOwca będzie tańsza niż prowadzenie całej usługi.
  • Analizy postępów, kosztów oraz monitorowania konkurencji.

Chcesz poznać ofertę?

Zapraszamy do kontaktu, doradzimy jaki wariant jest najlepszy

Pozycjonowanie lokalne

SEMLife. Agencja SEM i SEO Kielce

Zadbaj o wizerunek w sieci

Wyszukiwarki internetowe to bardzo skuteczne narzędzia pozyskiwania klientów!