SEO co robić samodzielnie, a co zlecać

Samodzielne pozycjonowanie strony, czy warto?

Pozycjonowanie stron internetowych jest złożoną dziedziną marketingu internetowego opartą o pracę kilku specjalistów oraz wielu narzędzi. Ale czy samodzielna praca nad pozycjami strony internetowej będzie skuteczna i opłacalna? Warto rozważyć kilka za i przeciw dla tego zagadnienia.

Tematyka SEO
Budżet na pozycjonowanie
Czas potrzebny na wypracowanie efektów
Technologie

 

Samodzielne pozycjonowanie:

  • zdobywanie wiedzy z zakresu SEO
  • sprawdzanie statystyk za pomocą darmowych narzędzi
  • pisanie branżowych treści
  • nauka podstaw programowania i wdrażanie poprawek do kodu strony
  • dbałość o wizytówkę Moja Firma, social media

 

  • poświęcanie dużej ilości czasu na regularną naukę i śledzenie aktualnych zmian w algorytmach
  • brak dokładnych danych i możliwości analizy konkurencji lub konieczność zainwestowania w płatne narzędzia
  • treści tworzone intuicyjnie - bez trafnych fraz kluczowych, kanibalizacja fraz na stronie
  • czas poświęcony nauce programowania, błędy w kodzie witryny
  • czas poświęcony na aktualizację wizytówki i mediów społecznościowych
Przygotowaliśmy artykuł specjalny:
Jak pozycjonować strony samodzielnie?

Pozycjonowanie - jak to robić samodzielnie?

Tematyka SEO - nauka, szkolenia, kursy, poradniki...

Pozycjonowanie strony internetowej wielu osobom wydaje się bardzo ciekawe i wyjątkowe. SEO ma na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w Google, co przełoży się na potencjalnych klientów.

Chęć pokonywania konkurencji w wyszukiwarce na frazy kluczowe, ciągłe zmiany algorytmów, wypracowywanie własnego planu działania, stałe pogłębianie wiedzy z najróżniejszych dziedzin, ciągła optymalizacja strony — to najczęściej wymieniane zalety naszej pracy przy organicznych wynikach wyszukiwania.

Wiedza na temat SEO jest coraz łatwiej dostępna, nie ma jeszcze szkół skupiających się na tym zagadnieniu, więc musisz być samodzielny w zgłębianiu SEO dla Twojej strony. Liczne darmowe i płatne kursy, poradniki pozycjonowania, publikacje zarówno w języku angielskim, jak i polskim przez najlepsze agencje SEO, a nawet same wyszukiwarki, ułatwiają drogę na szczyt w wynikach wyszukiwania Google, Bing czy Yandex.

Czas potrzebny na zaznajomienie się z podstawowymi zagadnieniami pozycjonowania stron może trwać 2-3 miesiące. Jednak teoria to nie wszystko, aby przejść do skutecznego działania. Niezbędne jest również pogłębianie wiedzy z innych, pokrewnych dziedzin takich jak programowanie www czy copywriting.

Budżet na pozycjonowanie

Niski budżet na marketing internetowy często jest najważniejszym czynnikiem, który decyduje o samodzielnym pozycjonowaniu sklepu czy strony. Jeśli policzymy czas pracy pracowników agencji SEM, a koszty jakie samodzielnie musimy ponieść z tytułu kupowania domen, linków czy artykułów szybko zobaczymy, że duża część wydatków to pensje pracowników.

Narzędzia SEO do samodzielnego pozycjonowanie strony internetowej

Z czasem niezbędne okaże się wliczenie w koszty abonamentu na narzędzia SEO takie jak czy SurferSEO czy Senuto, aby poprawnie analizować konkurencję i odpowiednio planować zakres swojej pracy.

Na szczęście jest również wiele darmowych programów niezbędnych w pracy pozycjonerów takich jak Google Search ConsoleScreaming Frog.

Programy pomagają w pozycjonowaniu stron i efektywnie sprawdzają:

  • czy struktura strony jest poprawna,

  • czy rozmieszczenie słów kluczowych nie powoduje kanibalizacji,

  • w jakim stopniu przeprowadzono optymalizację strony www,

  • jak skutecznie poprawiamy pozycję strony,

  • analizę widoczności strony www,

  • informacje jak dane strukturalne, mapy witryny.

 

Kto decyduje się na samodzielne pozycjonowanie stron?

Kto decyduje się na samodzielne pozycjonowanie stron?

Przede wszystkim osoby, które są w stanie zrobić to samodzielnie i odnieść sukces. Są to najczęściej osoby, których pozycjonowanie lokalne może okazać się źródłem potencjalnych klientów, a słowa kluczowe zwykle są proste i mało konkurencyjne. W pozycjonowaniu lokalnym stron internetowych takie przypadki są zwykle bardzo częste, a dobry audyt SEO wystarczy do wyznaczenia dobrego planu działania.

Czas potrzebny na wypracowanie efektów

Za rok będzie o rok za późno...

Czas samodzielnej pracy nad pozycjami w wyszukiwarce nie jest darmowy. Gdy podejdziemy do tego zadania profesjonalnie, realizując systematycznie:

  • budowanie content marketingu,

  • linkowanie wewnętrzne,

  • pozyskiwanie linków z tematycznych witryn,

  • analizowanie statystyk,

  • analizę zachowania użytkowników,

  • wdrażanie poprawek optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek,

wtedy samodzielne pozycjonowanie stron może zająć nawet rok. Pytanie, które się nasuwa, czy czas poświęcony na SEO nie będzie czasem zabranym z prowadzenia biznesu.

Skuteczne pozycjonowanie stron

Każda ze stron internetowych składa się z HTMLCSS a jej funkcjonalność zapewniają języki programowania tj. JavaScriptPHPPython. Prędzej czy później spotkamy się z ograniczeniami pozycjonowanej witryny i będziemy musieli podjąć kolejną decyzję — czy zdobywamy wiedzę w zakresie pisania stron internetowych. Przeprowadzenie poprawek semantycznych w kodzie, wprowadzenie rozwiązań Core Web Vitals wiąże się z edycją kodu witryny (techniczną optymalizacją strony www)

Najczęściej używane systemy CMS do zarządzania witrynami nie są idealne do rywalizowania w wynikach wyszukiwania. Szablony często mają niepoprawną semantykę kodu, brakuje nagłówków, altów w grafikach itp., a ich poprawa wymaga edycji plików strony na serwerze.

Skuteczne pozycjonowanie stron

Audyt SEO strony www

Audyt SEO możesz zlecić, wykorzystanie do tego celu programów i wiedzy pozycjonera, skróci czas Twojej analizy a przy tym będzie bardzo szczegółowy. Jednak jeśli chcesz zrobić audyt SEO samodzielnie, zacznij od technicznego SEO strony internetowej, sprawdź jak wyświetla się na urządzeniach mobilnych, jaka jest szybkość strony www. Wykorzystaj do tego GOogle Search Console, to prawdziwa kopalnia wiedzy na temat pozycjonowania strony.

Kolejny krok to optymalizacja treści strony internetowej. Niezbędne jest zbadanie rozkładu fraz kluczowych i stałe wyszukiwanie słów kluczowych, które nie występują jeszcze w treści Twojej witryny. Zrób test na poszczególnych podstronach i rozpisz klastry fraz, tak aby uniknąć kanibalizacji w wyszukiwarce Google.

Musisz sprawdzić działania konkurencji, to najtrudniejsze zadanie. Podstawowym narzędziem do tego celu jest wyszukiwarka Google. Wpisuj frazy kluczowe, które chcesz pozycjonować, a następnie sprawdzaj zawartość strony adresów url konkurencji.

Rozwiązanie

Prace nad pozycjonowaniem stron zleconym agencji czy samodzielnym powinno się rozpoczynać od nauki. Tylko wtedy można dowiedzieć się, o co tak naprawdę chodzi specjalistom SEO, czego powinniśmy oczekiwać od nich, a oni od nas.

Przy skromnym budżecie wykupienie profesjonalnego audytu strony i konkurencji może być dla nas niezwykle pomocne. Audyt strony zapewnia informacje o tym, co należy poprawić na swojej witrynie oraz mierze dotychczasowych osiągnięć konkurencji.

Doradztwo w zakresie SEO

Jeśli brakuje funduszy na pełną opiekę Agencji SEO, warto skorzystać z doradztwa w zakresie planowania i realizowania czynności SEO, które sami możemy zrealizować. Wybrana agencja może monitorować, kontrolować i doradzać co powinno być wykonane, aby skutecznie pozycjonować.

Po zdobyciu wiedzy na temat pozycjonowania i konkurencji zacznij robić to, w czym czujesz się najlepiej. Znasz się na tajnikach swojej branży, zacznij więc od pisania treści, rozwijania oferty, bloga czy aktualności. Jeżeli potrafisz pisać strony www, spraw by Twoja witryna działała jak najszybciej i zgodnie ze standardami.

Początek pozycjonowania jest najtrudniejszy. Rezultaty pracy pojawiają się z opóźnieniem, zwrot z usługi często jest znikomy, ale Twoja praca obniży koszty utrzymania wyników i wypracowania kolejnych fraz kluczowych przez Agencję SEO jeśli zlecisz ją na zewnątrz.

Zacznij od:

  • Szkolenia siebie i pracowników - jednorazowy koszt, który zaprocentuje.
  • Skorzystania z opieki specjalisty na działania, które sam realizujesz. Trafna ocena SEOwca będzie tańsza niż prowadzenie całej usługi.
  • Analizy postępów, kosztów oraz monitorowania konkurencji.
Chcesz poznać ofertę?

Zapraszamy do kontaktu, doradzimy jaki wariant jest najlepszy

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. dolnośląskie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. kujawsko-pomorskie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. lubelskie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. lubuskie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. małopolskie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. mazowieckie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. opolskie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. podkarpackie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. podlaskie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. pomorskie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. warmińsko-mazurskie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. wielkopolskie

Pozycjonowanie stron i sklepów woj. zachodniopomorskie